UUDEN SUKUPOLVEN KONECRANES AGILON TUO TEHTAALLA TAVARAN TURVALLISESTI OIKEAAN PAIKKAAN

Konecranes tuo markkinoille uuden sukupolven Agilon-materiaalinhallintaratkaisun, jossa kuljetusputki yhdistää useita modulaarisia hyllyjärjestelmiä. Putken avulla hyllyjärjestelmiä voidaan sijoittaa vierekkäin tai toisistaan erilleen jopa eri kerroksiin. Useamman materiaalirobotin käyttö puolestaan nopeuttaa tavaroiden liikkumista. Uuden sukupolven Agilon-järjestelmä esitellään KunnossapitoForum 2015 -messuilla Tampereella 25.–26.3.2015.

Agilon-järjestelmä on nyt saatavilla laajoina kokonaisuuksina, jotka palvelevat useampia käyttöpisteitä. Agilon-järjestelmiä voidaan liittää toisiinsa kuljetusputkella, mikä vähentää pientavaran liikutteluun tarvittavien trukkikuljetusten määrää, ja siten parantaa tuotanto- tai varastotilojen turvallisuutta. Tavaravirta kulkee kätevästi eri osastojen välillä ja hankalilla alueilla, kuten seinien läpi tai kulkuteiden yli. Kuljetusputken avulla varastot voidaan siirtää esimerkiksi seinän taakse tai toiseen kerrokseen.

Lisäksi käyttöpisteitä voidaan sijoittaa tavaranvastaanottoon tai lähettämöön. Tavaroiden seurattavuus ei katkea kuljetusputkissa, vaan tieto ja tavarat liikkuvat Agilon-järjestelmän sisällä.

Järjestelmä voidaan varustaa useammalla robotilla, mikä auttaa hallitsemaan isompaa tavaramäärää. Agilon pystyy tällöin palvelemaan useampaa käyttöpistettä kerrallaan. Vastaavasti kaksi robottia voi palvella yhtä käyttöpistettä, mikä lisää kapasiteettia ja nopeuttaa toimintaa.

”Tähän asti olemme saaneet kytkettyä tiedon eri töille käytettävistä osista aina tavaratäydennyksiin saakka. Uudella ratkaisulla voimme vapauttaa tehtaan lattian tavaraliikenteeltä ja tuoda tarvittavat tuotteet oikeaan paikkaan. Ihmiset voivat keskittyä tavaran siirtelyn sijaan tuottavaan työhön”, kertoo Agilon-liiketoiminnasta vastaava johtaja Tapani Tilus.

Agilon-ratkaisu koostuu verkkoportaalista, hyllyjärjestelmästä, roboteista ja etätuesta. Järjestelmä käsittelee laatikoita tulitikkuaskin kokoisista jopa 25 kilon painoisiin, muuttolaatikon kokoisiin laatikkoihin. Agilon hyödyntää materiaalinhallinnassa teollista internetiä, eli käyttäjä saa missä tahansa internetin kautta ajantasaista tietoa tavaroista valokuvineen.

Laajasti käytössä eri tarkoituksissa

Eri puolilla Suomea on käytössä jo useita kymmeniä Agilon-järjestelmiä. Palkittu ratkaisu on osoittanut toimivuutensa tuotannossa, tarvikevarastona ja kunnossapitovarastona eri toimialoilla niin pienissä kuin suurissa yrityksissä.

Konecranes toi Agilon-materiaalinhallintaratkaisun markkinoille vuonna 2013. Se on osa Konecranes-palveluvalikoimaa teollisuuden materiaalinhallintaan. Tuotetta myydään palvelusopimuksella, johon kuuluu laajennettavissa oleva modulaarinen Agilon-järjestelmä, ohjelmistot, etätuki, kunnossapito ja varaosat.

Lehdistö:
Tapani Tilus, VP, Agilon Business, Konecranes
Sähköposti: tapani.tilus@konecranes.com tai puh. +358 40 716 7181

Sijoittajat ja analyytikot:
Miikka Kinnunen, sijoittajasuhdejohtaja, Konecranes
Sähköposti miikka.kinnunen@konecranes.com tai puh. +358 20 427 2050

Tämä lehdistötiedote on luettavissa verkkosivuillamme osoitteessa www.konecranes.com.

Konecranes on yksi maailman johtavista nostolaitevalmistajista, ja sen asiakkaita ovat muun muassa koneenrakennus- ja prosessiteollisuus, telakat, satamat ja terminaalit. Yritys toimittaa asiakkailleen toimintaa tehostavia nostoratkaisuja ja huoltopalveluita kaikille nosturimerkeille ja työstökoneille. Vuonna 2014 Konecranes-konsernin liikevaihto oli yhteensä 2 011 miljoonaa euroa. Konsernilla on 12 000 työntekijää ja 600 toimipistettä 48 maassa. Konecranes Oyj:n osake on noteerattu Nasdaq Helsingissä (osakkeen tunnus : KCR1V).