TILAUSVIRTA JATKUI VAHVANA, TALOUDELLINEN OHJEISTUS ENNALLAAN

KONECRANES OYJ OSAVUOSIKATSAUS 21.7.2011 klo 9.00

TILAUSVIRTA JATKUI VAHVANA, TALOUDELLINEN OHJEISTUS ENNALLAAN

Ellei toisin mainita, suluissa olevat luvut viittaavat vastaavaan ajanjaksoon vuotta aiemmin.

TOINEN VUOSINELJÄNNES LYHYESTI

- Saadut tilaukset 452,8 miljoonaa euroa (364,4), +24,3 prosenttia; Kunnossapito +17,1 prosenttia ja Laitteet +34,7 prosenttia.

- Tilauskannan arvo kesäkuun lopussa 981,0 miljoonaa euroa (685,2), 43,2 prosenttia korkeampi kuin edellisvuonna, 2,6 prosenttia korkeampi kuin maaliskuun 2011 lopussa.

- Liikevaihto 459,5 miljoonaa euroa (377,0), +21,9 prosenttia; Kunnossapito +10,8 prosenttia ja Laitteet +30,4 prosenttia.

- Liikevoitto 25,1 miljoonaa euroa (20,7), 5,5 prosenttia liikevaihdosta (5,5). Vertailukaudella oli 2,7 miljoonaa euroa uudelleenjärjestelykuluja.

- Laimennettu osakekohtainen tulos 0,26 euroa (0,25).

- Liiketoiminnan nettorahavirta -27,5 miljoonaa euroa (-6,3).

- Nettovelka 116,0 miljoonaa euroa (19,0) ja nettovelkaantumisaste 26,4 prosenttia (4,7).

TAMMI-KESÄKUU LYHYESTI

- Saadut tilaukset 963,7 miljoonaa euroa (684,9), +40,7 prosenttia, Kunnossapito +18,3 prosenttia ja Laitteet +58,6 prosenttia.

- Liikevaihto 847,3 miljoonaa euroa (683,3), +24,0 prosenttia; Kunnossapito +13,0 prosenttia ja Laitteet +29,9 prosenttia.

- Liikevoitto oli 43,6 miljoonaa euroa (32,3), 5,2 prosenttia liikevaihdosta (4,7). Vertailukaudella oli 2,7 miljoonaa euroa uudelleenjärjestelykuluja.

- Laimennettu osakekohtainen tulos 0,40 euroa (0,41).

- Liiketoiminnan nettorahavirta -29,6 miljoonaa euroa (-5,8).

MARKKINANÄKYMÄT

Euroopan maiden ja Yhdysvaltojen budjettivajeiden ja valtionvelkojen aiheuttama makrotaloudellinen epävarmuus on tehnyt kysynnän ennakoinnista haastavaa. Kunnossapitopalvelujen kysynnän odotetaan kuitenkin jatkuvan edellisvuotta korkeammalla tasolla asiakastoimialojen korkeampien kapasiteetin käyttöasteiden vuoksi. Myös uusien laitteiden kysynnän odotetaan kasvavan viime vuoteen verrattuna. Isojen satamanosturiprojektien ajoituksen vuoksi Laitteiden eri vuosineljänneksillä saamien tilausten määrä saattaa kuitenkin vaihdella merkittävästi.

TALOUDELLINEN OHJEISTUS

Vuoden 2011 liikevaihdon ja liikevoiton odotetaan olevan vuotta 2010 korkeammalla tasolla. Lisääntynyt teknologia- ja tietojärjestelmäkehitys kasvattaa kustannuksiamme noin 20 miljoonaa euroa vuonna 2011, kun taas hyödyt näkyvät vasta vuodesta 2012 eteenpäin.

TUNNUSLUVUT Toinen

24,2
Henkilöstö keskimäärin kauden aikana

Toimitusjohtaja Pekka Lundmark:

”Voimme olla tyytyväisiä liikevaihtomme kasvuun ja erityisesti siihen, että tilauskantamme on nyt 43,2 prosenttia vahvempi kuin vuosi sitten. Tiukka hintakilpailu, kustannusinflaatio ja kilpailukykyämme pitkällä aikavälillä vahvistavien teknologia- ja IT-kehityspanostusten kasvattaminen hidastavat valitettavasti tuloksemme kasvua. Tässä tilanteessa tärkeintä ovat hintojen korotukset aina kun vain mahdollista ja kustannuskuri.

Teollisuudenalamme meneillään oleva konsolidoituminen eteni merkittävästi, kun Terex Corporation osti enemmistöosuuden Demag Cranes AG:stä. Luonnollisesti seurasimme tilannetta tarkasti, mutta päätimme huolellisen harkinnan jälkeen olla jättämättä kilpailevaa tarjousta. Tähän päätökseen vaikuttivat monet asiat, kuten (1) tuloshistoria ja valtaosin Euroopassa sijaitsevat toiminnot, jotka eivät mielestämme perustelleet vaadittua hintaa, kun maailman teollisuustuotannon painopiste siirtyy yhä enemmän kehittyville markkinoille, (2) epävarmuus talouskehityksestä erityisesti euroalueella, ja (3) epävarmuus mahdollisista kilpailuoikeudellisista riskeistä.”

TIEDOTUSTILAISUUS ANALYYTIKOILLE JA LEHDISTÖLLE

Tiedotustilaisuus analyytikoille ja lehdistölle järjestetään ravintola G.W. Sundmansin auditoriossa (osoite: Eteläranta 16) klo 11.00. Osavuosikatsauksen esittelevät toimitusjohtaja Pekka Lundmark ja finanssijohtaja Teo Ottola.

Tiedotustilaisuutta voi seurata suorana webcast-lähetyksenä klo 11.00 alkaen yhtiön internetsivuilla osoitteessa www.konecranes.com. Yksityiskohtaiset tiedot tiedotustilaisuudesta löytyvät 7. heinäkuuta 2011 julkaistusta pörssitiedotteesta.

KONECRANES OYJ

Miikka Kinnunen
Sijoittajasuhdejohtaja

Pekka Lundmark, toimitusjohtaja, puh. 020 427 2000
Teo Ottola, finanssijohtaja, puh. 020 427 2040
Miikka Kinnunen, sijoittajasuhdejohtaja, puh. 020 427 2050
Mikael Wegmüller, johtaja, markkinointi- ja viestintä, puh. 020 427 2008

Konecranes on yksi maailman johtavista nostolaitevalmistajista, ja sen asiakkaita ovat muun muassa koneenrakennus- ja prosessiteollisuus, telakat, satamat ja terminaalit. Yritys toimittaa asiakkailleen toimintaa tehostavia nostoratkaisuja ja huoltopalveluita kaikille nosturimerkeille ja työstökoneille. Vuonna 2010 Konecranes-konsernin liikevaihto oli yhteensä 1 546 miljoonaa euroa. Yrityksellä on lähes 11 200 työntekijää ja 578 huoltopistettä 46 maassa. Konecranes Oyj:n osake on noteerattu NASDAQ OMX Helsingissä (osakkeen tunnus: KCR1V).