TeollisuusForum 2003 # Valtiovalta toivoo teollisuudelta panostuksia tutkimukseen ja kehitykseen

Vuoden merkittävin teollisuuden kunnossapitotapahtuma TeollisuusForum 2003 alkoi Tampereella Valtiovalta toivoo teollisuudelta panostuksia tutkimukseen ja kehitykseen Teollisuuden odotettu suurtapahtuma TeollisuusForum 2003 alkoi tänään Tampereella. Kolmipäiväinen tapahtuma yhdistää kolmet messut, kongressin ja seminaareja Tampereen messukeskus Pirkkahallissa 28. - 30.10.2003. Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen toivoi TeollisuusForum 2003 -tapahtuman avajaisissa teollisuuden ja elinkeinoelämän panostavan voimakkaammin tutkimus- ja kehitystyöhön. - Muistutan teollisuuden, rakentamisen ja elinkeinoalojen yrityksiä siitä, että valtiovalta on sitoutunut panostamaan tutkimuksen ja kehityksen tukemiseen ja satsaa siihen 235 miljoonaa euroa vuoteen 2007 mennessä. Mikäli valtion omaisuutta ja omistamia yhtiöitä realisoidaan vaalikauden aikana, merkittävä osa myyntituotosta käytetään lisänä tutkimus- ja kehityspanostuksiin. Vetoan sen puolesta, että elinkeinoelämä ja yksityinen puoli jatkavat erittäin mallikasta panostustaan tutkimukseen ja kehitykseen, Pekkarinen korosti TeollisuusForum 2003 -tapahtuman avajaisissa Tampereella. Pekkarisen mukaan EU:n kehittyneimmille maille on tyypillistä, että valtiovallan osuus t&k-kehityspanostuksista muodostaa vajaan kolmasosan kokonaispotista. Teollisuuden ja elinkeinoelämän osuus on silloin runsaat kaksi kolmasosaa. Pekkarinen totesikin avajaispuheessaan, että Suomen teknologiapoliittisena haasteena on saada laajennettua uusiin teknologioihin perustuvaa yritystoimintaa. - Toinen yhtä suuri haaste on se, miten saamme perinteiset alat ottamaan käyttöön ja soveltamaan uusia teknologioita tuottavuuden lisäämiseksi, hän mietti. Kunnossapidon merkitys kasvaa Avajaisissa puhunut Kunnossapitoyhdistys ry:n puheenjohtaja ja Outokumpu Harjavalta Metals Oy:n johtaja Pentti Ahola oli Pekkarisen kanssa samoilla linjoilla. Hänen mukaansa kilpailukyvyn ylläpitäminen ja parantaminen tuovat jatkuvasti uusia haasteita. - Tarvitaan strategisia innovaatioita. Operatiivisen toiminnan kehittäminen ei yksin riitä. Yritysten tulee määrittää uudelleen jopa koko liiketoimintakonseptinsa, Ahola näki. Teollisuuden kunnossapitoon keskittyvän TeollisuusForum 2003 -tapahtuman kolmet messut, Tehdaspalvelu 2003, Pintakäsittely 2003 ja Teollisuustilat 2003 -messut täyttävät Tampereen messukeskus Pirkkahallin yli 10 000 näyttelyneliön alueella. Messuilla on mukana yli 400 näytteilleasettajaa. - Yhteiskunnan kehittyessä ja monimutkaistuessa kunnossapidon merkitys kasvaa entisestään. Erityisen selvästi tämä näkyy yhteiskunnan perusrakenteissa, kuten energian tuotannossa ja jakelussa sekä liikenneväylissä, Pekkarinen muistutti. Avajaisissa puhui myös Metsäteollisuus ry:n toimitusjohtaja ja TeollisuusForum-valtuuskunnan puheenjohtaja Timo Poranen. - Suomen teollisuuden ja koko yhteiskunnan teknologian taso on maailman huippuluokkaa. Kunnossa oleva infrastruktuuri on Suomen teollisuuden ja yhteiskunnan valttikortteja. Kunnossapidon markkinat ovat viime vuosina olleet kasvussa. Teollisuuden sijoitus