EnergiaForum 2004 keskittyi uusiutuviin energioihin ja ydinvoimaan

TIEDOTE 29.10.2004 EnergiaForum 2004 keskittyi uusiutuviin energioihin ja ydinvoimaan Energia-alan suurtapahtuma, EnergiaForum 2004, järjestettiin Tampereella 27.-29.10.2004. Tapahtuma koostui Energia 2004 -messuista, Energiapäivästä, Energiakongressista ja seminaareista. Tapahtuma kokosi energia-alan päättäjät, johtajat, asiantuntijat ja työntekijät. Kahdeksatta kertaa järjestetyn EnergiaForumin tapahtumissa vieraili kolmen päivän aikana yhteensä 6 614 kävijää. Energia 2004 -messuilla Tampereen Pirkkahallissa oli yli 250 näytteilleasettajayritystä. Energiateknologian ajankohtaisimmat aiheet ja uusimmat ratkaisut olivat esillä EnergiaForum 2004 -tapahtumassa. Tehostettu energian tuotanto ja jakelu, lisäsähkökapasiteetin rakentaminen, uusiutuvat energiat, päästökauppa ja ydinvoimateknologia olivat keskeisiä puheenaiheita Tampereella. Maa- ja metsätalousministeri Juha Korkeaoja käsitteli avajaispuheessaan uusiutuvia energioita ja energiateknologiaa Suomen avainkysymyksinä. EnergiaForum-valtuuskunnan ja Energiafoorumi ry:n puheenjohtaja Timo Rajala muistutti avajaispuheessaan, että Suomi on onnistunut kehittämään ja ylläpitämään omaa sähköjärjestelmäänsä menestyksekkäästi. Rajalan mukaan Suomessa on monipuolinen tuotantokoneisto, maailman paras kantaverkkoyhtiö Fingrid Oyj ja kilpailukykyiset hinnat. Messuilla olivat esillä voima-, laite- ja järjestelmätoimittajat, sekä polttoaine-, varaosa-, materiaali- ja ympäristötekniikkatoimittajat. Tuotteitaan ja osaamistaan esittelivät myös laitossuunnittelijat, voimayhtiöt ja energialaitokset, kunnossapitoalan yritykset, verkkoyhtiöt, sähkön myyntiyhtiöt, kiinteistö-, turvallisuus- ja puhtaanapitoalan yritykset, energia-alan palveluyritykset, konsulttiyritykset ja ITC-alan yritykset. Mukana olivat myös tutkimuslaitokset ja -yritykset, koulutusorganisaatiot, viranomaiset, vakuutus- ja rahoitusyhtiöt, yhteisöt ja järjestöt. Energiapäivä Tampereen Työväen Teatterissa 27.10. Energiapäivänä 27. lokakuuta pohdittiin Suomen energiapoliittisia ja kansainvälisiä kysymyksiä. Energiapäivän avasi Energiafoorumin puheenjohtaja Timo Rajala. Mielenkiintoisia aihealueita olivat esimerkiksi selvitysmiehen raportti päästökaupan vaikutuksista sähkön hintaan, asiantuntijana toimialajohtaja Mikko Kara, VTT Prosesseista. Energiapäivässä puhujina olivat myös ympäristöministeriön neuvotteleva virkamies Outi Berghäll, joka selvitti Suomen strategioita ilmastoneuvotteluissa. LCA Studyn tuloksia selvitti Teollisuuden Voiman johtaja Ami Rastas. Maakaasualan kehitysnäkymistä kertoi Gasumin toimitusjohtaja Antero Jännes. Luonnonilmiöiden lisäksi mietittiin myös kuinka hallitsemme direktiivitulvan. Energiakongressi järjestettiin jo seitsemännen kerran 28. - 29.10. Torstaina 28. lokakuuta Tampereen Työnväen Teatterissa oli tarjolla seminaareja alan ajankohtaisista ilmiöistä. Toimialajohtaja Mikko Kara, VTT Prosesseista toimi puheenjohtajana Euroopan energiamarkkinakeskustelussa. Viranomaisnäkökulman kehitykseen näytti teollisuusneuvos Arto Lepistö. Sähkön ja kaasun sisämarkkinoista keskusteltiin, asiantuntijana mm. Ruhrgasin Dieter Pfaff. Päästökauppa vaikuttaa globaalisti toimivaan yritykseen, UPM Kymmenen johtaja Heikki Sara kertoi kuinka. Iltapäivällä kongressissa tarkasteltiin energiamarkkinoita pohjoismaissa. Toimialajohtaja Harry Viheriävaara, Energia-alan Keskusliitto ry Finergystä kertoi avautuneista energiamarkkinoista. Käytännössä pisimmällä asiat ovat Pohjoismaissa ja Englannissa. Markkinoiden jatkokehityksen kannalta keskeisiä ovat siirtokapasiteetin lisääminen ja siirron pullonkaulojen yhdenmukainen käsittely, toimitusvarmuuden ylläpito ja verkkotoiminnan regulaation yhdenmukaistaminen. Jätteiden energiakäytöstä kertoi tutkimusprofessori Kai Sipilä VTT Prosesseista. Voimalaitostekniikan haasteita ja näkymiä valotti General Manager Tuula Ruokonen, Fortum Service Oy:stä. EU:n lainsäädännön kautta tulevat vaatimukset asettavat haasteita voimalaitostekniikoille ja toisaalta kehittyvä teknologia antaa uusia mahdollisuuksia tuotantotekniikoiden parantamiseen. Laitosten käyttö- ja kunnossapitohenkilöstöllä on keskeinen tehtävä energiatehokkuuden parantamisessa, tuotannon optimoinnissa ja käyttöomaisuuden hallinnassa. Perjantain luentojakso pidettiin Pirkkahallissa ja ydinvoima puhutti yhä. Projektiryhmän päällikköJukka Hämäläinen, YIT Industria Oy:stä kertoi, mitä kokonaiskustannuksiltaan kolmen miljardin euron ydinvoimalaitoshankkeen toteuttaminen merkitsee Suomen talouselämälle. Alihankkijoiden valinta on käynnissä ja suomalaiset yritykset ovat tarjouskilpailussa vahvoilla. Seuraava EnergiaForum vuonna 2006 EnergiaForum 2004:n järjestivät KP-Media Oy:n liiketoimintayksiköt Expomark ja Kunnossapitokoulutus yhteistyössä Energiafoorumi ry:n ja Kunnossapitoyhdistys ry:n kanssa. Seuraava EnergiaForum -tapahtuma järjestetään Tampereella 25. - 27.10.2006. KP-Median seuraavia tapahtumia ovat Synergia 2005 Oulussa 26.-27.5.2005 ja Tehdaspalvelu 2005 - Teollisuustilat 2005 Tampereella 1.-3.11.2005. Lisätietoja: EnergiaForum 2004: Pekka Tiusanen, Energia-alan keskusliitto ry Finergy Puh. (09) 6861 6611, GSM 050 552 1347 Energia 2004 -messut: Jutta Kainua-Heinänen, KP-Media Oy Expomark Puh. (014) 339 0390, GSM 040 701 4184 Fax (014) 339 0350 jutta.kainua@kp-media.fi Vesa Olkkonen, Suomen Viestintä Oy, GSM 0400 642 297 vesa.olkkonen@suomenviestinta.fi ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/10/29/20041029BIT00220/wkr0001.pdf