Teiniraskauksia Yhdysvalloissa vähentänyt Teen Mom maanantaina TV:ssä

Report this content

MTV:n (Music Television) suosituimpiin sarjoihin lukeutuvan Teen Momin uusi kausi käynnistyy maanantaina 16. huhtikuuta. Teen Mom: Young + Pregnant esittelee viisi nuorta äitiä ja seuraa 14 jakson ajan heidän selviytymistään äitiyden monimutkaisessa maailmassa. Teen Mom -sarjalla on tutkimusten mukaan ollut vaikutusta teiniraskauksien määrään Yhdysvalloissa.

American Economic Review’ssa julkaistun tutkimuksen mukaan neljännes teiniraskauksien vähentymisestä juontaa Teen Mom -sarjan lanseeraukseen 18 kuukauden aikajaksolla. Yhdysvaltain sairauksien valvonnasta ja ehkäisystä vastaavan viranomaisen CDC:n tuoreen datan mukaan teini-ikäisten synnyttäjien määrä on laskenut kaiken kaikkiaan peräti 46 prosenttia Teen Mom -sarjan lanseeraamisen jälkeisellä ajanjaksolla, eri syistä johtuen.

Televisio-ohjelmien vaikutusta teiniraskauksiin ja nuorten tietotasoon tukee myös Power to Decide -kampanjan teettämä tutkimus. Tutkimuksen mukaan 53 prosenttia 13–16-vuotiaista teinitytöistä kertoo vanhempiensa keskustelleen heidän kanssaan rakkauteen, seksiin ja suhteisiin liittyvistä asioista yhdessä katsotun TV-sarjan tapahtumien pohjalta. Lisäksi 36 prosenttia vastasi käyneensä samankaltaisia keskusteluja perustuen TV-sarjaan, jota he ovat katselleet erillään.

– MTV haluaa osaltaan olla levittämässä tietoutta teiniraskauksista ja suunnittelemattomien raskauksien ehkäisystä. Elämänmakuinen Teen Mom on ollut alusta lähtien yksi katsotuimmista sarjoistamme, ja uskomme myös uuden kauden herättävän tärkeää keskustelua aiheesta, MTV:n Karolina Moberg kommentoi.

Viisi uutta äitiä ja värikästä tarinaa

Sarjan nyt käynnistyvällä kaudella nähdään 20-vuotias Ashley, 17-vuotias Brianna, 20-vuotias Jade, 18-vuotias Kayla ja 17-vuotias Lexi. Nuoret äidit tulevat erilaisista taustoista ja jokaisella on omat haasteensa ja ihmissuhdekiemuransa.

Ashley oli lasvegasilainen bilettäjä, jonka elämä kääntyi ylösalaisin vauvauutisen myötä. Brianna ja hänen transsukupuolinen on-off-poikaystävänsä Danae taas elävät myrskyisässä suhteessa. Jade päätyi yhteen vanhan ystävänsä kanssa ollessaan erossa poikaystävästään, ja pian vauva ilmoitti tulostaan. Yksinhuoltajaäidin kasvattama naapurintyttö Kayla puolestaan pohtii sarjassa, ryhtyisikö yksinhuoltajaksi vai pysyisikö yhdessä poikaystävänsä kanssa. Lexi sen sijaan on pienen kaupungin täydellinen tyttö, joka on joutunut juorujen kohteeksi ja ulos ystäväpiiristään.

Nuorten äitien elämää voi seurata MTV:llä maanantaina 16. huhtikuuta klo 20:00 alkaen. Kauden trailerin voit katsoa tästä

Lisätietoja: Karolina Moberg, Nordic PR Manager, Viacom International Media Networks Northern Europe, +46 73 83 73 424, karolina.moberg@vimn.com

MTV
MTV on maailmanlaajuinen mediabrändi, joka on saanut inspiraationsa musiikin luovasta hengestä sekä nuorten vapaudesta ja intohimosta. Lisätietoja verkkosivuilta: http://www.mtvpress.com . MTV on osa Viacom Inc. -yhtiötä. (NASDAQ: VIAB, VIA)