Makuterveisiä Välimereltä: Saarten viinit Kuopiossa 2.–10.7.2010

Report this content

Kuopio Wine Festival uudistuu! Viinikylässä matkataan nyt yhden teemamaan sijaan neljän Välimeren saaren makumaisemiin. Aurinkomaiden helmiä lasissa, lautasella ja lavalla tarjoilevat perinteikkäät viinisaaret Sisilia, Kreeta, Mallorca ja Korsika. Musiikkimenun kotimainen kattaus sisältää perinteisen popin, rokin ja iskelmän lisäksi jazzia, bluesia ja swingiä. Kuopio Wine Festival on tutustuttanut suomalaisia vuosittain vaihtuvan teemamaan viini-, ruoka- ja musiikkikulttuureihin jo 13 vuotta. Kuopion matkustajasataman viinikylässä ovat tähän mennessä esittäytyneet Itävalta, Unkari, Italia, Kalifornia, Espanja, Kreikka, Etelä-Afrikka, Ranska, Chile, Australia, Portugali, Argentiina ja Saksa. Festivaalin vakiintunut noin 40 000 kävijän yleisö tekee tapahtumasta yhden Suomen kesän suurimmista. Kaikki viinikylässä tarjoiltavat viinit tulevat suoraan Välimeren saarilta, joista köyhä maaperä, erittäin kuuma kesä ja vähäiset sademäärät tekevät ideaalisen viininviljelylle. Runsas auringonvalo ja korkea lämpötila kypsyttävät rypäleet. Luonnon suomia etuja ovat myös paikoittain huimat korkeuserot sekä paikalliset köynnöslaadut, joilla on persoonallisuutta. Festivaalin ruokalista kumpuaa vuosisatoja vanhasta välimerellisestä ruokailuperinteestä. Saarille on tyypillistä, että ruoan ympärillä tapahtuvaan kiireettömään seurusteluun kootaan niin suku kuin ystävätkin, ja ruokaa on tarjolla enemmän kuin tarpeeksi. Viinikylän makulautasella on mm. antipastoja, gaspachoa, tsatsikia, korsikanmakkaraa, monipuolisia juustoja, parasta oliiviöljyä, oliiveja sekä tuoretta leipää. Ruokalistalla on myös lammasta, saarille tyypillistä kalaa sekä suussa sulavia jälkiruokaherkkuja. Mausteissa korostuvat mm. sahrami, rosmariini, oregano ja valkosipuli. Festivaalin viini- ja ruokatarjonta julkaistaan helmikuussa 2010. Viininkulutusarvio on noin 11.500 pulloa. Ikäraja viinikylään on 18 vuotta. Musiikkimenu 2010 Kuopio Wine Festivalin monipuolinen musiikkimenu tarjoaa flamencorytmejä, lempeitä kreikkalaistunnelmia sekä nostalgisia sävelmiä legendaarisen italiaanon, Umberto Marcaton, tähdittäminä. Lavalla nähdään myös 80-luvun brittisuosikki Samantha Fox. Jokaisena iltana tunnelmaa nostattavat myös kotimaisen musiikin ykkösnimet Lauri Tähkästä ja Paula Koivuniemestä aina Lumo Open Air -iltaan, jossa tarjolla on todellinen herkkukattaus jazzin, bluesin ja swingin ystäville. Pe 2.7. Minoan Zorbas 18.30–19.15 ja 21.15–22.00 Maria Lund 19.30–20.45 Jean S 22.00–23.30 La 3.7. Minoan Zorbas 18.30–19.15 ja 21.15–22.00 Irina 19.30–20.45 Eläkeläiset 22.00–23.30 Ma 5.7. Minoan Zorbas 18.30–19.15 ja 20.30–21.15 Helsinki Pop Machine 19.30–20.15 ja 21.15–22.00 Lauri Tähkä & Elonkerjuu 22.00–23.30 Ti 6.7. Minoan Zorbas 18.00–19.15 Lumo Open Air: Iiro Rantala & Anna-Mari Kähärä 19.15–20.15 Ricky-Tick Big Band 20.30–21.45 Erja Lyytinen Band 22.00–23.30 Ke 7.7. Carreteros 