Eläke-Tapiolan huipputulos kaksinkertaistui kolmessa kuukaudessa

Eläke-Tapiolan osavuosikatsaus 1.1.–30.9.2010

- Eläke-Tapiolan sijoitusten tuotto käyvin arvoin laskettuna 1.1.–30.9.2010 oli 8,0 prosenttia.

- Vakavaraisuusaste vahvistui syyskuun lopussa 28,7 prosenttiin ja vakavaraisuusasema oli 2,9.

Eläke-Tapiolan sijoitustuotot kaksinkertaistuivat kesäkuun lopun tilanteesta syyskuun 2010 loppuun mennessä. ”Sijoitusmarkkinoiden positiivinen kehitys tuki tulostamme. Sijoitusten tuotto nousi 8,0 prosenttiin (10,5 %). Heinäkuun alun ja syyskuun lopun välinen tuotto oli peräti 4 prosenttia. Osakemarkkinoiden kehitys jatkui positiivisena heinäkuussa ja uudelleen erityisen vahvana syyskuussa”, kertoo Eläke-Tapiolan sijoitusjohtaja Hanna Hiidenpalo.

Vuoden alusta asti tarkasteltuna omaisuusluokista parhaiten tuottivat osakesijoitukset ja joukkovelkakirjalainat. Suorat osakesijoitukset tuottivat lähes 14 prosenttia. Erityisen hyvin tuottivat osakesijoitukset Suomessa ja Pohjoismaissa, 23 prosenttia, ja Ruotsissa peräti 40 prosenttia. Valtioiden joukkovelkakirjalainat tuottivat lähes 10 prosenttia ja yritysten joukkovelkakirjalainat lähes 7 prosenttia. Osake- ja korkosalkkujen tuotot ylittivät yleisen markkinakehityksen tason.

Osakesijoitusten osuus Eläke-Tapiolan sijoitussalkusta on noussut hieman kesän aikana muun muassa hyvän kurssikehityksen vuoksi. Osakkeiden osuus sijoituksista on nyt noin kolmannes.

Erinomaisten korkosijoitusten tuottojen taustalla on ollut onnistunut maa- ja yritysvalinta Euroopassa ja muilla markkinoilla. Suuri osuus valtionlainasalkusta on ollut sijoitettuna Suomen ja Saksan valtioiden lainapapereihin.

Sijoituskohteiden analysointi avainasemassa

”Sijoitustuottojen noustessa myös yhtiön vakavaraisuus vahvistui entisestään erittäin hyvälle tasolle”, toteaa toimitusjohtaja Satu Huber. Eläke-Tapiolan vakavaraisuusaste oli syyskuun lopussa 28,7 prosenttia (21,9 %) ja vakavaraisuusasema 2,9 (3,4). Ilman tilapäisiä lakimuutoksia vakavaraisuusaste olisi ollut 23,5 prosenttia (17,0 %) ja vakavaraisuusasema 2,4 (2,7).

”Markkinoiden runsas likviditeetti, alhaiset korot, yritysten hyvä tuloskehitys ja sijoittajien riskinottohalukkuuden säilyminen näyttävät tukevan sijoitusmarkkinoita edelleen lokakuussa. Reaalitalouden rakenteelliset ongelmat ovat edelleen vakavia. Niiden näkyminen heikkenevinä talouden tunnuslukuina lisää todennäköisyyttä markkinoiden liikkeistä myös alaspäin. Tällaisessa toimintaympäristössä on avainasemassa sijoituskohteiden jatkuva ja syvällinen analysointi”, Hanna Hiidenpalo arvioi.

Hanna Hiidenpalo
Sijoitusjohtaja