Moottori-lehden testin hälyttävä tulos: Osa myynnissä olevista heijastimista on pelkkiä leluja

Report this content

Kuluttajille myytävien heijastimien taso vaihtelee tuoreen testin mukaan rajusti. Joukossa on takaisinheijastavuudeltaan erinomaisia tuotteita, mutta myös jopa EU-normin alittavia heijastimia.

Moottori-lehden heijastintestissä parhaat tuotteet heijastivat valoa takaisin yli viisi kertaa enemmän kuin EU-normi edellyttää. Huonoimmat varsinaiset heijastimet jäivät selvästi alle normiarvon. Erityisen huono tulos kirjattiin heijastinteipille, jonka takaisinheijastavuus oli miltei tavallisen kopiopaperin tasoa.

Kokonaisuutena laadukkaimmiksi osoittautuivat perinteiset kovamuoviset prismaheijastimet, mutta myös suosiotaan kasvattaneiden pehmoheijastimien joukossa oli hyviä tuotteita.

Heijastavuuteen vaikuttaa muun muassa heijastimen pinta-ala. Monissa heijastimissa varsinainen heijastinpinta on tuotteen kokonaispinta-alaa pienempi, koska pintaan on painettu kuvioita. Testin mukaan painatukset heikentävät heijastavuutta.

Myös kuluminen ja kastuminen vaikuttavat heijastimen tehoon. Käytössä heijastinpinta saattaa himmentyä tai naarmuuntua, ja heijastin onkin syytä vaihtaa uuteen aika ajoin. Mikäli heijastimeen tulee särö ja sen sisään pääsee vettä, heijastavuus saattaa romahtaa.

Varsinkin asusteisiin ommeltavien heijastinten teho saattaa laskea tuntuvasti toistuvien pesujen takia. Moottorin testi osoitti, että esimerkiksi noin vuoden käytössä olleen koiran turvaliivin heijastavuus oli pudonnut puoleen verrattuna uuteen tuotteeseen.

Heijastinta ostettaessa on syytä varmistua, että tuotteesta ja pakkauksesta löytyvät asianmukaiset hyväksymismerkinnät. Heijastimessa on oltava CE-merkintä ja koodi EN13356, joka kertoo että tuote on testattu ja hyväksytty nimenomaan heijastimena eikä esimerkiksi leluna.

Heijastintestin tulokset julkaistiin 4.10.2007 ilmestyneessä Moottorin numerossa 10.

Moottori on autoilua, liikennettä ja matkailua käsittelevä aikakauslehti, jonka julkaisija on Autoliitto ry ja kustantaja Kynämies Oy. Moottorin levikki on 82 724 (LT 2006) ja se on Aikakauslehtien liiton jäsen.

Lisätietoja:
päätoimittaja Eila Parviainen, p. (09) 1566 8550, 040 536 5166, sähköposti: eila.parviainen@kynamies.fi
toimittaja Timo Nurmi, 040 568 6873, sähköposti: timo.nurmi@kynamies.fi

Toimittajakappaleiden tilaus: moottori@kynamies.fi
Moottorissa 10 / 2007 julkaistu heijastintesti on vapaasti käytettävissä, kunhan lähde mainitaan.