Kymmenes Apuväline 2003 -tapahtuma osuu Euroopan vammaisten teemavuoteen

TIEDOTE 31.7.2003 Kymmenes Apuväline 2003 -tapahtuma osuu Euroopan vammaisten teemavuoteen Apuväline 2003 -messut ja -seminaarit järjestetään syyskuussa jo kymmenettä kertaa. Joka toinen vuosi pidettävä Suomen tärkein apuvälineiden ja palvelujen erikoistapahtuma on järjestetty jo kahdenkymmenen vuoden ajan. Apuväline 2003:n juhlavuosi osuu samaan aikaan Euroopan vammaisten teemavuoden kanssa. Apuväline 2003 järjestetään juhlavissa merkeissä Tampereen messukeskus Pirkkahallissa 4.-6.9.2003. Tapahtuman avaa tohtori Pentti Arajärvi. Järjestelyistä vastaa KP-Media Oy Expomark. Yhteistyössä mukana ovat Invalidiliitto ry, Näkövammaisten Keskusliitto ry sekä Sai-Lab ry. Apuväline 2003 -erikoismessut esittelevät laajasti erilaisia apuvälineratkaisuja ja toimintamalleja, jotka helpottavat arkea. Mukana ovat apuvälinealan uusin tekniikka, palvelut, hoidot ja ajankohtaisimmat ratkaisut, erilaiset mahdollisuudet asumisen, harrastamisen, opiskelun, liikkumisen ja vapaa-ajanvieton helpottamiseksi sekä yhteiskunnan ja yrityselämän tarjoamat tukitoimet ja toiminnot. Euroopan unioni on nimennyt vuoden 2003 Euroopan vammaisten teemavuodeksi. Päätös on antanut Euroopan vammaisille henkilöille mahdollisuuden saada vammaisten oikeudet etusijalle EU:n ja sen jäsenmaiden asialistalla. Osallistujamaissa on vuoden aikana paljon toimintaa ja tuhansia tapahtumia. Tapahtumien tukena on kampanjabussi, joka kulkee kaikissa osallistujamaissa ja saapuu Apuväline 2003 - tapahtumaan avajaispäivänä 4.9.2003. Tapahtuman yhteydessä on myös lukuisia mielenkiintoisia seminaareja, tietoiskuja ja oheisohjelmia. Seminaareja järjestävät mm. Invalidiliitto ry, Näkövammaisten Keskusliitto ry, Sai-Lab ry, Suomen Invalidien Urheiluliitto ry, Suomen Toimintaterapeuttiliitto ry, Tampereen Seudun Fysioterapeutit ry, sekä Rullaten ry. Yksi mielenkiintoinen aihe tietoiskuissa on "Voiko vuosi muuttaa päivän? Euroopan unioni viettää vammaisten teemavuotta". Tästä aiheesta kertoo Euroopan unionin parlamentin jäsen Uma Aaltonen. Oheisohjelmassa on tarjolla kaikkina päivinä tanssiesityksiä. Lauantaina (6.9.) alustaa toimittaja Pirjo Kauppinen aiheesta "Takaisin työelämään - pyörätuolissa". Lisäksi messuilla on jo toista kertaa järjestettävä Liikuntamaa, joka tarjoaa tietoa liikunnasta ja vammaisurheilusta sekä mahdollisuuden kokeilla yli kahtakymmentä erilaista lajia tai liikuntamuotoa asiantuntevassa ohjauksessa. Lisäksi mukana on lajinäytöksiä, apuvälineitä liikuntaan, ideoita omatoimiseen harrastamiseen ja lasten toimintarata. Liikuntamaa sijaitsee Pirkkahallin C-hallissa. Liikuntamaa on yksi EU:n Vammaisten vuoden päätapahtumista. Lisätietoja: www.apuvaline.com www.liikuntamaa.com Kuva-aineistoja: www.expomark.fi (Ajankohtaista > Kuvapankki, Logopankki) (Mm. Pirjo Kauppisen kuva) Marjut Suoniemi, projektipäällikkö KP-Media Oy Expomark Puh. (03) 340 6048 , GSM 0400 922 045 marjut.suoniemi@expomark.fi Vesa Olkkonen, tiedottaja Suomen Viestintä Oy GSM 0400 642 297 vesa.olkkonen@suomenviestinta.fi Sinikka Rantala, tiedottaja Invalidiliitto ry Puh. (09) 613 191 sinikka.rantala@invalidiliitto.fi ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/07/31/20030731BIT00060/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/07/31/20030731BIT00060/wkr0002.pdf