• Korner Oy/

Kertoimet uutisvuodesta 2017: Trump ei vieraile Suomessa, Jääskeläinen pois Yleltä, Terrafame jatkaa toimintaansa

Peliyhtiö Unibet on avannut perinteiset ennustuskertoimensa tulevalle vuodelle. Yli 100 vedonlyöntikohdetta ennustavat, mitä Suomessa ja maailmalla tapahtuu tai ei tapahdu vuonna 2017. Kertoimet povaavat muun muassa, että apteekkimonopolin purkamista tai Terrafamen alasajoa ei aloiteta, Atte Jääskeläinen lähtee Yleltä, euron kurssi pysyy dollarin yläpuolella ja Donald Trumpin Suomen vierailua saadaan odottaa tuleville vuosille.

Ylen riippumattomuusepäily ja Atte Jääskeläisen kiirastuli alkoi marraskuun lopussa, kun Ylen johto päätti rajoittaa pääministeri Sipilän esteellisyyskysymystä koskevaa uutisointia. Unibet antaa kertoimen 1,50 sille, että Jääskeläinen lähtee tai saa potkut ensi vuoden aikana. Kerroin sille, että näin ei käy, on 2,40.

Kuluvana vuonna Suomessa virisi keskustelu apteekkimonopolin purkamisesta. Unibet ei usko tämän tapahtuvan ainakaan vielä ensi vuonna: yhtiö antaa kertoimen 1,42 sille, ettei valtio ilmoita apteekkimonopolin avaamisesta, kyllä-kertoimen ollessa 2,60.

Kertoimet ennustavat myös, ettei valtio päätä vuoden 2017 aikana kaivosyhtiö Terrafamen alasajosta: kerroin alasajolle on 3,20 ja ei-kerroin 1,30.

Spekulaatiot Yhdysvaltain tuoreen presidentin Donald Trumpin valtiovierailuista 100-vuotiaaseen Suomeen ensi vuonna ovat käyneet kuumina. Unibet ei vierailuun usko: yhtiö antaa vierailulle kertoimen 3,50 ja kertoimen 1,25 sille, että Trump ei vieraile Suomessa vuonna 2017. Vaalikampanjassaan Trump lupasi, että Yhdysvallat rakentaa muurin Meksikon rajalla. Unibetin kerroin muurin rakentamisen aloittamisesta vuonna 2017 on vain 1,33, eli sitä pidetään erittäin todennäköisenä.

Helsingin Guggenheim-hanke kuopattiin toistamiseen marraskuussa. Unibet ei usko hankkeen uudelleen viriämiseen ensi vuonna ja antaa kertoimen 1,05 sille, että hankkeesta ei tehdä uutta virallista ehdotusta vuonna 2017. Pahasti myöhässä olevan Länsimetron liikennöinnin alkamiseen Unibet sen sijaan uskoon: kerroin liikennöinnin alkamiselle on 1,05 ja ei-kerroin 8.

Kansainvälisten yhtiöiden osalta Unibet tarjoaa Spotifyn pörssilistautumiselle kertoimen 2,25. Snapchatin listautuminen saa puolestaan todella pienen kertoimen 1,33, eli sitä pidetään käytännössä selvänä. Facebookin osalta kertoimet povaavat kurssinousua: kerroin nykyistä korkeammalle pörssikurssille 31.12.2017 on 1,60, kurssilaskun kerroin on puolestaan 2,20.

Kaikki 2017 Ennustaja-kertoimet: https://fi.unibet.com/betting#filter/fortune_teller

Lisätietoja: Antti Tikka, antti.tikka@unibet.com

Unibet Group

Unibet on vuonna 1997 perustettu, online-pelejä tarjoava NASDAQ OMX Nordic Exchange -pörssiin Tukholmassa listattu yhtiö. Unibet on yksi Euroopan suurimmista yksityisistä online-peliyhtiöistä ja tarjoaa palveluita 20 kielellä. Unibet tarjoaa myös B2B-vedonlyöntipalveluja Kambi Sport Solutionsin kautta. Tällä hetkellä Unibetilla on reilut 15,3 miljoonaa asiakasta yli sadassa maassa. Unibet on Euroopan suurimpien rahapeli- ja vedonlyöntiyhteisöjen etujärjestön EGBA:n (European Gaming and Betting Association) jäsen. Unibet on eCOGRA:n (e-Commerce Online Gambling Regulation and Assurance) auditoima ja sertifioima vastuullinen toimija. Lisätietoja yhtiöstä löytyy osoitteesta kindredplc.com.