Kuusakoski ennakoi auton osien uudelleenkäytön kasvavan

Lehdistötiedote 3.5.2023 klo 09:00

Autokierrätyksen edelläkävijä Kuusakoski uskoo auton osien uudelleenkäytön herättävän keskustelua tulevana viikonloppuna autoharrastajien suurtapahtumassa Lahdessa.

Nykyaikainen autokierrätys on erinomainen esimerkki lähes täydellisestä materiaalin kiertokulusta: romuauton materiaaleista yli 95 % pystytään hyödyntämään. Alan edelläkävijä Kuusakoski ennakoi kuitenkin, että tulevaisuudessa erityisesti auton osien uudelleenkäyttö tulee kasvamaan.

”Sama trendi on nähtävillä kaikkialla: second hand -myymälät kukoistavat ja ihmiset ymmärtävät uudelleenkäytön arvon. Myös me olemme jo pitkään tarjonneet elektroniikkalaitteiden uudelleenkäyttöpalvelua, ja sen kysyntä kasvaa jatkuvasti. Uskon, että sama tapahtuu myös autojen osille”, kertoo autokierrätyksestä Kuusakoskella vastaava palvelupäällikkö Ari Turunen.

Kuusakoski saa ajoittain kyselyitä romutukseen tulleiden autojen osista autoharrastajilta, ja niihin on pyritty vastaamaan. Avainasemassa ovat kuitenkin viralliset autopurkamot.

”Suomessa toimii purkamoja, jotka ovat erikoistuneet ajoneuvojen varaosien uudelleenkäyttöön osana virallista romutusprosessia. Suomen Autokierrätyksen uuden alustan kautta pystymme toivottavasti tekemään huomattavasti joustavammin yhteistyötä heidän kanssaan”, kertoo Ari Turunen.

Kuusakoski on mukana tuottajavastuuyhteisö Suomen Autokierrätyksen käynnistämässä hankkeessa. Hankkeen tavoitteena on uusi läpinäkyvämpi autokierrätyksen hallintajärjestelmä, joka mahdollistaa tiedon ketterän liikkumisen eri toimijoiden välillä.

”Arvostamme vanhoja harrasteautoja”

Turunen toivoo avointa vuoropuhelua niin autojen kierrätyksestä kuin osien uudelleenkäytöstä. Tähän tarjoutuu oiva tilaisuus autoharrastajien kanssa ensi viikonlopun harrastajatapahtumassa Classic Motor Show’ssa Lahdessa.

”Emme me halua romuttaa kaikkia vanhoja autoja – vain ne, jotka makaavat turhina ja rikkinäisinä Suomen metsissä ja takapihoilla. Arvostamme vanhoja harrasteautoja, ja tuomme osastollemme myös Romutusrallikiertueeltamme ja MTV3:n loppukevennyksestäkin tutun Datsun 100A:n ilahduttamaan messukävijöitä.”

Samoilla linjoilla on Suomen Autokierrätyksen toimitusjohtaja Juha Kenraali: ”Tuemme autoharrastajien mahdollisuutta entisöidä autoja ja pitää harrastusta yllä. Uusi alusta on yksi konkreettinen toimenpide, joka voi edesauttaa tässä.”

Kuusakoski Classic Motor Show’ssa 6.–7.5.

Classic Motor Show järjestetään Lahden messukeskuksessa 6.-7.5.2023

Kuusakosken osastolla on mahdollisuus keskustella kierrätysalan asiantuntijoiden kanssa. Suomen Autokierrätyksen toimitusjohtaja Juha Kenraali vierailee osastolla la 6.5. klo 11–13. Mukana osastolla on tv:stä tuttu Datsun 100A-merkkinen klassikkoauto Pikku-D, sekä lapsille mahdollisuus kierrättää omat rikkinäiset leikkiautonsa Kuusakosken Romutusralli-konseptin mukaisesti. Lisätietoja Facebookissa.

Tiesitkö tämän: Kuusakoski – autokierrätyksen klassikko

Tänä vuonna 109 vuotta täyttävä Kuusakoski on itsekin eräänlainen klassikko – ainakin autokierrätyksessä.

Kun Kuusakoski investoi 51 vuotta sitten Suomen ensimmäiseen – ja Euroopan mittakaavallakin harvinaiseen – autojen kierrätyslaitokseen, kyseessä oli valtava muutos toimintamalleihin: Alun perin autokierrätys oli pitkälti käsityötä.

Kuusakoski on yksi neljästä Suomen Autokierrätyksen virallisesta kierrätysoperaattorista ja ainoa toimija, joka pystyy erottelemaan ja käsittelemään kaikki auton sisältämät eri materiaalit omissa prosesseissaan.

Romuauton materiaaleista yli 95 % pystytään hyödyntämään.

Lisätiedot ja kuvat

Ari Turunen, palvelupäällikkö, Kuusakoski Oy
puh. 040 7094 047, ari.turunen@kuusakoski.com

Juha Kenraali, toimitusjohtaja, Suomen Autokierrätys Oy
puh. 040 772 2026, juha.kenraali@autokierratys.fi

Kuvia median vapaaseen käyttöön – mainitsethan lähteeksi Kuusakoski Oy: https://kuusakoski.frontify.com/share/K9GrMHXDn4crLHpW73un

Kuusakoski on pohjoisen Euroopan johtava kierrätyspalveluja tarjoava yritys. Yhtiön visiona on olla asiakkaiden valittu kumppani kierrätyspalveluissa ja liiketoiminnan vastuullisuuden kehittämisessä. Kuusakosken vahvuus perustuu materiaalien, kierrätyksen ja ympäristöteknologian osaamiseen.  Metallien kierrättämisen lisäksi yritys harjoittaa sähkö- ja elektroniikkalaitteiden käsittelyä sekä valmistaa materiaalikiertoon kelpaamattomista, energiaa sisältävistä jakeista polttoainetta.  Kuusakoski Group Oy:n liikevaihto vuonna 2021 oli 717,6 M€ ja se työllisti keskimäärin 1 814 henkilöä.  Yritys on perustettu vuonna 1914. Lue lisää osoitteesta kuusakoski.com

Avainsanat:

Classic Motor Show järjestetään Lahden messukeskuksessa 6.-7.5.2023
Tweettaa
Suomen Autokierrätyksen toimitusjohtaja Juha Kenraali vierailee Kuusakosken osastolla la 6.5. klo 11–13.