Muutoksia Konecranesin johtoryhmässä ja liiketoimintamallissa

KONECRANES OYJ PÖRSSITIEDOTE 1.10.2024 klo 08.30

Muutoksia Konecranesin johtoryhmässä ja liiketoimintamallissa

Konecranes muuttaa liiketoimintamalliaan edistääkseen strategiansa toteutusta ja kasvutavoitteidensa saavuttamista. 1. tammikuuta 2025 lähtien yhtiöllä tulee olemaan kolme liiketoiminta-aluetta: Teollinen kunnossapito, Teollisuuslaitteet ja Satamaratkaisut. Tällä hetkellä liiketoiminta-alueita on kaksi: Kunnossapito ja Teollisuuslaitteet sekä Satamaratkaisut.

Uuden liiketoimintamallin tavoitteena on kasvun vauhdittaminen, tehokkuuden edistäminen ja tulosparannuksen jatkuminen. Muutos ei vaikuta Konecranesin taloudelliseen raportointiin, sillä tulevat kolme liiketoiminta-aluetta raportoidaan jo tällä hetkellä erillisinä raportointisegmentteinä.

Konecranes yhdisti Teollisuuslaitteet ja Kunnossapidon yhdeksi liiketoiminta-alueeksi saman johdon alaisuuteen vuonna 2022. Tämän jälkeen teollisuusliiketoiminnan liiketoimintamallia on yksinkertaistettu ja yhdenmukaistettu.

”Olemme johtaneet Kunnossapito ja Teollisuuslaitteet -liiketoiminta-aluetta menestyksekkäästi yhtenä yksikkönä yli kahden vuoden ajan. Tämä on mahdollistanut go-to-market-mallimme yksinkertaistamisen ja tuotevalikoimamme yhdenmukaistamisen tehokkaasti. Koemme saavuttaneemme hyödyt, joita tavoittelimme liiketoimintoja yhdistäessämme. Tavoitteenamme on kasvattaa liiketoimintaamme erityisesti Teollisessa kunnossapidossa, ja haluamme varmistaa, että meillä on oikeanlainen, kasvutavoitteitamme tukeva liiketoimintamalli. Muutoksesta huolimatta säilytämme yhteisen etulinjan ja asiakaskeskeisyyden jatkossakin. Olen vakuuttunut, että tämä muutos nopeuttaa päätöksentekoamme ja asemoi meidät entistäkin paremmin saavuttamaan pitkän aikavälin tavoitteemme”, sanoo Anders Svensson, Konecranesin toimitusjohtaja.

Uusia nimityksiä johtoryhmässä

Tomas Myntti, Johtaja, Kunnossapito ja Teollisuuslaitteet, Euroopan, Lähi-idän ja Afrikan alue, on nimitetty Satamaratkaisujen liiketoiminta-alueen johtajaksi ja Konecranesin johtoryhmän jäseneksi 14.10.2024 alkaen. Hän korvaa tehtävässä Satamaratkaisujen nykyisen johtajan Juha Pankakosken, joka on päättänyt jättää Konecranesin, kuten aikaisemmin on tiedotettu.

Tomas Myntti (s. 1963) on työskennellyt Konecranesilla vuodesta 2008 useissa eri johtotehtävissä kunnossapito- ja laiteliiketoiminnassa. Uudessa roolissaan Tomas Myntti keskittyy erityisesti yhteistyön vahvistamiseen, projektien tehokkaaseen ja kannattavaan läpivientiin, satamahuollon kasvattamiseen ja Satamaratkaisut-liiketoiminnan yleiseen kehittämiseen.

Fabio Fiorino, johtaja, Kunnossapito ja Teollisuuslaitteet, on nimitetty Teollinen kunnossapito-liiketoiminta-alueen johtajaksi 1.1.2025 alkaen. Hän jatkaa Konecranesin johtoryhmän jäsenenä. Fabio Fiorino johti kyseistä liiketoiminta-aluetta ennen nykyistä tehtäväänsä.

Marko Tulokas, johtaja, liiketoimintayksikkö Standard Equipment, Teollisuuslaitteet, on nimitetty Teollisuuslaitteet -liiketoiminta-alueen johtajaksi ja Konecranesin johtoryhmän jäseneksi 1.1.2025 alkaen. Uudessa roolissaan hän keskittyy erityisesti terävöittämään Teollisuuslaitteiden liiketoimintaa, edistämään toiminnan tehokkuutta entisestään ja jatkamaan Kunnossapidon ja Teollisuuslaitteiden välistä hyvää yhteistyötä.

Marko Tulokas (s. 1972) on työskennellyt Konecranesilla vuodesta 2004 ja toiminut useissa johtotehtävissä enimmäkseen laitepuolella, mutta myös kunnossapidossa. Viimeisimpänä hän on johtanut go-to-market-mallin yksinkertaistamista ja tuotevalikoiman yhdenmukaistamista Standard Equipment-liiketoimintayksikön johtajana.

”Nämä strategiset nimitykset heijastavat sitoutumistamme rakentaa materiaalinkäsittelyn seuraavaa sukupolvea tavoitteenamme turvallisempi, älykkäämpi ja parempi maailma. Fabio Fiorino voi nyt keskittyä täysin Kunnossapito-liiketoiminnan kasvattamiseen johdettuaan Kunnossapito ja Teollisuuslaitteet -liiketoiminta-aluetta menestyksekkäästi kaksi ja puoli vuotta. Tomas Myntti ja Marko Tulokas ovat molemmat arvostettuja johtajia, joilla on laajaa toimiala-, tulosvastuu- ja kaupallista kokemusta. Toivotan Tomakselle, Markolle ja Fabiolle parhainta menestystä uusissa rooleissaan,” Anders Svensson jatkaa.

Tomas Myntin ja Marko Tulokkaan ansioluettelot ja valokuvat ovat tämän tiedotteen liitteenä.

Konecranesin johtoryhmä koostuu 1. tammikuuta 2025 alkaen seuraavista jäsenistä:

Anders Svensson, toimitusjohtaja
Teo Ottola, finanssijohtaja, toimitusjohtajan sijainen
Fabio Fiorino, johtaja, Teollinen kunnossapito
Tomas Myntti, johtaja, Satamaratkaisut
Marko Tulokas, johtaja, Teollisuuslaitteet
Minna Aila, yhteiskuntasuhde- ja brändijohtaja
Claes Erixon, teknologiajohtaja
Christine George, johtaja, strategia ja liiketoiminnan kehittäminen
Anneli Karkovirta, henkilöstöjohtaja
Sirpa Poitsalo, lakiasiainjohtaja

KONECRANES OYJ
Anders Svensson

Kiira Fröberg,
Sijoittajasuhdejohtaja,
puh. 020 427 2050

Konecranes on materiaalinkäsittelyalan globaaleja johtajia. Palvelemme laajaa asiakasjoukkoa useilla eri toimialoilla. Olemme kerta toisensa jälkeen määrittäneet alan parhaat käytännöt, jokapäiväisistä parannuksista isoihin läpimurtoihin kriittisillä hetkillä. Tiedämme, että voimme aina löytää turvallisemman, tuottavamman ja vastuullisemman tavan toimia. Siksi 16 600 työntekijäämme yli 50 maassa ovat ansainneet asiakkaiden luottamuksen, ja olemme päivittäin mukana nostamassa, käsittelemässä ja siirtämässä asioita, joita maailma tarvitsee. Vuonna 2023 konsernin liikevaihto oli 4,0 miljardia euroa. Konecranesin osake on listattuna Nasdaq Helsingissä (tunnus: KCR).