KONECRANESIN TYTÄRYHTIÖÖN KOHDISTUNUT PETOS - POLIISI TUTKII ASIAA

Yksi Konecranesin ulkomaisista tytäryhtiöistä on joutunut petoksen uhriksi. Rikoksentekijät ovat identiteettivarkaudella ja muilla petollisilla toimilla saaneet tytäryhtiön suorittamaan aiheettomia maksuja yhteensä noin 17,2 miljoonaa euroa. Konecranes on tehnyt rikosilmoituksen poliisiviranomaisille asiaan liittyvissä maissa ja työskentelee läheisesti viranomaisten kanssa saadakseen menetetyt varat takaisin ja saattaakseen rikoksentekijät vastuuseen.

Konecranesilla on koko konsernin kattava rikosvakuutus, jonka vakuutusmäärä on 10 miljoonaa euroa.

Koska mahdolliset petoksesta aiheutuvat menetykset ovat satunnaisia kuluja, jotka eivät vaikuta Konecranesin tuloksentekokykyyn, ne eivät myöskään vaikuta Konecranesin julkistamaan vuoden 2015 taloudelliseen ohjeistukseen.

Konecranes toivoo, että asian julkistaminen auttaa muita yrityksiä välttymään vastaavanlaisilta rikoksilta. Poliisitutkimusten takia ja antaakseen niille parhaat edellytykset Konecranes ei tässä vaiheessa anna lisätietoja asiasta.

KONECRANES OYJ

Miikka Kinnunen
Sijoittajasuhdejohtaja

Konecranes on yksi maailman johtavista nostolaitevalmistajista, ja sen asiakkaita ovat muun muassa koneenrakennus- ja prosessiteollisuus, telakat, satamat ja terminaalit. Yritys toimittaa asiakkailleen toimintaa tehostavia nostoratkaisuja ja huoltopalveluita kaikille nosturimerkeille ja työstökoneille. Vuonna 2014 Konecranes-konsernin liikevaihto oli yhteensä 2 011 miljoonaa euroa. Konsernilla on 11 900 työntekijää ja 600 huoltopistettä 48 maassa. Konecranes Oyj:n osake on noteerattu Nasdaq Helsingissä (osakkeen tunnus: KCR1V).