• Korkia Oy/

Muutamassa vuodessa yhdeksi Euroopan nopeimmin kasvavaksi uusiutuvan energian sijoittajaksi – Korkian globaali asema vahvistui entisestään vuonna 2023

Report this content

Korkia toteutti onnistuneesti strategisen uudistuksen vuonna 2023 ja vahvisti asemaansa globaalien uusiutuvan energian markkinoiden toimijana. Korkian strategian mukainen keskittyminen uusiutuvan energian liiketoimintaan johti hankekehitysportfolion merkittävään laajentumiseen ja Korkia on nyt yksi Euroopan nopeimmin kasvavista uusiutuvan energian yrityksistä.

Korkian uusiutuvan energian hankekehitysportfolio kasvoi merkittävästi vuonna 2023. Yhtiöllä oli vuoden 2023 lopussa 13 hankekehitysyhtiötä kahdeksassa eri maassa. Vuoden 2023 aikana Korkia perusti viisi uutta hankekehitysyhtiötä kolmelle uudelle markkina-alueelle; kaksi Chileen, kaksi Italiaan ja yksi Romaniaan.

Tällä hetkellä Korkialla on kehityksessä noin 120 uusiutuvan energian projektia ja yhtiö hallinnoi yhteensä 17 gigawatin portfoliota, joka koostuu aurinkoenergia-, tuulivoima- sekä energiavarastointihankkeista Euroopassa, Pohjois- ja Etelä-Amerikassa. Lisäksi yhtiö seuraa jatkuvasti nykyisiä ja uusia markkinoita tavoitteenaan perustaa uusia hankekehitysyhtiöitä vuoden 2024 aikana.

Korkia-konsernin tilikauden 2023 liikevaihto oli 13,35 milj. euroa (2022: 8,03 milj. euroa, kasvua 66,2 %). Vuonna 2023 Korkian käyttökate* parani selvästi ja oli 4,7 miljoonaa euroa (1,04 milj. euroa vuonna 2022) ja tilikauden tulos oli 3,67 (2022: 0,24 milj. euroa) miljoonaa euroa.

Korkian globaali asema vahvistui liiketoimintakaupalla Isossa-Britanniassa

Osana strategista uudistumistaan Korkia osti marraskuussa Lontoossa toimivan pitkäaikaisen yhteistyökumppaninsa RSF Capital Partnersin uusiutuvan energian liiketoiminnan. Järjestely on merkittävä virstanpylväs Korkian globaalin aseman kannalta, sillä nyt yhtiöllä on oma tiimi ja toimipiste Suomen ja Chilen lisäksi myös yhdessä maailman tärkeimmistä finanssikeskuksista, Lontoossa. Liiketoimintakauppa luo vahvan pohjan kasvun jatkumiselle ja Korkian tulevaisuudelle kansainvälisesti merkittävänä uusiutuvan energian sijoittajana.

Uusiutuvan energian rahastomme menestyivät vuonna 2023

Haastavasta markkinatilanteesta huolimatta Korkian varainhankinta onnistui hyvin vuonna 2023. Korkia Uusiutuva Energia Ky -rahasto keräsi ennätysmäärän sijoituksia, noin 70 miljoonaa euroa, mikä on osoitus sijoittajien vahvasta luottamuksesta yhtiön visioon ja strategiaan. Uusi Korkia Renewables & Energy Infrastructure Ky -rahasto lanseerattiin puolestaan lokakuussa ja se teki ensimmäisen pääomakutsunsa vuoden 2023 lopussa aloittaakseen sijoittamisen tuleviin sijoituskohteisiin. Rahaston tavoitteena on kerätä enimmillään 100 miljoonaa euroa.

Kummallakin projektikehitykseen keskittyneellä rahastolla on erinomainen hanketilanne ja odotettavissa on nopea pääoman käyttöönotto hankekehitysyhtiöihin. Korkia Uusiutuva Energia Ky:n odotetaan sijoittavan pääomansa kesään 2024 mennessä, myös ensimmäisten irtaantumisten hankkeista odotetaan tapahtuvan vuonna 2024.

Palkittua uusiutuvan energian osaamista

Korkian sijoitusosaaminen huomioitiin myös kansainvälisesti vuonna 2023. Korkia palkittiin vuoden 2023 Scandinavian Financial Award -tutkimuksessa kahdella arvostetulla palkinnolla: SFR Award - ja Responsible Investment Award -palkinnoilla. Tutkimuksessa Korkian vahvuuksiksi nousivat erityisesti asiantuntijuus uusiutuvassa energiassa ja vihreän siirtymän syvä erityisosaaminen. Lisäksi yhtiö nousi viidenneksi käytetyimmäksi infrastruktuuritoimijaksi.

Luottavaisin mielin vuoteen 2024

Vuoden 2024 markkinanäkymät vaikuttavat lupaavilta Korkian kannalta. Globaali vihreä siirtymä ja energiamarkkinoiden kehitys ovat edelleen yhtiön puolella. Tarve lisätä uusiutuvan energian kapasiteettia sekä energian varastointijärjestelmiä on yhä valtava. Markkina onkin kasvanut voimakkaasti korkeista koroista ja inflaatiosta huolimatta. Kun korot kääntyvät ennemmin tai myöhemmin laskuun, odotetaan tämän edesauttavan etenkin yhtiön rahoituskyvyn kasvua sekä portfolioista tapahtuvia irtaantumisia.

Korkialla uskotaankin vakaasti, että uusiutuva energia tarjoaa jatkossakin erinomaisia sijoitusmahdollisuuksia yhtiön asiakkaille sekä parhaat edellytykset yhtiön kasvulle.

Voit lukea lisää Korkian vuoden 2023 kuulumisista juuri julkaistusta Korkian vuosi ja vastuullisuus 2023 -raportista: https://korkia.fi/fi/korkian-vuosi-ja-vastuullisuus-2023/

Lisätietoja:

Pauli Mäenpää
Toimitusjohtaja, Korkia Oy
pauli.maenpaa@korkia.fi

*Epävirallinen laskelma, koska Korkia ei raportoi käyttökatetta tilinpäätöksessä.

Avainsanat: