Kiinteistö Oy FMO Tapiolan toimistokiinteistölle hopeinen LEED-ympäristösertifiointi

18.2.2011

Kiinteistö Oy FMO Tapiolan toimistokiinteistölle on myönnetty hopeinen LEED EB O&M -ympäristösertifiointi (Leadership in Energy and Environmental Design Existing Building Operations and Maintenance). Tämä on Kiinteistö-Tapiolan hallinnoiman kiinteistökannan ensimmäinen LEED-sertifioitu kohde. FMO Tapiolan toimistokiinteistö sijaitsee Espoon Tapiolassa ja sen omistaa Eläke-Tapiola.

LEED on pohjoisamerikkalaista alkuperää oleva rakennusten ympäristöluokitusjärjestelmä, joka on käytössä yli 150 maassa. Sitä käytetään benchmark-menettelynä suunnitteluun, rakentamiseen sekä rakennusten käyttöön ja ylläpitoon. Sertifointi perustuu riippumattoman, kolmannen osapuolen tekemään arviointiin. Suomessa julkisesti ilmoitettuja LEED-sertifioituja rakennuksia on nyt FMO Tapiola mukaan lukien yhdeksän.

”Tärkeänä strategisena tavoitteenamme Kiinteistö-Tapiolassa on profiloitua kiinteistösijoittajana ympäristö- ja energiaosaajaksi. Nyt saatu LEED-ympäristösertifikaatti on konkreettinen osoitus siitä, että olemme oikealla tiellä”, toteaa Kiinteistö-Tapiolan toimitusjohtaja Vesa Immonen.

Kiinteistö-Tapiola käyttää LEED-luokitusta  myös jatkossa kiinteistöjen luokitukseen. Tällä hetkellä sertifiointiprosessi on käynnissä kolmessa kohteessa.

LEEDin tavoitteena on edistää kestäviä ratkaisuja tarkastelemalla käyttäjien ja ympäristön hyvinvointiin liittyviä näkökohtia. FMO-Tapiolan hankkeen kohokohdat:
• Rakennuksen energiatehokkuus, joka oli erittäin korkealla tasolla ja jonka avulla saavutettiin 30 % koko projektin pistemäärästä. LEEDissä tehdyn Energy Star -vertailun tulokset osoittivat, että FMO Tapiolan energiankulutustaso on 41 % kansallista keskiarvoa (National Average Source EUI) parempi.
• Tehokas vedenkäyttö sisä- ja ulkotiloissa: vesikalusteiden vedenkulutus on säädetty eikä piha-alueilla ole käytössä kastelujärjestelmää.
• Siivousmenetelmät ja -välineet on valittu siten, että ne kuluttavat mahdollisimman vähän vettä ja kemikaaleja.
• Kiinteistön jätehuolto, jonka toimivuus auditoitiin ja johon kehitettiin parannuskohteita. Kiinteistön jätteenkierrätysaste on 68 %.
• Kiinteistö sijaitsee hyvien kulkuyhteyksien varrella. Myös maan alla sijaitsevat pysäköintitilat edistävät tehokasta maankäyttöä.
• Kiinteistön kaikki hankinnat tehdään kestävän kehityksen kriteerit huomioon ottaen.

Konsultointi- ja suunnittelutoimisto Pöyry Oyj on vastannut hankkeen ulkopuolisesta konsultoinnista ja LEED-hakemuksen laatimisesta. Kiinteistö-Tapiolan johdolla Pöyry asetti projektitavoitteet ja ohjasi projektia kohti tavoitetta. Pöyry on ollut myös vastuussa tarvittavan dokumentaation keräämisestä hakuprosessin aikana.

Vesa Immonen
Kiinteistö-Tapiola