Tulosvaroitus: Konecranes alentaa vuoden 2022 taloudellista ohjeistustaan

KONECRANES OYJ SISÄPIIRITIETO 12.7.2022 klo 20.30

Tulosvaroitus: Konecranes alentaa vuoden 2022 taloudellista ohjeistustaan

Vaikka kysyntäympäristö on pysynyt hyvänä, maailmanlaajuinen komponentti- ja materiaalipula ja muut toimitusketjujen ongelmat sekä COVID-19-pandemian aiheuttamat haasteet ovat edelleen vaikuttaneet Konecranesin toimituskykyyn toisella vuosineljänneksellä. Koska ongelmien odotetaan jatkuvan, alentaa Konecranes vuoden 2022 taloudellista ohjeistustaan.

Päivitetty taloudellinen ohjeistus vuodelle 2022:

Konecranes odottaa liikevaihdon pysyvän samalla tasolla tai kasvavan vuonna 2022 vuoteen 2021 verrattuna. Konecranes odottaa oikaistun EBITA-kateprosentin pysyvän samalla tasolla tai laskevan vuonna 2022 vuoteen 2021 verrattuna.

Aiempi taloudellinen ohjeistus vuodelle 2022:

Konecranes odottaa liikevaihdon kasvavan vuonna 2022 vuoteen 2021 verrattuna. Konecranes odottaa vuoden 2022 oikaistun EBITA-kateprosentin paranevan vuodesta 2021.

Vuonna 2021 Konecranesin liikevaihto oli 3 185,7 miljoonaa euroa ja oikaistu EBITA-kateprosentti 9,8 prosenttia.

Konecranes julkistaa tammi-kesäkuun 2022 puolivuosikatsauksensa 27. heinäkuuta 2022. Käynnissä olevan hiljaisen jakson takia Konecranes ei anna lisäkommentteja tulokseensa liittyen ennen katsauksen julkistamista. Tulospäivänä Konecranes järjestää analyytikoille, sijoittajille ja medialle webcastin, jonka yhteydessä on mahdollisuus esittää kysymyksiä.

KONECRANES OYJ

Kiira Fröberg,

Sijoittajasuhdejohtaja,

puh. 020 427 2050

Konecranes on yksi maailman johtavista nostolaitevalmistajista, ja sen asiakkaita ovat muun muassa koneenrakennus- ja prosessiteollisuus, telakat, satamat ja terminaalit. Konecranes toimittaa asiakkailleen toimintaa tehostavia nostoratkaisuja ja huoltopalveluita kaikille nosturimerkeille. Vuonna 2021 konsernin liikevaihto oli yhteensä 3,2 miljardia euroa. Konsernilla on noin 16 600 työntekijää noin 50 maassa. Konecranesin osake on noteerattu Nasdaq Helsingissä (osakkeen tunnus: KCR).