• KUKA Nordic/

Kukan uusi myyntipäällikkö Joacim Lorentsson haluaa laajentaa automaatioratkaisujen markkinoita

Ruokakulttuuri ja tekniikka ovat Joacim Lorentssonin, Kuka Nordic AB:n uuden Pohjoismaiden myyntipäällikön, suurimmat kiinnostuksen kohteet. Innostus tekniikkaan johti ammatinvalintaan, ja innostus ruokaan värittää vapaa-aikaa. Joacim Lorentssonin edellinen toimi oli AH Automationilla Ruotsin Kungshamnissa, jossa hän on ollut toimitusjohtajana viimeiset viisi vuotta.

Huhtikuun ensimmäisenä päivänä Joacim Lorentsson astui Kuka Nordicin toimistoon Göteborgin Västra Frölundassa ryhtyäkseen hoitamaan Pohjoismaiden myyntipäällikön tehtäviä. Hänen vastuullaan on nyt johtaa yrityksen robottituotteiden myyntiä ajoneuvoteollisuutta lukuun ottamatta kaikkeen teollisuustoimintaan neljässä Pohjoismaassa sekä Baltiassa.

Useampien pitää ymmärtää mahdollisuudet
Työskenneltyään yli 25 vuotta automaatioalalla Lorentsson tuntee olevansa hyvin valmistautunut. Viimeiset viisi vuotta AH Automationin toimitusjohtajana ovat opettaneet hänelle myös, miten alalle niin tärkeät integraattorit työskentelevät – mitä he haluavat, että Kuka edustaa ja pystyy tarjoamaan.

– Kuka Nordicilla on suuria laajentumissuunnitelmia, ja siksi on sekä inspiroivaa että haastavaa saada työskennellä myynnin parissa tällä tasolla. Tämä on yritys, jonka tunnen hyvin, ja jonka siten tiedän olevan etummaisessa kärkijoukossa, hän sanoo.

Automaatiota hyllyltä
Joacim Lorentssonin suunnitelmassa on kyse proaktiivisesta työstä, jolla kasvatetaan tietämystä automatisoidusta tuotannosta niin, että yhä useammat ymmärtävät sen mahdollisuudet.

– Olen seurannut alan kehitystä ja myötävaikuttanut siihen eri lähtökohdista, minkä vuoksi minun on helppo tunnistaa, missä automaatioratkaisuista voi olla todellista hyötyä, Lorentsson sanoo. Ja yksi asia on selvä – konepajateollisuuden lisäksi monet muutkin toimialat hyötyisivät automatisoituun tuotantoon sijoittamisesta.

Tuotteiden kehittymisen, uusien robottien ja ohjelmistojen ansiosta muut kuin perinteiset automaatioalat, kuten esimerkiksi elintarviketeollisuus ja toimialat, joihin sisältyy kokoonpanovaiheita, voivat voittaa paljon sijoittamalla robottiratkaisuihin.

Mutta vaikka kehitys onkin ottanut suuria askelia, tehtävää on luonnollisesti vielä paljon jäljellä, Lorentsson muistuttaa.

– Yksi haaste, jota työstämme, on tuotteidemme tekeminen entistä käyttäjäystävällisemmiksi. Se tarkoittaa yksinkertaistamista esimerkiksi kehittämällä käyttöliittymiä.

Lorentsson arvelee, että seuraava kehitysaskel on valmiiden sovellusten tarjoaminen suoraan ”hyllystä”. Niiden on oltava alusta lähtien niin hyvin asiakkaille sovitettuja, että asiakkaan omat teknikot pystyvät asentamaan ne helposti. Kehittyneemmät ratkaisut ovat luonnollisesti jatkossakin järjestelmäintegraattorien rakentamia.

Ruokakulttuuri ja tekniikka
Joacim Lorentsson on kasvanut Kungshamnissa, ja asuu siellä edelleen vaimonsa kanssa lähellä merenrantaa. Työn ohella Lorentssonin suurin kiinnostuksen kohde on ruokakulttuuri. Ei vain ruoan laittaminen, vaan myös ruoan merkitys eri maissa ja ruokaan liittyvät ammatit.

– Jos minusta ei olisi tullut insinööriä, minusta olisi varmasti tullut kokki, hän sanoo.

Lisätietoja:
Markkinointi

Carola Andersson
Puhelin 46 (0)31 726 62 68
carola.andersson@kuka.se

KUKA Roboter GmbH, Augsburg on osa KUKA AG:ta ja luetaan maailman johtaviin teollisuusrobottien toimittajiin. Yrityksen ydinosaamisalueisiin kuuluvat teollisuusrobottien, ohjausjärjestelmien ja ohjelmistojen kehitys, tuotanto ja myynti. Yritys on markkinajohtaja Saksassa ja Euroopassa ja on maailmanlaajuisesti sijalla 3. KUKA Robot Group työllistää n. 3180 työntekijää eri puolilla maailmaa. Liikevaihto vuonna 2012 oli 742,6 miljoonaa euroa. 25 tytäryhtiötä ovat läsnä tärkeillä markkina-alueilla Euroopassa, Amerikassa ja Aasiassa.

KUKA Nordic AB on KUKA Roboter GmbH:n tytäryhtiö. Pääkonttori sijaitsee Göteborgissa Ruotsissa. KUKA Nordic AB työllistää 30 työntekijää pohjoismaissa ja liikevaihto 2011 oli n. 11 miljoonaa euroa

Avainsanat:

Pikafaktat

Huhtikuun ensimmäisenä päivänä Joacim Lorentsson asteli Kuka Nordicin toimistoon Göteborgin Västra Frölundassa ryhtyäkseen hoitamaan Pohjoismaiden myyntipäällikön tehtäviä. Hänen vastuullaan on nyt johtaa yrityksen robottituotteiden myyntiä ajoneuvoteollisuutta lukuun ottamatta kaikkeen teollisuustoimintaan neljässä Pohjoismaassa sekä Baltiassa.