Vuorokoti Rinkeli voitti leikkimökin

Report this content

TIEDOTE 26.5.2004 Vuorokoti Rinkeli voitti leikkimökin Kotivinkki-lehti järjesti päiväkodeille ja lastentarhoille kampanjan, jossa lapset saivat kertoa unelmiensa leikkimökistä. Kotivinkki tuo hyvää mieltä -leikkimökkikampanjan huipentumana kymmenen päiväkotia ympäri Suomen saa pihalleen leikkimökin. Yksi onnellisista oli Vuorokoti Rinkeli Raumalta. Kaikki Suomen kunnalliset ja yksityiset lastentarhat ja päiväkodit saivat osallistua Kotivinkin yhdessä Lastentarhanopettajaliiton, Pelastakaa Lapset ry:n ja muutaman yritysyhteistyökumppanin kanssa järjestämään kisaan. Kisahakemuksissa toivottiin päiväkodin kertovan leikkimökkitarpeestaan, mutta erityisesti painotettiin lasten aktiivista osallistumista. Vuorokoti Rinkelissä lapset piirsivät kuvan unelmiensa leikkimökistä, ja sadutustekniikalla luotiin lasten oma kertomus. Sadutuksessa lasten kertoma satu kirjataan sellaisena kuin he sen kertovat, jonka jälkeen lapset saavat vielä korjata tai muuttaa satua. "Meillä on käytetty sadutusmenetelmää paljon. Lapsilta tulee tarinaa, heillä on todella rikas mielikuvitus", kertoo johtaja Heli Vilen. Vuorokoti Rinkelissä leikkimökki tulee todella tarpeeseen. Laatta- ja hiekkapiha on ankea, eikä lapsille ole pihalla omaa leikkipaikkaa. Vuorokoti Rinkeli on ympärivuorokautinen yksikkö, joka on vuodesta vain kolme päivää kiinni. Lapsia on yksivuotiaista kymmenvuotiaisiin, jolloin eri-ikäisille lapsille olisi hyvä olla omia soppiaan. "Meidän koululaisemme voisivat käyttää leikkimökkiä vaikka majana, jonne voi vetäytyä vähän erilleen", ideoi Heli Vilen. Kampanjan raati painotti valinnassa päiväkodin aitoa tarvetta ja lasten aktiivisuutta. Hakemuksia tuli määräaikaan mennessä 387. Muut leikkimökit lähtevät Helsinkiin, Joensuuhun, Kajaaniin, Kouvolaan, Nurmijärvelle, Rantasalmelle, Tampereelle, Turkuun ja Vantaalle. Hakemusten tarveperusteluissa näkyi ikävästi se, mitä määrärahojen supistaminen päiväkodeille käytännössä tarkoittaa. "Pihan kunnostukseen ei sisäremonttien jäljiltä rahaa ole välttämättä jäänyt. Valokuvista päätellen monien päiväkotien pihat ovat keväisin ja syksyisin lähinnä liejua", kertoo Kotivinkin päätoimittaja Anneli Myller. Leikkimökkien pystytys tapahtuu talkoilla. Vuorokoti Rinkelissä ideoidaan nyt pystytystalkoita. Äideille ja isille on tehty jo omia tilaisuuksia. Talkoissa vanhemmat pääsevät nyt auttamaan päiväkodin kehittämisessä hyvin konkreettisella tavalla. Kotivinkki tuo hyvää mieltä -leikkimökkikampanja jatkuu vielä siten, että lähetetyistä töistä kootaan kaikille avoin näyttely syksyllä. Lisätiedot: Heli Vilen, johtaja, Vuorokoti Rinkeli, Rauma, puh. 02-834 4583 Anneli Myller, päätoimittaja, Kotivinkki, puh. 09-773 951 ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/05/26/20040526BIT00400/wkr0001.pdf