Tehdas tuottaa varmasti, kun kunnossapidon kokonaisuus on hallinnassa - Oulu valmistautuu vuoden suurimpaan kunnossapito

TIEDOTE 11.2.2004 Tehdas tuottaa varmasti, kun kunnossapidon kokonaisuus on hallinnassa Oulu valmistautuu vuoden suurimpaan kunnossapitotapahtumaan Kunnossapitoväki kokoontuu Ouluun 6. - 7. toukokuuta vuoden suurimpaan tapaamiseen, Kunnossapito 2004 -tapahtumaan. Alan merkittävin erikoistapahtuma koostuu Kunnossapito 2004 -messuista ja korkeatasoisesta kongressista. Kunnossapito 2004 -messut täyttää Ouluhallin toukokuussa. Käytössä on lähes 5 000 näyttelyneliötä sekä laaja ulkonäyttelytila. Näyttelypaikkojen vilkas myynti kertoo, että teollisuuden, energiatalouden ja korkean teknologian päättäjät ovat huomanneet kunnossapidon merkityksen tuotantovarmuudelle. - Tapahtumasta on muodostumassa täysipainoinen kokonaisuus. Reilusti yli 80 prosenttia näyttelypaikoista on jo nyt myyty. Muutamia paikkoja on vielä jäljellä. Viime kerralla Oulussa oli noin 270 näytteilleasettajaa, KP-Media Oy:n myyntipäällikkö Raimo Pylvänäinen toteaa. Teollisuuden ja kunnossapidon avainkysymykset ovat laajasti esillä Oulun messutapahtumassa. Mukana ovat kunnonvalvonta ja tietojärjestelmät, kunnossapidon työvälineet, teollisuusrakentaminen, energiahuolto ja ympäristöhallinta, korroosionesto, materiaalitoiminnot, työturvallisuus, siivous ja puhtaanapito sekä vartiointi. Oulu osuva tapahtumapaikka Kunnossapito 2004 -tapahtuman ohjelmaa ja sisältöä suunnitellaan yhteistyössä valtuuskunnan kanssa. Valtuuskunnassa on mukana metalli-, kemian-, metsä- ja prosessiteollisuuden, teknisen kaupan sekä hallinnon alojen avainhenkilöitä laajasti koko Oulun talousalueelta. - On erittäin tärkeää, että vuoden merkittävin kunnossapitotapahtuma järjestetään juuri Oulussa. Kolmannes maamme metalli- ja konepajateollisuuden konekapasiteetista, investoinneista ja työntekijöistä sijoittuu keskiseen ja pohjoiseen Suomeen, Pylvänäinen tietää. KP-Media Oy Expomark organisoi Kunnossapito 2004 -messut. Kongressin järjestelyistä puolestaan vastaa POHTO. Yhteistyökumppanina toimii Kunnossapitoyhdistys ry. Kongressin osaseminaarien sisältö on rakennettu yhteistyössä elinkeinoelämän ja teollisuuden edustajien muodostaman suunnitteluryhmän kanssa. Suunnittelutoimikunnan puheenjohtajana on toiminut tehdaspalvelun päällikkö Timo Kurtti Outokumpu Stainless Oy:stä. Kongressi kostuu kolmesta osaseminaarista. Vuoden 2004 seminaarien teemoina on kunnossapidon logistiikka ja tuottavuus sekä tulevaisuuden kunnossapitäjän osaamisprofiili. Vuoden 2002 kongressiin osallistui yhteensä yli 300 henkilöä. Timo Kurtti painottaa, että teollisuusyritysten täytyy olla mukana kunnossapitoalan keskustelussa. - Kunnossapito 2004 -tapahtuma on tiedon vaihtoa. Siellä on tilaisuus keskustella ja vaihtaa ajatuksia, oppia uutta sekä suorittaa hieman benchmarkingiakin, Kurtti näkee. Kurtin mukaan alan ikuisuuskysymyksiä ovat kunnossapidon tehokkuuden mittaaminen ja käyttöomaisuuden hallinta kunnossapidon keinoin. - On punnittava, paljonko panostetaan korjaavaan, paljonko ennakoivaan kunnossapitoon ja mikä on näiden suhde. Tulevaisuuden yleismittari kunnossapidon onnistumiselle voisi olla käyntiaste kertaa nopeus kertaa laadun tuotto (K*N*L), Kurtti miettii. Kaikkea ei kannata ulkoistaa Outokumpu Stainlessissa Tehdaspalvelu hankkii, tuottaa ja toimittaa terästehtaan tarvitsemat hyödykkeet ja kunnossapitopalvelut. Tehdaspalveluun kuuluvat sähkö-, kone-, energia- ja rakennusryhmät sekä suunnittelutoimisto, palosuojelu ja aluevalvonta. - Tehdaspalveluissa kunnossapidosta huolehtii meillä yli 270 työntekijää, Kurtti laskee. Hän korostaa kokonaisuuden hallintaa tuotantovarmuuden takaamisessa. - Me ostamme koko tehtaan kaikista kunnossapitopalveluista noin 30-40 prosenttia ulkoa. Osa toiminnoista on kuitenkin sellaisia, että niitä ei pysty ulkoistamaan. Tehtaamme on integroitu: kaikki tuotantolaitokset ovat samalla tehdasalueella. Tuotantoa on helpompi hallita, kun kunnossapito on omissa käsissä, Kurtti huomauttaa. Häiriötön palvelujen saatavuus on kaiken a ja o - Tavoitteenamme on olla maailman paras ruostumattoman teräksen valmistaja, monen asian on toimittava yhtä aikaa. Se edellyttää häiriötöntä ja jatkuvaa palvelujen saatavuutta. Tehdaspalvelujen kautta pystymme kiinteään yhteistyöhön tehtaan kanssa, koska meillä on sisäistä prosessiasiantuntemusta, Kurtti selvittää. Palvelujen saantivarmuus näkyy Kurtin mielestä esimerkiksi siinä, kuinka paljon tuotannosta on laadullisesti, määrällisesti ja toimitusajallisesti laadukasta tuotantoa. - Teräksen valmistuksen osalta olemme ottaneet käyttöön erikoisteknologiaa, mikä edellyttää, että suunnittelemattomia seisokkeja on oltava mahdollisimman vähän, Kurtti summaa tuotantovarmuuden avaintekijöitä. Lisätietoja: Myyntipäällikkö Raimo Pylvänäinen, KP-Media Oy Expomark Puh. (014) 339 0320 GSM 0400 671 923 Fax (014) 339 0350 raimo.pylvanainen@kp-media.fi Projektipäällikkö Sami Lahtinen, POHTO Oy Puh. (08) 5509 742 GSM 050 5613 907 Fax (08) 5509 843 sami.lahtinen@pohto.fi Tiedottaja Vesa Olkkonen, Suomen Viestintä Oy GSM 0400 642 297 Fax (014) 339 2055 vesa.olkkonen@suomenviestinta.fi ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/02/11/20040211BIT00850/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2004/02/11/20040211BIT00850/wkr0002.pdf