18.30–19.15 ja 20.30–21.15 Playa 19.30–20.15 ja 21.15–22.00 Popeda 22.00–23.30 To 8.7. Umberto Marcato & Miso Misic Orchestra 18.30–19.15 ja 20.30–21.15 Flipper 19.30–20.15 ja 21.15–22.00 Yö 22.00–23.30 Pe 9.7. Umberto Marcato & Miso Misic Orchestra 18.30–19.15 ja 21.15–22.00 Samantha Fox (playback) 19.30–20.45 Sunrise Avenue 22.00–23.30 La 10.7. Carreteros 18.30–19.15 ja 21.15–22.00 Petri Pettersson Brass 19.30–20.45 Paula Koivuniemi 22.00–23.30 Viinikylä on avoinna klo 17.30–01. Ikäraja 18 vuotta. Esiintymisajat ovat noin-aikoja. Oikeudet ohjelmamuutoksiin pidätetään. LUMO OPEN AIR: Anna-Mari Kähärä & Iiro Rantala, Ricky-Tick Big Band, Erja Lyytinen Band Viinikylän Lumo Open Air on Kuopio Wine Festivalin sekä Audiogravity Oy:n yhteinen ulkoilmatapahtuma, joka on tuotettu Lumo 2010 -festivaalin hengessä. Suomen kuumimmat jazz- ja bluesnimet säestävät juhlakansaa tiistaina 6.7.2010. Lumo 2010 -festivaali soi puolestaan toista kertaa Ravintola Wanhassa Satamassa 10.–13.6.2010. ANNA-MARI KÄHÄRÄ & IIRO RANTALA Anna-Mari Kähärän ja Iiro Rantalan duo ällistyttää kuulijansa harvinaisella yhteisesiintymisellään, jossa viimeistään testataan huumorin äärirajat. Illan aikana kuullaan Rantalan veret seisauttavia soolopianoesityksiä sekä duon tuoreita versioita Kähärän omista sävellyksistä. Kahden oman alansa huippumuusikon kohdatessa voi tapahtua mitä vain – ja tulee taatusti tapahtumaan! Anna-Mari Kähärä on säveltäjä, pianisti ja laulaja. Hänet tunnetaan parhaiten lauluyhtye How Many Sistersin ja etnojazz-yhtye Zetaboon jäsenenä. Lukioaikanaan vuonna 1982 Kuopiossa Kähärä perusti How Many Sistersin yhdessä Mervi Hiltusen ja Kirsi Rissasen kanssa. Hän on lisäksi työskennellyt ja levyttänyt yhtyeissä Pekka Kuusisto & The Luomu Players sekä Anna-Mari Kähärän Orkesteri. Kähärä sai ensimmäisenä naispuolisena artistina Suomen Jazzliiton Yrjö-palkinnon ja Opetusministeriön myöntämän Suomi-palkinnon vuonna 2002. Musiikin moniosaaja Iiro Rantala on tullut tunnetuksi Suomen kansainvälisesti tunnetuimman jazz-yhtyeen, Trio Töykeiden, pianistina ja perustajana. Orkesteri esiintyi yli 2000 kertaa 43 maassa, viidessä maanosassa, mikä kertoo trion mahtavasta menestyksestä. Huomionarvoisia ovat myös Iiron Yle Radio Yhden sovitetut toiveet -puhelintoivekonsertti, sekä TV1:n Iirottelua musiikkiohjelma, jotka ovat saavuttaneet suuren suosion. Rantala on ansioitunut myös klassisen musiikin puolella ja esittänyt Mozartin A-duuri-pianokonserttia melkein kaikkien kaupunginorkesterien kanssa. Hän on myös säveltänyt musikaaleja, elokuvamusiikkia sekä konserttoja. www.annamarikahara.com www.iirorantala.com RICKY-TICK BIG BAND Tämä nuori ja nälkäinen big band kuuluu kotimaisen jazzkentän kuumimpiin tulokkaisiin. Yhtyeen musiikki on energistä ja vinhasti svengaavaa 2000-luvun big band -jazzia Duke Ellingtonin, Benny Goodmanin ja Fletcher "Smack" Hendersonin hengessä. Säveltäjä-kitaristi Valtteri Pöyhösen luotsaamassa kotimaisten