• LähiTapiola/

LähiTapiola Eläkeyhtiön ja Eläke-Fennian fuusio etenee – uuden työeläkeyhtiön toimitusjohtajaksi Lasse Heiniö

Lehdistötiedote                                                                                    27.3.2013 klo 13.30

Eläke-Fennia ja LähiTapiola Eläkeyhtiö muodostavat uuden työeläkeyhtiön 1.1.2014. Yhtiöiden hallitukset ovat hyväksyneet fuusion puitesopimuksen ja sulautumissuunnitelman. Yhtiön toimitusjohtajaksi on valittu Eläke-Fennian nykyinen toimitusjohtaja Lasse Heiniö. Varatoimitusjohtajaksi ja toimitusjohtajan sijaiseksi on valittu LähiTapiola Eläkeyhtiön nykyinen toimitusjohtaja Satu Huber.

Lasse Heiniö ja Satu Huber täydentävät hyvin toisiaan uuden yhtiön johdossa. On hienoa, että saamme käyttöömme molempien vankan finanssialan kokemuksen. Se antaa hyvän pohjan uuden ja vahvan työeläkeyhtiön rakentamiseen, kertovat Eläke-Fennian hallituksen puheenjohtaja Pekka Sairanen ja LähiTapiola Eläkeyhtiön hallituksen puheenjohtaja Harri Miettinen.

Heiniön toimitusjohtajakausi päättyy 31.5.2015. Toimitusjohtajaksi 1.6.2015 lähtien nousee Satu Huber.

Myös uuden yhtiön hallituksen kokoonpano on vahvistettu puitesopimuksessa. Hallitus muodostuu työmarkkinaosapuolten, molempien yhtiöiden asiakkaiden ja sidosryhmien edustajista. Hallituksen puheenjohtajaksi on valittu Harri Miettinen ja varapuheenjohtajiksi Ann Selin sekä Pekka Sairanen.

Yhtiön hallintoneuvosto muodostetaan yhdistämällä yhtiöiden nykyiset hallintoneuvostot. Hallintoneuvoston puheenjohtajana tulee toimimaan Klaus Saarikallio ja varapuheenjohtajina Håkan Nystrand ja Ilkka Brotherus.

Synergiaedut hyödyttävät asiakkaita

– Olemme toteuttamassa työeläkealan mittakaavassa suurta ja historiallistakin fuusiota. Tavoitteenamme on luoda työeläkeyhtiö, joka tuottaa asiakkailleen laadukkaita palveluja kustannustehokkaasti. Panostamme asiakkaidemme kilpailukykyä vahvistaviin yritysrahoituksen ja työhyvinvoinnin palveluihin, sanoo tuleva toimitusjohtaja Lasse Heiniö.

– Sulautumisen valmistelun aikana tehty selvitystyö on osoittanut, että fuusio on asiakkaillemme erinomainen ratkaisu. Uusi yhtiö on Suomessa kasvavien ja työllistävien yritysten sekä yrittäjien etuja ajava työeläkevakuuttaja. Asiakkaiden lisäksi fuusio hyödyttää myös koko suomalaista yhteiskuntaa lisäämällä työeläkejärjestelmän tehokkuutta ja toimintavarmuutta, sanoo uuden yhtiön tuleva hallituksen puheenjohtaja Harri Miettinen.

Aiesopimuksen yhteydessä arvioidut synergiaedut tulevat tarkentuneiden laskelmien mukaan ylittymään. Säästöä saadaan yli 20 prosenttia liikekuluista. Tämä tulee näkymään asiakkaiden vakuutusmaksuissa.

490 000 vakuutetulla ja noin 3 miljardin euron kokonaismaksutulolla yhtiön markkinaosuus on toiminnan alussa noin 23 prosenttia. Sijoitusomaisuuden arvo on noin 17,5 miljardia euroa. Yhtiön henkilöstömäärä on 450. Toimitilat tulevat sijaitsemaan Espoon Tapiolassa.

Fuusio ei edellytä toimenpiteitä asiakkailta. Yhtiön tavoitteena on jatkaa tiivistä yhteistyötä LähiTapiolan ja Fennian kanssa toimien tasapuolisesti molempien yhtiöryhmien työeläkevakuutuskumppanina.

Uuden työeläkeyhtiön nimi julkistetaan myöhemmin kevään aikana.

Fuusio edellyttää vielä viranomaisten ja yhtiökokousten hyväksyntää.

Liitteet:
Lasse Heiniön ansioluettelo
Satu Huberin ansioluettelo
Uuden yhtiön hallituksen jäsenet

Lisätietoja antavat:

Eläke-Fennian hallituksen puheenjohtaja Pekka Sairanen, puh. 050 515 1070
Eläke-Fennian toimitusjohtaja Lasse Heiniö, puh. 010 503 7204
LähiTapiola Eläkeyhtiön hallituksen puheenjohtaja Harri Miettinen, puh. 050 388 3070
LähiTapiola Eläkeyhtiön toimitusjohtaja Satu Huber, puh. 050 568 8325