• LähiTapiola/

Ennakkotietoja Eläke-Tapiolan tilinpäätöksestä vuodelta 2009: Menestyksekäs sijoitusvuosikymmen huipentui ennätystulokseen

• Eläke-Tapiolan sijoitusten tuotto vuodelta 2009 oli 13,5 prosenttia. • Osakkeet tuottivat 39,4 prosenttia ja korkosijoitukset 8,0 prosenttia. • Vakavaraisuutta mittaava toimintapääoma oli 23,7 prosenttia suhteessa vastuuvelkaan ja suhde vakavaraisuusrajaan oli 3,0-kertainen. • Eläke-Tapiolan sijoitusten viiden vuoden keskituotto vuosilta 2005–2009 oli 4,8 prosenttia ja kymmenen vuoden keskituotto vuosilta 2000–2009 oli 5,3 prosenttia. Eläke-Tapiolan sijoitusten tuotto oli vuodelta 2009 alustavien tilinpäätöslukujen mukaan 13,5 prosenttia (–8,3 % vuonna 2008) käyvin arvoin laskettuna. Tulos on Eläke-Tapiolan toimitusjohtajan Satu Huberin mukaan historian korkein. Eläke-Tapiolan vakavaraisuusaste oli noin 23,7 prosenttia (16,2 % 12/2008) ja toimintapääoman suhde vakavaraisuusrajaan oli 3,0-kertainen (2,9). Ilman tilapäisiä lakimuutoksia vastaavat luvut olisivat olleet 18,8 prosenttia (11,5 %) ja 2,4 (2,0). Eläke-Tapiola lisäsi huomattavasti sijoituksia yrityksiin kuluneen vuoden aikana. Osakesijoitusten osuus nousi merkittävästi vuoden 2009 kuluessa. Alkuvuoden alle 15 prosentin tasolta noustiin lähes 30 prosenttiin. Myös sijoituksia yritysten liikkeeseenlaskemiin lainoihin lisättiin merkittävästi. Parhaiten sijoitussalkussa menestyivät suorat osakesijoitukset, jotka tuottivat vuoden aikana yli 50 prosenttia. Sijoitukset yrityksiin, niin osakkeisiin kuin lainoihin, kattavat jo lähes 50 prosentin osuuden kaikista sijoituksista. Koko vuosikymmeneltä keskimäärin 5,3 prosenttia vuosittaista tuottoa Koko vuosikymmen oli tuottoisa aikakausi Eläke-Tapiolan sijoituksille ja samalla osoitus pitkäjänteisen, huolelliseen sijoituskohteiden analyysiin perustuvan, riippumattoman sijoitustoiminnan tuloksellisuudesta. Vuoden 2008 negatiivinen sijoitustulos katettiin täysin ja ylitettiin vuoden 2009 nousulla. Vuosien 2008–2009 tuotto oli keskimäärin 2,1 prosenttia vuodessa. ”Kymmenen vuoden aikana sijoitustoiminnan tuotto vuosilta 2000–2009 oli keskimäärin 5,3 prosenttia vuodessa. Viiden vuoden keskituotto oli 4,8 prosenttia vuodessa”, toteaa sijoitusjohtaja Hanna Hiidenpalo. ”Kulunut vuosikymmen osoitti, että osakkeiden tuotto voi olla pitkiä aikoja hyvin matala tai jopa negatiivinen. Niin laaja eurooppalainen osakeindeksi Stoxx 600 kuin S&P 500 tuottivat tappiota vuosina 2000–2009. Helsingin pörssin suomalaiset osakkeet tuottivat keskimäärin alle 2 prosenttia vuodessa.” Samalla kymmenen vuoden ajanjaksolla Eläke-Tapiolan pääosin eurooppalaiset osakesijoitukset tuottivat kumulatiivisesti 58,3 prosenttia eli keskimäärin 4,7 prosenttia vuodessa. Korkosijoitukset tuottivat vuosina 2000–2009 noin 5,2 prosenttia vuodessa eli keskimäärin linjassa markkinoiden kanssa. Kiinteistösijoitukset ylsivät 6,3 prosentin vuosittaiseen tuottoon. Asiakashyvityksiä Eläke-Tapiola maksaa 18,5 miljoonaa euroa (12,7 milj.e.) eli 0,33 prosenttia (0,22 %) palkkasummasta. Tiedotteen luvut ovat alustavia. Tapiola-ryhmän yhtiöiden vuoden 2009 tilinpäätöksen ennakkotiedot julkaistaan tiedotusvälineiden edustajille tiistaina 16.2.2010 klo 9.00. Yhtiöiden tilintarkastetut tulokset julkaistaan maaliskuussa viikolla 12.

Avainsanat: