Kovanen työllistänyt 20 nuorta Student Education -ohjelman kautta tänä kesänä

Keväällä jo kolmannen kerran järjestetty Kovanen Student Education -kesätyöohjelma on kasvattanut suosiotaan vuosi vuodelta. Tänä vuonna ohjelman kautta rekrytoitiin ja koulutettiin 20 uutta opiskelijaa taksinkuljettajaksi Kovaselle. Opiskelijat saavat ohjelman kautta kokoaikaisen kesätyön, joka jatkuu syksyllä opintojen ohella osa-aikaisena, sekä toisen ammatin loppuelämäkseen. Kovanen haluaa Student Education -ohjelmalla olla mukana tukemassa opiskelijoita ja heidän työllistymistään vaikeammassakin taloustilanteessa.

Laajasti messuilla sekä sosiaalisessa mediassa opiskelijoita alkuvuonna tavoittaneeseen ohjelmaan lähetettiin tänä vuonna ennätykselliset 80 hakemusta. Hakijoiden joukosta noin puolet valittiin osallistumaan maaliskuussa järjestettyyn Student Education -infotilaisuuteen. Tilaisuudessa hakijoille järjestettiin ryhmähaastattelut ja esiteltiin Kovasen kalustoa, toimitiloja sekä yritystä ja brändiä toimitusjohtaja Heikki Kovasen toimesta. Infotilaisuuden jälkeen ohjelmaan valitut henkilöt osallistuivat taksinkuljettajakurssille Helsingin Taksikoulussa. Kurssin loppukokeet läpäistyään opiskelijat saivat sekä ammattiajoluvan, vankan paikallistuntemuksen, kuljettajan työn Kovasella että yhden ammatin lisää loppuelämäkseen.

Student-ohjelmaan keväällä rekrytoitu Aalto-yliopiston 1. vuosikurssin opiskelija Antti Mella tiivistää ohjelman hyödyt seuraavasti: ”Hain Kovasen ohjelmaan, koska ikäiselleni opintojen alkuvaiheessa olevalle nuorelle on saatavilla hyvin vähän oman alan töitä. Lisäksi yrityksessä on mahdollisuus jatkaa töitä osa-aikaisena kesän jälkeen.

Osaltaan suuren opiskelijarekrytointitarpeen takana on Kovasen vakituisten kuljettajien pidentyneet työsuhteet sekä yrityksen mahdollisuus tarjota palvelualan kiireiseen kesäsesonkiin ajoittuvat täydet lomat, joiden aikana kesätyöntekijöiden tarve kasvaa. Opiskelijoiden aikatauluun taksinkuljettajan työ sopii erinomaisesti sekä kesätyömahdollisuuden että vuorotyöluonteensa vuoksi; syksyllä opintojen jatkuessa kuljettajan tehtäviä voi hoitaa osa-aikaisesti niin päivä- tai yövuorossa. Joustavuuden lisäksi opiskelijat ovat usein hyvin kielitaitoisia, mikä on tärkeä ominaisuus Kovasen kuljettajalle. Kovanen tarjoaa lisäksi työnkiertoa yrityksen sisällä mm. mahdollisuudella kehittyä haastavampiin tilausajotehtäviin ja hyödyntää yritystä oman oppilaitoksen case-tehtävissä.

Heikki Kovanen, toimitusjohtaja

heikki.kovanen@kovanen.com