Päivitys liittyen Konecranesin ja Terex Corporationin yhdistymiseen

KONECRANES OYJ  PÖRSSITIEDOTE  27.4.2016 KLO 9:05

Konecranes ja Terex Corporation (ˮTerexˮ) ilmoittivat 11. elokuuta, että kummankin yhtiön hallitukset ovat yksimielisesti hyväksyneet sitovan sopimuksen liiketoimintojensa yhdistämisestä tasavertaisten yhtiöiden kesken (ˮyhdistyminen”).

Osapuolet ovat saaneet kilpailuviranomaisten hyväksynnän Intiassa, Turkissa, Ukrainassa, Venäjällä ja Etelä-Afrikassa. Osapuolet ovat hakeneet yhdistymiselle Yhdysvaltain oikeusministeriön hyväksyntää HSR-lain mukaisesti ja ovat valmistelemassa Euroopan komissiolle ilmoitusta, josta käydään keskusteluja. Molemmat yhtiöt jatkavat yhteistyötään viranomaisten kanssa puuttuvien hyväksyntöjen saamiseksi mahdollisimman pian.

Liiketoimintojen yhdistämissopimuksen allekirjoittamisen yhteydessä Konecranes ja Terex ilmoittivat vuosittaisten toiminnallisten synergiahyötyjen olevan 110 miljoonan euroa ja, että lisäksi odotetut rahoituksesta, kassanhoidosta ja yrityksen rakenteen optimoinnista saatavat synergiahyödyt verojen jälkeiseen tulokseen ovat 32 miljoonaa euroa. On odotettavissa, että lähes kaikki yllä mainitut 32 miljoonan euron rahoitukseen ja verotukseen liittyvät synergiat menetetään tiettyjen Yhdysvaltain verohallinnon (Internal Revenue Service) ja valtiovarainministeriön (U.S. Treasury Department) julkaisemien määräysten ja ehdotusten (“määräykset”) vuoksi. Terex ja Konecranes selvittävät yhä näiden tapahtumien kokonaisvaikutuksia, mutta määräykset vaikuttavat olennaisesti yhdistyneen yrityksen kykyyn saavuttaa odotetut yhdistymiseen liittyvät rahoitukselliset ja verotukselliset hyödyt. Nämä määräykset eivät vaikuta odotettuihin toiminnallisiin synergioihin ennen veroja.

Yritysjärjestely on ehdollinen sekä Terexin että Konecranesin osakkeenomistajien hyväksynnälle, viranomaishyväksynnöille sekä muille toteutumisehdoille. Kuten 24.3.2016 tiedotettiin, Terex on ilmoittanut Konecranesille aloittaneensa neuvottelut Zoomlion Heavy Industry Science and Technology Co:n (“Zoomlion”) kanssa Zoomlionin tekemästä ei-sitovasta ehdollisesta ehdotuksesta ostaa kaikki Terexin osakkeet. Terexin hallitus ei ole muuttanut suositustaan koskien tukeansa ehdotetulle yhdistymiselle Konecranesin kanssa. Konecranes ja Terex jatkavat yhdistymisen toteuttamista liiketoimintojen yhdistämistä koskevan sopimuksen mukaisesti. Yhdistymisen odotetaan nyt toteutuvan vuoden 2016 toisen vuosipuoliskon keskivaiheilla.

KONECRANES OYJ

Miikka Kinnunen
Sijoittajasuhdejohtaja

Analyytikot ja sijoittajat:
Miikka Kinnunen, sijoittajasuhdejohtaja, Konecranes Oyj,
puh. 020 427 2050

Konecranes on yksi maailman johtavista nostolaitevalmistajista, ja sen asiakkaita ovat muun muassa koneenrakennus- ja prosessiteollisuus, telakat, satamat ja terminaalit. Yritys toimittaa asiakkailleen toimintaa tehostavia nostoratkaisuja ja huoltopalveluita kaikille nosturimerkeille ja työstökoneille. Vuonna 2015 Konecranes-konsernin liikevaihto oli yhteensä 2 126 miljoonaa euroa. Konsernilla on 11 600 työntekijää ja 600 huoltopistettä 48 maassa. Konecranes Oyj:n osake on noteerattu Nasdaq Helsingissä (osakkeen tunnus: KCR1V).

