• Korkia Oy/

Korkian ja Solmar Consultingin aurinkoenergiahanke Savitaipaleella sai vihreää valoa – luontoselvitykset tehdään kesän aikana

Report this content

Korkian ja hankekehittäjä Solmar Consultingin aurinkoenergiahanke hyväksyttiin Savitaipaleen kunnanvaltuuston käsittelyssä 19.6.2023. Savitaipaleen Petynmäen ja Selkäkankaan alueelle suunnitellaan noin 65 MW:n aurinkovoimahanketta, joiden arvioitu vuosituotanto noin 65 000 MWh. Määrä vastaa arviolta 3200 omakotitalon vuosittaista sähkönkulutusta. Hanke on merkittävä myös kunnalle.

Korkia ja Solmar Consulting ovat valmistelleet Savitaipaleen aurinkoenergiahanketta syksystä 2022 lähtien yhdessä alueen maanomistajien, kunnan ja Metsänhoitoyhdistys Mänty-Saimaan kanssa. Nyt hanke on hyväksytty Savitaipaleella sekä kunnanhallituksen että -valtuuston käsittelyissä.

– Hanke etenee vielä tämän kesän aikana, sillä alueella tehdään luvituksen edellyttämät selvitykset, kuten luonto-, hulevesi- ja maaperäselvitykset. Hankkeen luvittaminen käynnistyy tämän jälkeen, kertoo Korkian Suomen aurinkoenergian hankekehityksestä vastaava johtaja Matti Manner.

Aurinkopuiston valmistumisajankohta tarkentuu hankkeen edetessä, ja hankkeen toivotaan houkuttelevan kuntaan myös uutta yritystoimintaa.

– Hankkeen tavoitteena on tuoda alueelle myös uusia mahdollisuuksia ja elinkeinoja, kuten lisäinvestointeja ja uutta liiketoimintaa. Tyypillisesti yritystoiminta hakeutuu uusiutuvan energian läheisyyteen, kertoo Solmarin hankekehityksestä vastaava Lauri Solin.

Savitaipaleen kunnassa ollaan tyytyväisiä uuteen uusiutuvan energian hankkeeseen:

– Kunnan näkökulmasta tämä on erittäin positiivinen vihreän siirtymän hanke. Tämä tukee kunnan siirtymistä vihreään sähköntuotantoon ja energian omavaraisuuteen, kertoo Savitaipaleen kunnanjohtaja Johanna Mäkelä.

Matti Manner
Director, Joint Venture Management, Korkia