Kovasen syksyn rekrytointikausi on alkanut – uusia taksin- ja pienoislinja-autonkuljettajia etsitään

Kovanen on aloittanut kuljettajien syksyn rekrytointikauden. Kovaselle rekrytoitavat taksin- ja bussinkuljettajat omaavat monenlaisia taustoja: osa etsii uusia haasteita, osa tekee toista työuraa ja osa vasta aloittelee uraansa esimerkiksi opiskelujen ohella. Arjen palatessa uomiinsa onkin syksy erinomaista aikaa uusien työntekijöiden palkkaamiselle.

Alan haasteisiin vastaaminen ja monikanavaisuus

Rekrytoinnit ovat kuljetusalalla olleet viime vuosina haastavia, mikä on osaltaan johtunut muun muassa alalla tapahtuneista muutoksista. Kovasella on rekrytointihaasteeseen pyritty vastaamaan monin keinoin. Eräs tärkeimmistä tavoista on ollut uusien rekrytointikanavien käyttäminen ja monikanavaisuus. Koska hakijoilla on usein hyvinkin erilaisia taustoja, on heidän tavoittaminen eri kanavissa perinteisestä printistä nettiin ja sosiaalisen mediaan erittäin tärkeää.

Kesän ja syksyn aikana on työnhakijoiden tavoitettavuutta parannettu mm. yhteistyöllä Duunitori-rekrytointiportaalin kanssa. Yhteistyössä on panostettu video- ja artikkelimateriaalin tuotantoon, joiden avulla on voitu havainnollistaa kuljettajan työn eri puolia Kovasella entistä paremmin – sekä taksinkuljettajan että pikkubussinkuljettajan näkökulmasta. Kovaselle haetaan molempiin tehtäviin uusia kuljettajia koko- ja osa-aikaisiin työsuhteisiin.

Sosiaalista, joustavaa ja asiakaslähtöistä työtä

Rekrytointisisältöä koostettaessa on haastateltu myös nykyisiä kuljettajia ja kysytty heidän näkemyksiään Kovasesta työnantajana. Taksinkuljettaja Jukka Rautiainen ja pikkubussinkuljettaja Seppo Nurmikoski kertovat, että Kovasen kuljettajana pääsee sosiaaliseen, vaihtelevaan ja joustavaan työhön, jossa hyvä fiilis syntyy asiakkaan auttamisesta ja ongelmien ratkomisesta.

”Koskaan ei aamulla tiedä, millaiseksi päivä muotoutuu”, Nurmikoski kertoo.

Tulossa: Kovanen-mobiilisovellus

Uusien rekrytointikanavien lisäksi on yrityksen toiminnassa panostettu jatkuvaan kehitykseen ja valmistauduttu mahdollisesti muuttuvaan toimintaympäristöön. Vuoden 2016 aikana on kehitystyön painopisteenä ollut Kovanen iOS-mobiilisovellusprojekti, joka on tällä hetkellä ensimmäisessä pilottitestivaiheessa. Mobiilisovelluksen myötä monikanavaisuus lisääntyy myös Kovasen tilauskanavissa.

Kanavakehityksen vahvasta esilläolosta huolimatta on asiakaslähtöisyys kuitenkin edelleen ykkössijalla kaikissa Kovasen toimissa.

”Jokainen automatka on minilomamatka. Tähdätään niin korkealle, että asiakas tuntee olevansa lomalla jo matkan aikana.” muotoilee Jukka Rautiainen.

Lisätiedot:
Jukka Iivonen, kuljetuspalvelujohtaja

jukka.iivonen@kovanen.com

Kovanen Yhtiöt Oy on vuonna 1978 perustettu kuljetusalan perheyritysryhmä, jonka omistaa Heikki Kovanen perheineen. Konsernin liiketoiminta jakautuu henkilökuljetuksiin ja tavaraliikenteeseen. Konsernin liikevaihto oli 32,88 miljoonaa euroa vuonna 2014 ja yrityksen palveluksessa työskentelee n. 600 työntekijää. Henkilökuljetustoiminnassa Kovanen on Suomen suurin täyden palvelun henkilökuljetusyritys. Kovasen taksi- ja tilausajopalveluihin keskittynyt henkilökuljetustoiminta on keskittynyt pääkaupunkiseudulle ja Etelä-Suomen alueelle. Kovanen Logistics on pakaste-, kylmä- ja kuivatuotteiden jakeluun ja terminaalilogistiikkaan erikoistunut yritys. Asiakkaita palvellaan pitkittäisväliseinäisillä kaksilämpötila-autoilla, jolloin vastaanottaja saa samalla kerralla pakasteiden lisäksi kylmä- ja kuivaelintarvikkeet. Modernit varasto- ja terminaalikäyttöön hyväksytyt terminaalit sijaitsevat Helsingin seudulla Vantaalla, Tampereella ja Turussa. Kovanen Yhtiöt Oy on ISO 14001 -ympäristösertifikaatin sekä Suomalainen perheyritys ja Mercedes-Benz FleetPartner -merkkien haltija.