Konecranesin vastuullisuustyö palkittiin ensimmäistä kertaa EcoVadisin kultaluokituksella

Konecranes on saanut kunnianhimoisesta vastuullisuustyöstään EcoVadisilta kultaluokituksen, joka on sen tähän mennessä paras sijoitus. Yritys kuuluu toimiensa, käytäntöjensä ja raportointinsa ansiosta nyt maailman kaikkien luokituksen saaneiden yritysten joukossa neljän prosentin parhaimmistoon. Yleiskäyttöön tarkoitettujen koneiden valmistajien keskuudessa se taas kuuluu kärkiprosentin joukkoon.

Yritysten vastuullisuusluokituksia laativa EcoVadis antoi Konecranesille tällä kertaa paremman arvion kuin vuonna 2020, mikä on EcoVadisin mukaan yrityksen uusien käytäntöjen, paremman läpinäkyvyyden ja lisäsertifiointien ansiota. Lisäksi EcoVadis totesi yrityksen kokonaisvastuullisuuden olevan erinomaisella tasolla ympäristöön, työntekijöiden oikeuksiin, ihmisoikeuksiin, eettisyyteen ja vastuullisiin hankintoihin liittyvien toimien osalta.

Vuoden 2020arvioinnin jälkeen Konecranes on sitoutunut asettamaan ilmastotieteeseen perustuvat ilmastotavoitteet, sen digitaaliset palvelut saivat ISO 27001 ‑tietoturvasertifikaatin, se käynnisti kolmannen osapuolen toimittajien vastuullisuusauditoinnit ja se julkaisi raportin ihmisoikeusriskeistään sekä tavoista, joilla niitä voidaan pienentää. Yleiskatsaus Konecranesin vastuullisuustoimista on saatavilla sen vuoden 2020 vastuullisuusraportissa.

”Vastuullisuus on keskeinen tekijä kaikessa toiminnassamme. Pyrimme vaikuttamaan yhteiskuntaan ja ympäristöön myönteisellä tavalla, ja toimintamme edistyy useilla osa-alueilla erinomaisesti: EcoVadisin myöntämää kultaluokitusta edeltää viime vuonna CDP:n ilmasto-ohjelmassa saamamme Leadership-tason luokitus, ja aiomme julkaista ilmastotieteeseen perustuvat päästöjen vähennystavoitteemme vuoden 2021 loppuun mennessä. Aiomme jatkossakin parantaa vastuullisuuttamme määrätietoisesti”, kertoo Konecranesin toimitusjohtaja Rob Smith.

Konecranesin vastuullisuustyössä on viisi kulmakiveä: eko-optimoitu tarjooma ja kiertotalous, ilmastotoimet ja resurssitehokkuus, työturvallisuus ja turvalliset tuotteet, monimuotoinen, osallistava ja sitouttava työympäristö sekä vastuulliset liiketoimintakäytännöt.

Konecranes tekee nostamisesta ja materiaalivirroista entistä tuottavampia ja kestävämpiä. Kulttuurimme perustuu tinkimättömään turvallisuuteen ja eettisyyteen sekä monimuotoiseen ja osallistavaan työyhteisöön. Pyrimme luomaan asiakkaillemme ja yhteisöillemme vähähiilisen ja kiertotalouteen perustuvan maailman.

Anniina Virta-Toikka, vastuullisuusjohtaja
Sähköposti: anniina.virta-toikka@konecranes.com tai puhelin: +358 40 722 2823

Lisätietoja sijoittajille ja analyytikoille:
Kiira Fröberg, Konecranesin sijoittajasuhdejohtaja
Sähköposti:
kiira.froberg@konecranes.com tai puhelin: +358 20 427 2050

Tämä lehdistötiedote on julkaistu sivustollamme osoitteessa konecranes.com

Konecranes on yksi maailman johtavista nostolaitevalmistajista, ja sen asiakkaita ovat muun muassa koneenrakennus- ja prosessiteollisuus, telakat, satamat ja terminaalit. Konecranes toimittaa asiakkailleen toimintaa tehostavia nostoratkaisuja ja huoltopalveluita kaikille nosturimerkeille. Vuonna 2020 konsernin liikevaihto oli yhteensä 3,2 miljardia euroa. Konsernilla on noin 16 500 työntekijää 50 maassa. Konecranesin osake on noteerattu Nasdaq Helsingissä (osakkeen tunnus: KCR).