Mahdollisuuksia valoisaan tulevaisuuteen

Hyvä Ikä 2004 -tapahtumassa tärkeitä teemoja Mahdollisuuksia valoisaan tulevaisuuteen Hyvä Ikä 2004 -tapahtumassa etsittiin keinoja, joilla ikääntyvät voisivat säilyttää omatoimisuutensa ja elämänhallintansa. Kaksisataa näytteilleasettajaa esitteli ratkaisuja esimerkiksi ikääntyvien kotiin ja asumiseen, liikkumiseen, matkailuun ja virkistäytymiseen. Hyvä Ikä 2004 -tapahtuman järjestivät yhteistyössä KP-Media Oy Expomark, Vanhustyön keskusliitto ry ja Invalidiliitto ry. Ikätyön parhaat asiantuntijat, näytteilleasettajat ja ammattilaiset tarjosivat Hyvä Ikä 2004 -erikoismessut 23.-24.9.2004 ja seminaarit 22.-24.9.2004 Tampereen messukeskus Pirkkahallissa. Vanhustyön keskusliiton toiminnanjohtaja Pirkko Karjalainen on huomannut tiedotusvälineiden ja suuren yleisön kiinnostuksen heränneen ikääntymiskysymyksiin. - Eipä näinä aikoina juuri ole mediaa, jossa sosiaali- ja terveyspalvelujen teemaa ei olisi esillä. Lähestyvissä kunnallisvaaleissa yhteisenä pääteemana näyttää olevan peruspalvelujen ja erityisesti sairaanhoidon tulevaisuus. On suuri vaara ajautua liialliseen pessimismiin tai toisaalta liian anteliaisiin lupauksiin, Karjalainen varoittaa. - Mahdollisuuksia on niin valoisaan kuin synkkäänkin tulevaisuuteen, hän summaa. "Nykyinen systeemi kaipaa remonttia" Kansanedustaja Sirpa Asko-Seljavaara avasi tapahtuman 23.9. Hän mietti puheessaan, kuinka elämän voisi järjestää mahdollisimman antoisaksi ja mukavaksi eri ikäisille ja kuntoisille seniorikansalaisille. - Rahoitusvastuu kaikista terveydenhuollon ja vanhuspalveluista tulisi keskittää. Julkinen rahoitus tulisi järjestää yhtenä kokonaisuutena. Tämä on iso remontti, hän esitti. Liikuntatori ja Nettikahvila kiinnostivat Hyvä Ikä 2004 -erikoismessuilla kävi kahden päivän aikana 9 921kävijää. Alan merkittävät järjestöt ja yhteisöt kuten Vanhustyön keskusliitto ry, Invalidiliitto ry, Suomen Kuntaliitto/ Kuntakoulutus Oy ja Tampereen Elonpolkuja -yhteistyöverkosto järjestivät ajankohtaisia seminaareja. Liikuntatorilla kävijät innostuivat kokeilemaan monenlaisia ikäihmisille sopivia liikuntalajeja kuten tanssia, kävelysählyä ja soutuspinningiä. Nettikahvilassa kännykkäluotsit ja vertaisohjaajat opastivat ikäihmisiä matkapuhelimen ja tietokoneen käyttöön. Tapahtumassa järjestettiin lisäksi tietoiskuja ja monenlaista oheisohjelmaa. Lisätietoja: Marjut Suoniemi, KP-Media Oy Expomark, Puh. (03) 340 6048, GSM 0400 922 045, marjut.suoniemi@expomark.fi Vesa Olkkonen, Suomen Viestintä Oy, GSM 0400 642297, vesa.olkkonen@suomenviestinta.fi www.expomark.fi/hyva-ika ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/09/27/20040927BIT00100/wkr0001.pdf