LähiTapiola Eläkeyhtiöllä vahva sijoitusvuosi

Ennakkotiedot LähiTapiola Eläkeyhtiön tilinpäätöksestä 1.1.–31.12.2012

24.1.2013

• LähiTapiola Eläkeyhtiön sijoitusten tuotto käyvin arvoin laskettuna 1.1.–31.12.2012 oli 9,0 prosenttia.
  • Vakavaraisuusaste vahvistui vuoden lopussa 27,0 prosenttiin ja vakavaraisuusasema oli 2,7.
  • Sijoitusten kymmenen vuoden keskimääräinen tuotto on 5,4 prosenttia (1.1.2003–31.12.2012) ja viiden vuoden keskimääräinen tuotto on 4,0 prosenttia (1.1.2008–31.12.2012).

LähiTapiola Eläkeyhtiön sijoitustuotot jatkoivat voimakasta kasvua vuoden 2012 viimeisellä neljänneksellä. Sijoitusten tuotto oli käyvin arvoin laskettuna 9,0 prosenttia (–3,1% 12/2011). Sijoitusten käypä arvo oli vuoden lopussa 9706,3 milj. euroa (9047,5 milj. euroa 12/2011).

”Vuoden kolmannella neljänneksellä nähty sijoitusmarkkinoiden asteittainen parantuminen ja sijoittajien luottamuksen palautuminen jatkuivat vuoden viimeisellä neljänneksellä. LähiTapiola Eläkeyhtiön kaikkien omaisuusluokkien tuotot olivat positiiviset vuonna 2012”, kertoo sijoitusjohtaja Hanna Hiidenpalo.

Omaisuusluokista parhaiten tuottivat osakesijoitukset, joiden tuotto kokonaisuutena ylsi 16,3 prosenttiin. Noteeraamattomien osakkeiden 30,9 prosentin tuotto oli erinomainen. Noteeratuista osakkeista parhaiten tuottivat eurooppalaiset osakkeet, jotka ylsivät 25,6 prosentin tuottoon.

Myös korkosijoitukset tuottivat hyvin ja korkosijoitusten tuotto oli vuoden lopussa 7,4 prosenttia.Yrityslainat tuottivat poikkeuksellisen hyvin vuonna 2012. Niiden tuotto oli 13,8 prosenttia vuoden lopussa.

Kiinteistösijoitusten tuotto oli 4,5 prosenttia. Suorat kiinteistösijoitukset tuottivat 5,2 prosenttia ja kiinteistöpääomarahastot 1,1 prosenttia. Vaihtoehtoiset sijoitukset tuottivat 1,6 prosenttia.

LähiTapiola Eläkeyhtiön sijoitustoiminto palkittiin koko Euroopan parhaana hedge fund -sijoittajana vuonna 2012 Investment and Pensions Europen (IPE) järjestämässä kilpailussa.

Vahvasta sijoitusvuodesta huolimatta talouden haasteet jatkuvat ja vahvan vakavaraisuuden merkitys korostuu

Vuoden 2012 jälkimmäinen puolisko oli sijoitustuottojen kannalta erityisen vahva. Pitkälti tämä on seurausta keskuspankkien sitoutumisesta elvyttävään rahapolitiikkaan ja talouden asteittaisesta vakautumisesta erityisesti Yhdysvalloissa. LähiTapiola Eläkeyhtiö reagoi positiiviseen kehitykseen sijoitusmarkkinoilla ja lisäsi osakesijoitusten osuutta sijoitusjakaumassa hyvin tuloksin. Globaali talouskasvu on edelleen matalalla tasolla ja rakenteelliset haasteet länsimaissa hidastavat talouden elpymistä. Tällaisessa sijoitusympäristössä yllättäviinkin muutoksiin täytyy varautua ja LähiTapiola Eläkeyhtiön vahvan vakavaraisuuden merkitys korostuu.

LähiTapiola Eläkeyhtiön 27,0 prosentin vakavaraisuusaste on vahva ja toimialan parhaimpia (22,3 % 12/2011). Vakavaraisuusasema eli toimintapääoma suhteessa vakavaraisuusrajaan oli 2,7 (3,6).

Hyvä vakavaraisuus hyödyttää asiakkaita. Toimintapääoman korkea taso mahdollistaa kilpailukykyiset asiakashyvitykset. Arvio hyvityksistä on 27,8 miljoonaa euroa (21,2 milj. €), joka on 0,47 prosenttia palkkasummasta (0,36 %).

Tavoitteena uuden vahvan työeläkeyhtiön muodostaminen yhdessä Eläke-Fennian kanssa

LähiTapiola Eläkeyhtiö ja Eläke-Fennia julkaisivat viime vuoden lopulla tiedon suunnitelmastaan yhdistää voimavaransa ensi vuoden alusta lähtien.

”Asiakkaamme ja yhteistyökumppanimme ovat ottaneet uutisen yhdistymissuunnitelmasta hyvin vastaan. Näemme yhdistymisen hyvänä mahdollisuutena sekä parantaa asiakkaidemme palvelua että tehostaa työeläkealan toimintaa. Yhdistyminen vaatii tänä vuonna paljon työtä, mutta asiakkaillemme voin luvata, että teemme kaikkemme kehittääksemme palvelujamme edelleen asiakkaita aktiivisesti kuunnellen”, kertoo LähiTapiola Eläkeyhtiön toimitusjohtaja Satu Huber.

Sulautumisen suunnittelu jatkuu alkuvuoden aikana. Tavoitteena on, että molempien yhtiöiden yhtiökokoukset päättävät yhdistymisestä kesäkuun loppuun mennessä, ja uuden yhtiön toiminta käynnistyy 1.1.2014.

Satu Huber

Sijoitusjohtaja