LähiTapiola Eläkeyhtiö palkittiin Euroopan parhaana hedge fund -sijoittajana

5.12.2012

LähiTapiola Eläkeyhtiön sijoitustoiminto palkittiin koko Euroopan parhaana hedge fund -sijoittajana vuonna 2012 Investment and Pensions Europen (IPE) järjestämässä kilpailussa. Voittaja julkistettiin 29.11.2012 Kööpenhaminassa.

Kilpailun tuomaristo toteaa perusteluissaan, että LähiTapiola Eläkeyhtiön hedge fund -sijoituksille laadittu sijoitusstrategia on toiminut erinomaisesti. Hedgerahastosijoituksilla yhtiö on onnistunut hajauttamaan sijoitustoiminnan markkinariskejä tehokkaasti. Toiminnan fokus on myös keskittynyt vain tiukat valintakriteerit täyttäviin sijoituskohteisiin. Lisäksi tuomaristo arvosti yhtiön panostusta operatiiviseen riskienhallintaan sijoituskohteiden valinnassa. Yhtiön hedgerahastosijoitusten tuotot olivat myös suomalaisten eläkeyhtiöiden joukossa parhaimmat kilpailun seurantajaksolla.

Sijoitusjohtaja Hanna Hiidenpalo iloitsee tunnustuksesta koko LähiTapiola Eläkeyhtiön ammattitaitoisen sijoitusorganisaation puolesta. ”Olemme aina painottaneet laaja-alaista riskienhallintaa ja allokaatioprosessin tehokkuutta. Hedgerahastosijoitusten oikeanlaisella toteutuksella on merkittävä rooli koko sijoitustoimintamme näkökulmasta.”

”Valinta koko Euroopan parhaaksi hedgerahastosijoittajaksi on paras tunnustus valitsemallemme strategialle”, sanoo vaihtoehtoisista sijoituksista vastaava arvopaperipäällikkö Eero Ketola.

Euroopan eläkevarojen sijoitusmarkkinoita arvioiva IPE on järjestänyt eurooppalaisille eläkesijoittajille tarkoitettua kilpailua vuodesta 2001 alkaen. Vuosittain siihen osallistuu satoja eläkeyhtiöitä ja eläkevarojen sijoittajia. Tämänvuotisessa kilpailussa oli osallistujia lähes 40 maasta. Sen lisäksi, että IPE-organisaatio palkitsee vuosittain toimialansa parhaita toimijoita, sillä on vahva asema julkaisujen ja seminaarien tuottajana eurooppalaisille eläkesijoittajille. IPE on julkaissut muun muassa IPE-lehteä vuodesta 1997.

LähiTapiola Eläkeyhtiön sijoitustiimi on saanut kunnianosoituksia aikaisemminkin

Tämä oli jo neljäs peräkkäinen vuosi, kun LähiTapiola Eläkeyhtiö sai IPE-palkinnon. Vuosina 2011 ja 2010 yhtiö valittiin Suomen parhaaksi eläkesijoittajaksi ja vuonna 2009 yhtiö palkittiin Euroopan parhaana sijoitusorganisaationa.

Eero Ketola, arvopaperipäällikkö
LähiTapiola Eläkeyhtiö