Kauppalehti: Kovanen ajaa joka päivä maailman ympäri

Kuljetusyhtiö Kovanen on kasvanut nopeasti yritysostoilla. Brändi on yhtiölle elintärkeä, varsinkin nyt.

Kovanen nielee asfalttia yli 14 miljoonaa kilometriä vuodessa. Yhteensä yhtiön autoilla ajetaan päivittäin noin 40 000 kilometriä. Se on määrä, joka vastaa matkaa maapallon ympäri.

Tällainen kilometrisuorite ei ollut toimitusjohtaja Heikki Kovasella mielessä, kun hän 1970-luvun lopulla nukkui päivät luennoilla ja ajoi öisin taksia Helsingin kaduilla. Vuonna 1978 Kovanen osti veljensä kanssa taksiluvan eläköityvältä autoilijalta. Yrityslainan vakuutena toimi vanhempien asunto. 37 vuotta myöhemmin Kovanen työllistää täysipäiväisesti noin 450 henkilöä. Takseja, minibusseja, busseja ja kuorma-autoja on yhteensä parisataa. Kovasen kasvu perustuu aggressiivisiin yritysostoihin. 1990-luvun alun laman aikana ja sen jälkeen yhtiö laajentui voimakkaasti tavarankuljetuksessa.

”Kävimme läpi sellaisia helsinkiläisiä firmoja, joissa oli omia kuorma-autoja, ja ostettiin sitten niiden koko kuljetusliiketoiminta.”

”Niihin aikoihin aloimme myös harjoittaa tilataksitoimintaa. Jengi oppi tilaamaan isot autot meiltä”, Kovanen sanoo.

Kovanen pitää määrätietoisesti huolta brändistään. Kaikki henkilöliikenteen autot ovat mustia. Autot pestään kaksi kertaa vuorokaudessa. Kuskeille teroitetaan asiakaspalvelun salat tervehtimisestä hyvästeihin.

”Kuljettajat tapaavat tuhansia asiakkaita päivittäin. He pystyvät pelastamaan asiakkaan huonon päivän tai pilaamaan hyvän päivän. Vaikka toimistolla tehtäisiin tilauksen ja asiakkaan eteen kaikki mahdollinen, on lopulta kuljettajasta kiinni, onko asiakas tyytyväinen.”

Kovasen mukaan brändikuva on erittäin tärkeä nyt, kun tiedetään, että henkilöliikenteen harjoittamiseen tulee vapautuksia jollain lailla joka tapauksessa.

”Paras tapa vastata kilpailuun on olla mahdollisimman tunnettu laadustaan.”

Heikki Kovanen valittiin Perheyritysten liiton puheenjohtajaksi viime vuonna. Omassa perheyrityksessään 59-vuotias Kovanen aloitti sukupolvenvaihdoksen viisi vuotta sitten. Tyttäret Eeva Kovanen ja Hanna Honkasalo omistavat kukin yhtiöstä 20 prosenttia.

”Tavoitteenani on olla mukana aktiivisesti toistaiseksi, ehkä viisi vuotta, joskin operatiivisten tehtävien määrää pyritään vähentämään koko ajan”, toimitusjohtaja Kovanen muotoilee.

Vuonna 2011 yhtiössä tehtiin omistusjärjestely, jossa kahden perheen yhtiöstä tehtiin yhden perheen yhtiö. Silloin Heikki Kovasen perhe osti veliHannu Kovasen ja tämän vaimon osakkeet. Alan markkinajohtaja Kovanen on tuotoltaan ollut maltillinen. Neljä viime vuotta liikevaihto on pysynyt samalla tasolla yli 30 miljoonassa eurossa. Samalla ajanjaksolla kannattavuus on parantunut: nettotulos on noussut reilusta 100 000 eurosta lähes 800 000 euroon. Kovasen liikevaihdosta lähes puolet tulee Kovanen Logisticsin tavaraliikenteestä, pääosin elintarvikekuljetuksista. Sillä puolella Kovanen aikoo kasvaa edelleen.

Viimeksi lokakuussa Kovanen osti varsinaissuomalaisen Kuljetusliike J. Sirviö Oy:n elintarvikekuljetusliiketoiminnan. Siirtyvän toiminnan liikevaihto on Kovasen mukaan noin 1,3 miljoonaa euroa.

”Elintarvikelogistiikassa rakennamme aikataulutettua runkoliikenneverkkoa monilämpötila-autoilla. Alalla tulee tapahtumaan toimialan uudelleenorganisoitumista, johon haluamme valmistautua mahdollisimman kilpailukykyisenä”, Kovanen sanoo.

Kovanen Logistics toimii Etelä- ja Lounais-Suomessa. Sillä on omat kylmäterminaalit Vantaalla, Tampereella ja Turun seudulla Liedossa. Kovanen Yhtiöiden koko tuloksesta lähes 75 prosenttia tulee kuitenkin henkilökuljetuspalveluista. Taksiliikenteessä oljenkorsi hiljaisille ajopäiville on Kovasen oma tilauspalvelukeskus. Sen välittämät ajotilaukset muodostavat merkittävän osan henkilökuljetuksen liikevaihdosta.

LÄHDE: Kauppalehti 22.12.2015

Kovanen Yhtiöt Oy on vuonna 1978 perustettu kuljetusalan perheyritysryhmä, jonka omistaa Heikki Kovanen perheineen. Konsernin liiketoiminta jakautuu henkilökuljetuksiin ja tavaraliikenteeseen. Konsernin liikevaihto oli 32,88 miljoonaa euroa vuonna 2014 ja yrityksen palveluksessa työskentelee n. 600 työntekijää. Henkilökuljetustoiminnassa Kovanen on Suomen suurin täyden palvelun henkilökuljetusyritys. Kovasen taksi- ja tilausajopalveluihin keskittynyt henkilökuljetustoiminta on keskittynyt pääkaupunkiseudulle ja Etelä-Suomen alueelle. Kovanen Logistics on pakaste-, kylmä- ja kuivatuotteiden jakeluun ja terminaalilogistiikkaan erikoistunut yritys. Asiakkaita palvellaan pitkittäisväliseinäisillä kaksilämpötila-autoilla, jolloin vastaanottaja saa samalla kerralla pakasteiden lisäksi kylmä- ja kuivaelintarvikkeet. Modernit varasto- ja terminaalikäyttöön hyväksytyt terminaalit sijaitsevat Helsingin seudulla Vantaalla, Tampereella ja Turussa. Kovanen Yhtiöt Oy on ISO 14001 -ympäristösertifikaatin sekä Suomalainen perheyritys ja Mercedes-Benz FleetPartner -merkkien haltija.

Paras tapa vastata kilpailuun on olla mahdollisimman tunnettu laadustaan.
Heikki Kovanen, toimitusjohtaja