LähiTapiola: Talvi ei yllätä, kun varaudut siihen ennalta

24.10.2012

Sää kylmenee, ja on aika valmistautua talviliikenteeseen. Talvirenkaita on lain mukaan käytettävä joulukuun alusta helmikuun loppuun, ja silloin, kun keli sitä edellyttää. Hyvien talvirenkaiden lisäksi talviliikenteessä tarvitaan ennakointia ja liikennetilanteiden lukemista jo kaukaa. LähiTapiola herättelee autoilijoita liikenneturvallisuuteen videotietoiskujen sarjalla.

Sarjan ensimmäinen videotietoisku, ”Tööttää, kun on asiaa” löytyy LähiTapiolan Omatalous-verkkojulkaisusta: http://omatalous.tapiola.fi/liikenne/artikkeli/1310376838878/heratys-liikenteessa-

Tulevatkin noin minuutin mittaiset videotietoiskut julkaistaan Omataloudessa ja Youtubessa. Tietoiskujen aiheet on valittu tavallisista arkipäiväisistä liikennetilanteista, joista voi pahimmillaan tulla kohtalokkaita.

”Meidän lähitapiolalaisten mielestä jokainen autoilija voi omalla toiminnallaan ennaltaehkäistä vaaratilanteita. Liikennesääntöjen osaaminen ja noudattaminen ei valitettavasti riitä, koska liikenteen tapahtumiin vaikuttaa aina viimekädessä ihmisen inhimillinen toiminta”, sanoo LähiTapiolan liikenneturvallisuuspäällikkö Markus Nieminen.

Uusi videotietoisku julkaistaan joka kuukausi seuraavan vuoden ajan.

Liikenteessä ei olla yksin

Tietoiskuissa on tarkoitus herättää pohtimaan omaa liikennekäyttäytymistä, vaikka itse noudattaisikin sääntöjä. Hyvään ennakointiin kuuluu myös muista huolehtiminen, sillä liikenteessä ei olla yksin.

”Liikenteessä on aina varauduttava myös muiden virheisiin. Ohjelmasarja esittelee vinkkejä ja tapoja, joita omaksumalla ja automatisoimalla jokainen meistä voi vähentää riskiä liikenteessä. Parhaimmillaan näillä estetään kolarit”, Nieminen sanoo.

”Liikenneturvallisuus on yksi tärkeä osa työturvallisuutta, jos työtehtävät edellyttävät autolla liikkumista. Tietoiskun katsomiseen menee aikaa vain minuutti, mikä on mitätön aika verrattuna siitä saatavaan hyötyyn.”

Vaihda talvirenkaat itse ja tarkista renkaiden kunto

Renkaiden vaihto ei ole rakettitiedettä, vaan lähes kuka tahansa pystyy vaihtamaan renkaat itse. Vaihtoon tarvittavat tunkki ja rengasavain kuuluvat yleensä auton vakiovarusteisiin. Vaihtamalla renkaat itse saa myös varmuutta siitä, ettei ole pulassa, jos rengasrikko yllättää tienpäällä ollessa.

Renkaiden kunto on tärkeä turvallisuustekijä eikä urasyvyys ole vain poliisia varten.

”Talvirenkaissa vaadittu minimiurasyvyys, kolme millimetriä, on ehdottomasti liian vähän. Urasyvyyden lisäksi pito-ominaisuuksiin vaikuttaa renkaan ikä. Yli viisi vuotta vanhoilla talvirenkailla ei kannata ajaa, jos auto on aktiivikäytössä. Vanhetessaan kumi kovettuu ja pito heikkenee”, Markus Nieminen huomauttaa.

Nastarenkaissa on oltava riittävä määrä nastoja, sillä nastojen puute vaikuttaa huomattavasti renkaan ominaisuuksiin.

Nastattomilla talvirenkailla eli kitkarenkailla voi toki ajaa ympäri vuoden, mutta niitä suositellaan käytettäväksi vain talvella.

Tarkista rengaspaineet ja pultit vaihdon jälkeen

Rengaspainemittareita löytyy hyvin varustelluilta huoltoasemilta. Rengaspaine tulee tarkistaa säännöllisesti kerran kuukaudessa, sillä rengaspaineet vaikuttavat auton hallittavuuteen, ajo-ominaisuuksiin ja polttoaineen kulutukseen.

”Vajaa rengaspaine lisää polttoaineen kulutusta 3−6 prosenttia ja heikentää renkaan kestävyyttä jopa 25−50 prosenttia”, kertoo Nieminen.

Varsinkin alumiinivanteissa pultit saattavat löystyä renkaan vaihdon jälkeen, joten pultit on ehdottomasti tarkistettava ja kiristettävä uudelleen noin sadan kilometrin ajon jälkeen.

Markus Nieminen
liikenneturvallisuuspäällikkö, LähiTapiola
040 746 6107

Lähivakuutus ja Tapiola yhdistyvät asiakkaidensa omistamaksi keskinäiseksi LähiTapiolaksi. Jatkossa LähiTapiolassa vahinkovakuuttamista hoitaa 20 alueellisesti toimivaa keskinäistä yhtiötä. Lue lisää www.omatalous.tapiola.fi