kunnosspitoon liikkuu 3,5 miljardin euron vuosilukemissa. Ei siis ihme, että kunnossapitoalalle erikoistuneiden yritysten lukumäärät ovat kasvussa, Poranen huomautti. Kolmet messut muodostavat hyvän kokonaisuuden Teollisuuden kunnossapitoa esittelevät Tehdaspalvelu 2003 -messut järjestetään nyt jo kymmenettä kertaa. Tehdaspalvelu-messut ovat vakiinnuttaneet paikkansa kunnossapitoalan päätapahtumana. Nykypäivän pintakäsittelytekniikka ja visiot huomisesta esittäytyvät Pintakäsittely 2003 -messuilla. Tänä vuonna Pintakäsittelymessuilla ovat jälleen mukana myös maaliteollisuuden palvelut ja tuotteet. Teollisuustilat 2003 -messut keskittyvät tehdasrakennuksiin ja tuotantotiloihin. Ammattimessut korostavat tuottavan ja toimivan työympäristön merkitystä teollisuuden toimintavarmuuden kannalta. TeollisuusForum-tapahtumaan kuuluu olennaisena osana korkeatasoinen ja monipuolinen kongressi- ja seminaaritarjonta. Tänään järjestetään Sokos Hotel Ilveksessä Kunnossapitopäivä 2003, jonka aiheita ovat muun muassa tuotantoprosessiin sidotun pääoman hallinta ja kunnossapidon riskien tunnistaminen. Huomenna keskiviikkona 29.10. jatketaan Kunnossapitokongressissa. Se keskittyy johtoon ja talouteen, huolto- ja korjaustekniikkaan, tutkimukseen, koulutukseen ja käyttövarmuuteen sekä kunnonvalvontaan ja diagnostiikkaan. TeollisuusForum 2003:n aikana järjestetään myös lukuisia muita seminaareja ja koulutustilaisuuksia alan ammattilaisille. TeollisuusForum on alan merkittävien järjestöjen yhteistyön tulosta TeollisuusForum 2003 -tapahtuman järjestävät KP-Media Oy:n liiketoimintayksiköt Expomark ja Kunnossapitokoulutus. Yhteistyössä ovat mukana alan merkittävät järjestöt kuten Kunnossapitoyhdistys ry, Kiinteistöalan Koulutuskeskus, Suomen Galvanotekninen Yhdistys ry, Suomen Korroosioyhdistys SKY, Suomen Kuumasinkitsijät ry, SUMMA eli Suomen Tuotemaalaustekninen Yhdistys ry, Teknologiateollisuus ry ja Pintakäsittelytoimialaryhmä. Tehdaspalvelu 2003, Pintakäsittely 2003 ja Teollisuustilat 2003 -messut ovat auki tänään tiistaina ja huomenna torstaina kello 9 - 17. Päätöspäivänä torstaina 30.10. messuihin voi tutustua kello 9 - 16. Lisätietoja: TeollisuusForum 2003: Vesa Olkkonen, Suomen Viestintä Oy GSM 0400 642 297, fax (014) 339 2055 vesa.olkkonen@ suomenviestinta.fi Tehdaspalvelu 2003 -messut: Jutta Kainua, KP-Media Oy Expomark GSM 040 701 4184, fax (014) 339 0350 nina.nurminen@expomark.fi Pintakäsittely 2003 -messut: Raimo Pylvänäinen, KP-Media Oy Expomark GSM 0400 671 923, fax (014) 339 0350 raimo.pylvanainen@expomark.fi Teollisuustilat 2003 -messut: Ari Juva, KP-Media Oy GSM 0400 457 907, fax (09) 290 0081 ari.juva@kp-media.fi Kunnossapitopäivä ja -kongressi: Vesa Halme, Kunnossapitoyhdistys ry GSM 040 563 8695, fax (09) 290 0081 kp.yhdistys@kunnossapito.fi www.teollisuusforum.com Tiedote myös: www.expomark.fi. TeollisuusForum 2003 -logot, -kuvat ja -palstanpäät printtimedian käyttöön löytyvät www.expomark.fi (valitse Ajankohtaista > Logopankki tai Ajankohtaista > Kuvat) ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/28/20031028BIT00700/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/28/20031028BIT00700/wkr0002.pdf