Ruotsin ensimmäinen Konecranesin Gottwald‑satamanosturi

Uddevalla Hamn Terminal AB tilasi tämän vuoden tammikuussa Konecranesin ympäristötehokkaan kiskoilla kulkevan Gottwald Model 3 ‑satamanosturin. Nosturi toimitetaan syksyllä 2019 ja otetaan käyttöön joulukuussa. Konecranes kirjaa tilauksen vuoden ensimmäiselle neljännekselle.

Yli sata vuotta toiminnassa ollut Uddevalla on pieni, mutta tärkeä satama Lounais-Ruotsissa, noin 80 kilometriä Göteborgista pohjoiseen. Alueen liiketoiminnan laajentuessa Uddevallan sataman toimitusjohtaja Ulf Stenberg huomasi, että raskaan rahdin ja konttien käsittelyyn tarvitaan lisää nostolaitteita.

”Meille asennettiin Konecranesin siirrettävä Gottwald-satamanosturi vuonna 1986”, Stenberg kertoo. ”Sen kestävyys on todella tehnyt vaikutuksen – se toimii yhä erinomaisesti, vaikka olemme tietysti huoltaneet sitä. Pidämme tästä nosturista paljon, mutta se pystyy nostamaan vain 40 tonnia. Halusimme tehokkaamman nosturin, joka auttaa meitä terminaalimme kasvavissa rahdinkäsittelyn tarpeissa.”

Nosturista saadun positiivisen kokemuksen takia Uddevalla päätyi valitsemaan Konecranesin, kun oli taas aika päivittää sataman laitteistoa tällä uudella tilauksella. Tilattu satamanosturi on G HSK 3432 ‑kaksiköysinosturi, joka soveltuu laiturin nimenomaiseen infrastruktuuriin ja nykyisiin kiskoihin. Nosturi lisää rahdinkäsittelyn suorituskyvyn maksimaaliseen 100 tonnin nostokapasiteettiin 46 metrin säteellä.

Vähentääkseen ekologista jalanjälkeään Uddevalla valitsi nosturin, jossa on ulkoinen virtalähde, jolloin on mahdollista käyttää paikallisesta sähköverkosta saatavaa sähköä. Tämä vähentää melua ja toimintakustannuksia eikä tuota paikallisia pakokaasuja. Tämä on sataman ympäristötehokkaiden toimintojen ja tulevaisuuden suunnitelmien mukaista.

"Olemme erittäin innoissamme tästä paikallisen jakelijamme Port-Trade ApS Denmarkin kanssa”, kertoo Hans-Jürgen Schneider, Konecranesin mobiilisatamanostureiden liiketoimintayksikön aluemyyntijohtaja. ”Tämä on Ruotsin ensimmäinen Konecranesin Gottwald‑satamanosturi, ja markkinat ovat nyt avoinna tämänkaltaisille nostureille.”

Hans-Jürgen Schneider, Regional Sales Manager, Mobile Harbor Cranes, Konecranes Port Solutions
Sähköposti: hans-juergen.schneider@konecranes.com tai puhelin: +49 211 7102 3454

Lisätietoja sijoittajille ja analyytikoille:
Eero Tuulos, sijoittajasuhdejohtaja, Konecranes
Sähköposti: eero.tuulos@konecranes.com tai puhelin: +358 (0)20 427 2050

Tämä lehdistötiedote ja ladattavissa oleva kuva ovat saatavilla verkkosivuillamme osoitteessa konecranes.com.

Konecranes on yksi maailman johtavista nostolaitevalmistajista, ja sen asiakkaita ovat muun muassa koneenrakennus- ja prosessiteollisuus, telakat, satamat ja terminaalit. Yritys toimittaa asiakkailleen toimintaa tehostavia nostoratkaisuja ja huoltopalveluita kaikille nosturimerkeille. Vuonna 2018 konsernin liikevaihto oli yhteensä 3,16 miljardia euroa. Yrityksellä on 16 100 työntekijää ja 600 toimipaikkaa 50 maassa. Konecranesin osake on noteerattu Nasdaq Helsingissä (osakkeen tunnus: KCR).