Pintakäsittely 2003 -messut ovat sadan pinnan messut

TIEDOTE 22.5.2003 Pintakäsittely 2003 -messut ovat sadan pinnan messut Pintakäsittely työllistää satoja tuhansia Kunnossapidon ammattitapahtuma TeollisuusForum 2003 yhdistää kolmet messut, kongresseja ja seminaareja Tampereen messukeskus Pirkkahallissa 28. - 30.10.2003. Pintakäsittely 2003 -messuilla on esillä koko metallin, puun, muovin ja betonin pintakäsittelyala. Tehdaspalvelu 2003 esittelee teollisuuden kunnossapitoa, Teollisuustilat 2003 puolestaan käsittelee tehdasrakentamista, tuotantotiloja ja niiden ylläpitoa.Yhteensä käytössä on lähes 10 000 messuneliötä. - Pintakäsittelyllä luodaan tuotteelle viimeinen silaus. Sillä varmistetaan laadukkuus, toimivuus ja myös esteettisyys. On hyvin vähän sellaisia tuotteita, joita ei pintakäsitellä. Tämä tarkoittaa sitä, että pintakäsiteltävien metalli-, puu- ja muovituotteiden volyymit ovat vuosittain erittäin merkittävät, Pintakäsittely 2003 -messujen suunnitteluryhmän puheenjohtaja ja Suomen Tuotemaalausteknisen yhdistyksen Summan hallituksen puheenjohtaja Lippo Jokinen korostaa. - Tuotevalmistuksen lisäksi pintakäsittelyalaan täytyy laskea myös infrastruktuurin kuten rakennusten, siltojen, teiden ja laitosten pintakäsittely. Eri tuotteita valmistava teollisuus pintakäsittelee yleensä aina tuoteosansa. Vaikkapa ikkunan puitteet, ovet, huonekalut ja kattopellit täytyy yleensä pintakäsitellä. Pintakäsittely työllistää kymmeniä tuhansia, jopa satoja tuhansia ihmisiä, Jokinen laskee. Menetelmät on hallittava Pintakäsittely 2003 -messujen aiheina ovat pintakäsittelytekniikat ja - menetelmät, pintakäsittelylaitokset, -laitteet ja -linjat, materiaalit ja aineet, työ- ja ympäristönsuojelu, materiaalien kierrätettävyys, mittaus ja testaus, tutkimustoiminta ja konsultointi, tuotemaalaus sekä korroosionestomaalaus ja korroosionsuojaus. - Tuotteiden pintakäsittelyn oleellinen osa on esikäsittely. Määrätyissä metallituotteissa on mietittävä myöskin korroosioneston riittävyyden ja maalin kiinnipysyvyyden kysymyksiä, puutuotteissa on huomioitava esimerkiksi huokoisuus ja puun syyt. Maalaus- ja pintakäsittelyprosessit on hallittava, Jokinen toteaa. Messuilla ovat tänä vuonna jälleen mukana myös maaliteollisuuden palvelut ja tuotteet. Ne esittäytyvät Pintakäsittelymessuilla neljän vuoden välein. Näin messuista on saatu edustava ja kattava paletti pintakäsittelytekniikan nykypäivästä ja huomisesta. - Pintakäsittelyalalla tapahtuu paljon juuri nyt. Alan ammattilaisille Pintakäsittelymessut tarjoavat paljon ajankohtaista nähtävää, myyntipäällikkö Raimo Pylvänäinen KP-Media Oy Expomarkista tietää. Investoinneilla osaamista ja kilpailukykyä Lippo Jokinen näkee, että suomalainen pintakäsittelymenestys riippuu paitsi osaamisesta, myös investoinneista. - Teollinen maalaamo on yksi yrityksen kalleimmista investoinneista. Suuri osa pintakäsittely-yrityksistämme on pk-yrityksiä, joilla ei kaikilla ole mahdollisuuksia investoida suuria summia uusimpiin laitteistoihin. Kaiken kaikkiaan suomalainen pintakäsittelyosaaminen on kuitenkin hyvissä kantimissa ja aivan kansainvälistä tasoa, Jokinen arvioi. Hemilä puhuu juhlaillallisella TeollisuusForum 2003:n yhteydessä järjestetään runsaasti erilaisia seminaareja ja koulutustilaisuuksia. Suomen Tuotemaalaustekninen yhdistys Summa organisoi keskiviikkona 29.10. seminaarin teemalla Suomen markkinoilla olevat käsimaalauslaitteet. Suomen Galvanotekninen yhdistys puolestaan järjestää oman seminaarinsa 30.10. torstaina. Tiistaina 28.10. järjestetään Kunnossapitopäivät Hotelli Ilveksessä. Keskiviikkona siellä jatketaan Kunnossapitokongressilla. Tiistain koulutustapahtumat huipentuvat juhlaillalliseen, jossa puhuu TT:n toimitusjohtaja Kalevi Hemilä. Messuvieraille on tarjolla ajankohtaista tietoa myös näytteilleasettajien tietoiskuissa, joita järjestetään jokaisena messupäivänä. Kolmipäiväisen TeollisuusForum 2003 -tapahtuman järjestävät KP-Media Oy:n liiketoimintayksiköt Expomark ja Kunnossapitokoulutus yhteistyössä Kunnossapitoyhdistys ry:n ja muiden alan merkittävien järjestöjen kanssa. Lisätietoja: TeollisuusForum: Vesa Olkkonen Suomen Viestintä Oy GSM 0400 642 297 Fax (014) 339 2055 vesa.olkkonen@suomenviestinta.fi Pintakäsittely-messut: Raimo Pylvänäinen KP-Media Oy Expomark Puh. (014) 339 0320 GSM 0400 671 923 Fax (014) 339 0350 raimo.pylvanainen@expomark.fi Jutta Kainua KP-Media Oy Expomark Puh. (014) 339 0390 GSM 040 701 4184 Fax (014) 339 0350 jutta.kainua@expomark.fi Kunnossapitoala: Vesa Halme Kunnossapitoyhdistys ry Puh. (09) 290 0059 GSM 040 563 8695 Fax (09) 290 0081 kp.yhdistys@kunnossapito.fi ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/05/22/20030522BIT00770/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/05/22/20030522BIT00770/wkr0002.pdf