nuorten jazzareiden kokoonpanossa on mukana useita kansainvälisesti arvostettuja muusikoita. Uudessa freelance-pohjaisessa big bandissa soittavat mm. trumpetisti Jukka Eskola, saksofonistit Timo Lassy ja Antti Hynninen, rumpali Jaska Lukkarinen sekä basisti Antti Lötjönen. Mukana kokoonpanossa on myös suomijazzin arvostetuimpiin nimiin kuuluva kokenut saksofonisti-klarinetisti Antti Sarpila. Yhtyeen debyyttilevy ilmestyy toukokuussa 2010. ERJA LYYTINEN BAND Erja Lyytinen on kuopiolaissyntyinen kitaristi, laulaja ja lauluntekijä. Lyytinen kirjoitti ylioppilaaksi Kuopion Yhteiskoulun Musiikkilukiosta 1995. Sen jälkeen hän on opiskellut Suomessa Helsingin Pop & Jazz Konservatoriossa musiikinohjaajan linjalla sekä Sibelius-Akatemian musiikkikasvatusosastolla. Lisäksi hän on opiskellut Ruotsissa, Tanskassa ja Yhdysvalloissa. Erja Lyytinen bändeineen on modernin suomibluesin nuori soihdunkantaja, joka mykistävine kitarankäsittelytaitoineen ja mukaansa tempaavine konsertteineen on valloittanut uuden bluesin pariin paljon uutta kuulijakuntaa. Erjan bändissä soittaa myös Trio Töykeissä vaikuttanut rumpali Rami Eskelinen. Erja Lyytinen: laulu, kitara, Davide Floreno: kitara, Rami Eskelinen: rummut, Matti Vallius: basso, Harri Taittonen: koskettimet. www.erjalyytinen.com Espanjalaistunnelmissa CARRETEROS Kuopiolaisen, vuonna 2005 perustetun Carreteros-yhtyeen ohjelmistossa kuullaan ja nähdään sekä perinteistä että modernia flamenco-musiikkia ja -tanssia. Mukana on vaikutteita myös muusta maailmanmusiikista. Kokoonpano: Markku ”Maxi” Huttunen; kitara, piano, Pirjo Reinikainen; tanssi, cajon, kastanjetit, palmas, Reijo Kuusela; kitara, cajon, palmas, Petteri Soininen; basso, laulu, Elina Vetoniemi; huilu, Esa Kärki; percussionit, Irja Mauranen; laulu, palmas, Mari Leskinen; laulu, palmas, Eija Huttunen; tanssi, cajon, palmas, udu. www.flamencoartekuopio.net. Italialainen legenda UMBERTO MARCATO Padovassa vuonna 1936 syntynyt upeaääninen Umberto Marcato on legendaarinen italialainen kultakurkku, joka nautti suurta suosiota Suomessa 1950- ja 1960-luvuilla. Oman äidinkielensä lisäksi hän esitti lauluja myös suomeksi, näytteli suomalaisissa elokuvissa ja oli merkittävä osa suomalaista tanssilavakulttuuria. Suklaasilmäinen ja samettiääninen italialaishurmuri lauloi itsensä suoraan suomalaisnaisten sydämiin. Hänen lukuisista kappaleistaan mm. Volare, Amore Scusami, O Sole Mio, Carina, Ciao Ciao, Bella Noche, Bambina ja monet muut ovat tuttuja useimmille suomalaisille ja herättävät varmasti myös nostalgisia muistoja. Lempeitä kreikkalaisrytmejä MINOAN ZORBAS Viisihenkisen Minoan Zorbas -orkesterin kaikki jäsenet ovat kreikkalaisia ammattimuusikoita. Orkesterin monipuolinen ohjelmisto tarjoaa tanssittavaa kreikkalaista populaarimusiikkia laidasta laitaan, mukana kansanmusiikkia, Mikis Theodorakista, mukaansatempaavia rytmejä Kreikan eri saarilta. Soittimina 8-kielinen busuki, 6-kielinen busuki, kitara, rummut ja basso.