Nobel-vedonlyönti: Rauhanpalkinto Kreikan saariston asukkaille

Nobelin rauhanpalkinnon saaja julkistetaan perjantaina. Peliyhtiö Unibetin kertoimien mukaan vahvin ehdokas rauhanpalkinnon saajaksi ovat Kreikan saariston asukkaat, jotka ovat auttaneet saarille saapuneita pakolaisia. Spekulaatioiden kärkipäässä ovat myös Kolumbian rauhansopimuksen osapuolet ja Saksan Angela Merkel.

Saaristolaiset ovat uhrautuneet pakolaisten auttamiseksi useilla Kreikan saarilla. Kuvien muodossa ympäri maailmaa levinneet uroteot toivat kreikkalaisille myös Nobel-ehdokkuusnimityksen, ja tällä hetkellä joukko saa Nobel-voitolle selkeästi pienimmän vedonlyöntikertoimen 2,25.

Toisena listalla ovat Kolumbian presidentti Juan Manuel Santos ja FARC-sissiliikkeen johtaja Timoleón Jiménez, jotka solmivat elokuussa maan 50 vuotta kestäneen sisällissodan päättämiseen tähtäävän sopimuksen. Kaksikon Nobel-voiton kerroin on Unibetilla 5,50.

Kolmanneksi pienimmän voittokertoimen saa pakolaisia Välimeren ylityksessä auttanut pappi Mussie Zerai. Zerain kerroin on 7,50, samoin kuin paavi Franciscuksen. Itä-Kongossa raiskauksen uhrien hyväksi työskennellyt tohtori Denis Mukvege saa puolestaan kertoimen 11,00. Myös Saksan liittokansleri Angela Merkel on jälleen nimettyjen ehdokkaiden joukossa. Merkel saa kertoimen 13,00.

Muita nimiä ehdokaslistalla ovat muun muassa saudiarabialainen aktivisti Raif Badawi kertoimella 15, tietovuotaja Edward Snowden kertoimella 31,00 ja Angelina Jolie-Pitt kertoimella 501. Donald Trump on myös nimetty ehdokkaaksi, mutta republikaanien presidenttiehdokas saa Unibetilta jättikertoimen 1001.

Ehdokkaita Nobelin rauhanpalkinnon saajaksi on tänä vuonna nimetty ennätykselliset 376 kappaletta. Palkintoraati julistaa voittajan perjantaina 7.10.

Unibetin kertoimet
Nobelin rauhanpalkinto 2016

Kreikan saaristolaiset     2,25
Juan Manuel Santos ja Timoleon Jimenez  5,50
Mussie Zerai        7,50
Paavi Franciscus  7,50
Denis Mukwege    11,00
Angela Merkel      13,00
Raif Badawi 15,00
Ernest Moniz ja Ali Akbar Salehi       21,00
Edward Snowden  31,00
Nadia Murad         31,00
The French People         51,00
Amal Clooney       251,00
MOAS        251,00
Susan Sarandon   251,00
Angelina Jolie-Pitt 501,00
Donald Trump       1001,00

Lisätietoja: Antti Tikka, antti.tikka(a)unibet.com

Unibet on vuonna 1997 perustettu online-pelejä tarjoava NASDAQ OMX Nordic Exchange -pörssiin Tukholmassa listattu yhtiö. Unibet on yksi Euroopan suurimmista yksityisistä online-peliyhtiöistä ja tarjoaa palveluita 22 kielellä. Unibet tarjoaa myös B2B-vedonlyöntipalveluja Kambi Sport Solutionsin kautta. Tällä hetkellä Unibetilla on reilut 14 miljoonaa asiakasta yli sadassa maassa. Unibet on Euroopan suurimpien rahapeli- ja vedonlyöntiyhteisöjen etujärjestön EGBA:n (European Gaming and Betting Association) jäsen. Unibet on eCOGRA:n (e-Commerce Online Gambling Regulation and Assurance) auditoima ja sertifioima vastuullinen toimija.