Jakelu
Tiedotusvälineet

Tulevaisuutta koskevat lausumat

Tämä dokumentti sisältää tulevaisuutta koskevia lausumia, jotka koskevat tulevaisuuden tapahtumia, mukaan lukien lausumat, jotka koskevat Terexiä tai Konecranesia, tässä dokumentissa kuvailtua yritysjärjestelyä ja tällaisesta yritysjärjestelystä odotettavissa olevia etuja sekä Terexin ja Konecranesin yhdistyneiden liiketoimintojen tulevaisuuden taloudellista tulosta perustuen kummankin yhtiön tämän hetkisiin odotuksiin. Tällaisiin lausumiin sisältyy riskejä ja epävarmuustekijöitä, joiden johdosta todelliset tulokset saattavat poiketa olennaisesti tulevaisuutta koskevista lausumista. Dokumentissa käytettyjen sanojen ˮsaattaaˮ, ˮodottaaˮ, ˮaikooˮ, ˮennakoiˮ, ˮsuunnitteleeˮ, ˮennustaaˮ, ˮarvioiˮ sekä näiden sanojen kielteisten muotojen ja analogisten tai vastaavien ilmaisujen tarkoituksena on tehdä tunnistettaviksi tulevaisuutta koskevat lausumat. Mikäli tällaisia sanoja ei esiinny, se ei kuitenkaan tarkoita, että lausuma ei olisi tulevaisuutta koskeva. Nämä tulevaisuutta koskevat lausumat perustuvat Terexin ja Konecranesin tämän hetkisiin odotuksiin ja ennusteisiin tulevaisuuden tapahtumista. Nämä lausumat eivät ole takeita suorituskyvystä tulevaisuudessa.

Koska tulevaisuutta koskevat lausumat sisältävät riskejä ja epävarmuustekijöitä, saattavat todelliset tulokset poiketa olennaisesti näistä lausumista. Tällaisia riskejä ja epävarmuustekijöitä, joista monet ovat Konecranesin vaikutusmahdollisuuksien ulkopuolella, ovat muun muassa: Terexin ja Konecranesin kyky saada yritysjärjestelylle osakkeenomistajien hyväksyntä, Terexin ja Konecranesin kyky saada yritysjärjestelylle viranomaisten hyväksyntä, mahdollisuus siihen, että yritysjärjestelyn toteuttamiseen tarvittava aika on oletettua pidempi, yritysjärjestelyn odotettujen hyötyjen saavuttaminen, Terexin ja Konecranesin liiketoimintojen yhdistämiseen liittyvät riskit, Terexin ja Konecranesin liiketoimintojen mahdollinen kärsiminen ehdotettuun yritysjärjestelyyn liittyvien epävarmuustekijöiden johdosta sekä muut tekijät, riskit ja epävarmuustekijät, jotka ilmenevät tarkemmin Terexin SEC:lle rekisteröimistä julkisista asiakirjoista sekä Konecranesin vuosikertomuksista ja osavuosikatsauksista. Konecranes ei sitoudu päivittämään tässä dokumentissa olevia tulevaisuutta koskevia lausumia.

TÄRKEÄÄ LISÄTIETOA

Tämä dokumentti liittyy Terexin ja Konecranesin ehdotettuun yhdistymiseen, jonka yhteydessä kaikki Terexin osakkeet vaihdetaan Konecranesin osakkeisiin (tai American Depositary Share -osaketalletustodistuksiin, mikäli tarpeen). Tämä dokumentti on vain informatiivista tarkoitusta varten eikä se ole tarjous ostaa tai vaihtaa eikä pyyntö tehdä tarjousta myydä tai vaihtaa Terexin osakkeita. Tämä dokumentti ei myöskään korvaa alustavaa esitettä, joka sisältyy Yhdysvaltojen arvopaperisäännösten mukaiseen Registration Statement
-asiakirjaan Form F-4:llä (”Rekisteröintiasiakirja”), jonka Konecranes tulee jättämään hyväksyttäväksi Yhdysvaltojen arvopaperimarkkinaviranomaiselle SEC:lle, Prospectus / Proxy -asiakirjaa, jonka Terex tulee jättämään hyväksyttäväksi SEC:lle, eikä Konecranesin listalleottoesitettä, jonka Konecranes tulee jättämään hyväksyttäväksi Finanssivalvonnalle (edellä mainitut asiakirjat aika ajoin tehtyine muutoksineen tai täydennyksineen ”Yhdistymisasiakirjat”). Yhdysvalloissa ei tulla tarjoamaan arvopapereita muuten kuin Yhdysvaltojen arvopaperilain (U.S. Securities Act of 1933) kohdan 10 edellytykset täyttävän esitteen välityksellä.

