Energia-ala tekee nyt tärkeimmät päätöksensä vuosiin

TIEDOTE, JULKAISTAVISSA 10.5.2004 Ydinvoimalaitokselle etsitään alihankkijoita Tampereella Energia-ala tekee nyt tärkeimmät päätöksensä vuosiin Energia-alan suurtapahtuma, EnergiaForum 2004, pidetään Tampereella 27. -29.10.2004. Tapahtuma koostuu Energia 2004 -messuista, Energiapäivästä, Energiakongressista ja seminaareista. Tapahtuman aikana ovat esillä maamme energiatalouden kannalta ratkaisevan merkittävät asiat. Energia-alan investointipäätösten tueksi tarvitaan ajankohtaista tietoa ja mahdollisimman monipuolinen katsaus koko energia- ja sähköalan vaihtoehtoihin. Nyt kahdeksatta kertaa järjestettävistä Energia 2004 - messuista on tulossa kaikkien aikojen monipuolisimmat messujen historiassa. - Ydinvoimalaitosprojektin konkretisoituminen ja päästökauppa tekevät EnergiaForum-tapahtumasta erityisen kiinnostavan. Parhaillaan pohditaan merkittäviä päätöksiä. Me järjestäjinä koemme, että alan yritykset, järjestöt ja vaikuttajat ovat ottaneet tapahtuman omakseen ja pitävät sitä tärkeimpänä tapahtumana vuosiin, on KP-Media Oy:n toimitusjohtaja Ari Juva huomannut. Tapahtuma kokoaa Tampereelle energia-alan ammattilaiset, asiantuntijat ja päättäjät. Suomella on vielä tekemistä energiaomavaraisuudessa Energia 2004 -messuilla on esillä runsaasti energiatuotannon ja jakelun vaihtoehtoja. Uutuusteemoja ovat uusiutuvat energiat ja ydinvoima. - Päästöjen vähentämisessä on laskettu paljon uusiutuvien energioiden varaan. EU haluaa nostaa energiaomavaraisuuttaan ja vähentää riippuvuutta EU:n ulkopuolisesta tuonnista. Suomessa bioenergian käytön suhteen tilanne on ollut parempi kuin EU:ssa keskimäärin, mutta meilläkin on kova työ edessä, mikäli aiomme saavuttaa EU:n tavoitteet, pohtii Vapo Oy:n toimitusjohtaja Matti Hilli ja muistuttaa, että turve on kansallinen energialähde, jonka käytöstä voimme hyvin pitkälle itse päättää. Kolmen miljardin kakku jaossa Messuilla mukana ovat uuden ydinvoimalaitoksen päätoimijat. Osastopäällikkö Pertti Salminen TT:stä laskee, että ydinvoimalaitoshankkeen toteuttaminen merkitsee kolmen miljardin euron kokonaiskustannuksia. EnergiaForumissakin esittäytyvät suomalaisyritykset tahtovat tästä kakusta mahdollisimman suuren osuuden. - Alihankkijoiden valinta on käynnissä juuri EnergiaForumin aikaan. Suomalaiset yritykset ovat tarjouskilpailussa vahvoilla. Ne voisivat hyvin olla mukana esimerkiksi ydinvoimalaitoksen rakennusmateriaalitoimituksissa, asennustöissä, komponenttihankinnoissa, talotekniikassa ja työmaapalveluissa, Salminen uskoo. Kolmipäiväisten Expomarkin Energia 2004 -messujen teemoja ovat muun muassa energian käytön tehostaminen ja säästö, energia- ja voimalaitosten suunnittelu sekä rakentaminen, käyttö ja kunnossapito, päästökauppa, hajautetut energiantuotantoratkaisut, sähkön siirto, jakelu ja myynti, energiakaupan osapuolet ja instrumentit, energianmittaus, polttoaineet sekä kaukolämpö ja -kylmä, prosessiautomaatio sekä ympäristöteknologia. Huippujohdon kohtaamispaikka EnergiaForum-tapahtumaan kuuluvat myös Energiapäivä 27. lokakuuta ja Energiakongressi 28. lokakuuta. Energiafoorumi ry:n perinteisessä Energiapäivässä ovat esillä Suomen energiapolitiikka ja kansainväliset kysymykset. Energia-alan huippujohdon kohtaaminen huipentuu Energiapäivän energiaillalliseen. Energiapolitiikan ja -teknologian teemoja pohditaan jo seitsemättä kertaa järjestettävässä KP-Median Energiakongressissa. Aiheina ovat muun muassa energiamarkkinat Euroopassa ja Pohjoismaissa, uusiutuvat energialähteet, pelisäännöt verkkoliiketoiminnassa, voimalaitostekniikat sekä energiateknologian kehityshankkeet. EnergiaForum 2004 -tapahtuman yhteydessä järjestetään lisäksi runsaasti muita koulutustilaisuuksia, tietoiskuja ja seminaareja, kuten Painelaitefoorumi, Turvepäivä ja Ydinvoimatekniikan seminaari. EnergiaForum 2004 -suurtapahtuman järjestävät KP-Media Oy liiketoimintayksiköt Expomark ja Kunnossapitokoulutus yhteistyössä Energiafoorumi ry:n ja Kunnossapitoyhdistys ry:n kanssa. Lisätietoja: EnergiaForum 2004: Pekka Tiusanen, Energia-alan keskusliitto ry Finergy Puh. (09) 6861 6611 GSM 050 552 1347 pekka.tiusanen@finergy.fi Vesa Olkkonen, Suomen Viestintä Oy GSM 0400 642 297 Fax (014) 339 2055 vesa.olkkonen@suomenviestinta.fi Messut: Jutta Kainua, KP-Media Oy Expomark Puh. (014) 339 0390 GSM 040 701 4184 Fax (014) 339 0350 jutta.kainua@kp-media.fi www.expomark.fi/energia www.energiaforum.com www.energiafoorumi.fi ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/05/10/20040510BIT00460/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2004/05/10/20040510BIT00460/wkr0002.pdf