LähiTapiolan Erkki Moisander: Paikallinen palvelu haastaa vakuutus- ja finanssialan toimijat

7.9.2012

Lähivakuutuksen ja Tapiolan fuusiossa syntyvä LähiTapiola-ryhmä toimii toisin kuin muut vakuutus- ja finanssiryhmät, jotka suosivat toimintojen keskittämistä. LähiTapiola panostaa alueellisuuteen ja paikallisuuteen, sanoo LähiTapiolan tuleva pääjohtaja Erkki Moisander.

”Tämä historiallinen yhteenliittymä siirtää taloudellisia resursseja pääkaupunkiseudulta eri puolille Suomea. Kun pääkaupunkiseutu otetaan mukaan, meillä on oikeastaan 20 alueyhtiötä”, Erkki Moisander toteaa. Moisanderin haastattelu julkaistiin tänään Talouselämän välissä ilmestyneessä LähiTapiolan OmaTalous-liitteessä.

Keskinäisyys yhtiömuotona takaa sen, etteivät eurot ohjaudu ulkopuolisille tahoille tai osakkeenomistajille - tuotot käytetään omistaja-asiakkaiden etujen ja palvelujen kehittämiseen.

LähiTapiola aloittaa virallisesti toimintansa 1.1.2013. Suurimmat muutokset tapahtuvat vahinkovakuutuksessa, kun vahinkovakuutusyhtiöt Lähivakuutus Keskinäinen Yhtiö ja Keskinäinen Vakuutusyhtiö Tapiola yhdistetään ja niistä syntyy uusi vahinkovakuutuksia tarjoava keskusyhtiö. Emoyhtiöiden vakuutuskannat luovutetaan alueyhtiöille vuoden 2013 aikana.

Lähivakuutus ja Tapiola ilmoittivat yhdistymisestään helmikuussa. Fuusion vaatimat viranomaispäätökset saatiin kevään aikana ilman viivytyksiä.

”Vaikuttaa siltä, että viranomaiset haluavat markkinoille uuden toimijan, joka panostaa paikalliseen palveluverkostoon keskitettyjen palvelujen rinnalla”, Moisander sanoo.

LähiTapiola-yhtiöryhmään kuuluvat henki- ja työeläkevakuutusyhtiöt jatkavat fuusion jälkeen entiseen tapaan, mutta tiiviissä yhteistyössä alueyhtiöiden kanssa.

Pankkipalvelut laajenevat uusille alueille

Pankkipalveluiden verkosto laajenee tuntuvasti, kun Tapiola Pankin palvelut tulevat myös nykyisiin Lähivakuutuksen konttoreihin.

”Pankkitoiminta laajenee alueille, joilla ei ole ollut pankkitoimintaa tai vain yksi pankki. Nyt tulee pankkikilpailua selkeästi lisää”, Moisander sanoo OmaTalous-liitteessä.

Tapiola tuo uuteen ryhmään myös vahvan henkilövakuutustarjonnan. Lähivakuutuksen laajaan kenttäverkostoon liitettynä tämä tarkoittaa aikaisempaa selvästi monipuolisempia vakuutus-, pankki- ja sijoituspalveluja kattavammin eri puolilla maata.

Vakuutusyhtiön joustavalla henkilökohtaisella palvelulla on erityistä merkitystä myös talouden huonoina aikoina. Yritystenkään ei kannata luopua vakuutustensa perusturvasta taantumassa. Moisander muistuttaa, että yrityksissä vahinkoja sattuu erityisen paljon uuden nousukauden alkuvaiheessa.

Vakuutusyhtiöille laajempi rooli yhteiskunnassa

LähiTapiolan kaltaisen keskinäisen yhtiön missio on Moisanderin mukaan vahvasti sidoksissa siihen, mitä yhteiskunnassa tapahtuu.

”Yhteisiä asioita ollaan siirtämässä osin yksityisten hoitoon. Joissakin maissa näitä asioita hoidetaan enemmän vakuutuksilla tai vakuutusseteleillä. Itse ainakin kuvittelisin, että vakuutusala voisi olla vastaamassa vahvemmin yhteiskunnan keskeisten palvelujen toimivuudesta. Siinä tarvitaan toimialan yhteistyötä, mutta myös laajempaa yhteiskunnallista keskustelua.”

Moisanderin mielestä eläkevakuutusyhtiöillä pitäisi kenties olla selkeästi nykyistä vahvempi rooli terveydenhuollon rakenteita uudistettaessa. Hän viittaa siihen, että Suomessa useimmat terveydenhuollon johtavat yhtiöt ovat ulkomaisen pääoman ja pääomasijoittajien omistamia.

Hän muistuttaa, että eläkeyhtiöt ovat perinteisesti takaisinlainanneet yrityksille ja tukeneet suomalaisen elinkeinoelämän kasvua ja kehitystä. Nyt tehtävä pitäisi nähdä laajempana, sillä toimiva infrastruktuuri on tärkeä talouden menestykselle.

Erkki Moisander
pääjohtaja 1.1.2013 alkaen, LähiTapiola-ryhmä´