SIJOITTAJIA JA ARVOPAPERIEN HALTIJOITA KEHOTETAAN LUKEMAAN YHDISTYMISASIAKIRJAT JA KAIKKI MUUT SELLAISET RELEVANTIT ASIAKIRJAT, JOTKA KONECRANES TAI TEREX ON TOIMITTANUT TAI SAATTAA TOIMITTAA SEC:LLE, NASDAQ HELSINGILLE TAI FINANSSIVALVONNALLE NIIDEN TULLESSA SAATAVILLE, KOSKA NE SISÄLTÄVÄT TAI SAATTAVAT SISÄLTÄÄ SELLAISTA TÄRKEÄÄ TIETOA, JOSTA SIJOITTAJIEN JA ARVOPAPERIEN HALTIJOIDEN TULISI OLLA TIETOISIA ENNEN MINKÄÄN EHDOTETTUUN YHDISTYMISEEN LIITTYVIEN PÄÄTÖSTEN TEKEMISTÄ.

Tähän dokumenttiin sisältyvää tietoa ei saa suoraan eikä epäsuorasti julkaista, luovuttaa tai jakaa missään maassa tai alueella, jossa asianomaisen tiedon julkaisemista, luovuttamista tai jakamista rajoitetaan lailla tai asetuksilla. Näin ollen sellaisissa maissa tai alueilla, joihin näitä aineistoja julkaistaan, luovutetaan tai jaetaan, oleskelevien henkilöiden tulee tutustua asianomaisiin lakeihin ja asetuksiin sekä noudattaa niitä. Konecranes tai Terex eivät ole vastuussa kenenkään henkilön mistään sellaisista rikkomuksista, jotka liittyvät mihinkään tällaisiin rajoituksiin. Yhdistymisasiakirjat ja muut edellä viitatut dokumentit tulevat soveltuvin osin olemaan saatavilla ilmaiseksi SEC:n kotisivuilla (www.sec.gov), mikäli Konecranes tai Terex toimittaa tai jättää ne hyväksyttäväksi SEC:lle, tai kirjoittamalla osoitteeseen Anna-Mari Kautto, Sijoittajasuhdeassistentti, Konecranes Oyj, PL 661, FI-05801 Hyvinkää tai osoitteeseen Elizabeth Gaal, Investor Relations Associate, Terex, 200 Nyala Farm Road, Westport, CT 06880, Yhdysvallat.

Konecranesin ja Terexin sekä niiden kummankin hallituksen jäsenten, johtajien ja työntekijöiden ja muiden henkilöiden voidaan katsoa osallistuvan valtakirjojen keräämiseen yhdistymistä koskien. Konecranesin hallituksen jäseniä ja johtajia koskevat tiedot ovat saatavilla Konecranesin vuotta 2015 koskevassa vuosikertomuksessa internet-sivustolla www.konecranes.com. Terexin hallituksen jäseniä ja johtajia koskevat tiedot sekä heidän osakeomistuksiaan Terexissä koskevat tiedot ovat saatavilla Terexin SEC:lle 1.4.2016 toimittamassa Schedule 14A -asiakirjassa. Lisätietoja näiden henkilöiden intresseistä sekä Konecranesin ja Terexin hallituksen jäseniä ja johtajia koskevia tietoja tulee olemaan saatavilla proxy statement -asiakirjassa ja esitteessä sitten, kun se julkaistaan. Nämä asiakirjat tulevat olemaan saatavilla ilmaiseksi edellä ilmoitetuissa paikoissa.