LähiTapiolan osaketiimille ja Eurooppa-rahastolle Morningstar-palkinto

19.3.2013

Tapiola Varainhoidon Tapiola Eurooppa -rahasto sai rahastoluokittelija Morningstarin parhaan eurooppalaisiin osakkeisiin sijoittavan rahaston palkinnon. Morningstar valitsee joka kevät parhaat rahastot ja salkunhoitajat Suomessa. Tämän kevään palkinnot jaettiin Helsingissä 19.3.2013.

Palkinto on samalla tunnustus rahastoa hoitavalle Tapiola Varainhoidon osaketiimille, jonka puolesta Morningstar Fund Awards -tilaisuudessa palkinnon vastaanottivat apulaisjohtaja Outi Kalpio ja rahaston päävastuullinen salkunhoitaja Tommi Äikäs.

Tapiola Varainhoidon osaketiimiin kuuluvat Kalpion ja Äikkään lisäksi salkunhoitajat Timo Ritari ja Heikki Urpelainen, osakesijoituspäällikkö Janne Yliheikkilä sekä analyytikko Teemu Kokko.

Morningstarin valintakriteereissä määriteltiin muun muassa, että: ”Valittavilla tulee olla erityisen hyvä tuotto otettuun riskiin nähden. Suurin merkitys palkintosijoja jaettaessa on vuoden 2012 tuotolla, mutta edellytämme palkittavilta myös hyvää pitkän ajan riskikorjattua tuottoa. Rahastoja verrataan aina suhteessa oman Morningstar-rahastoluokkansa kilpailijoihin. Rahastot on käyty myös läpi laadullisesti. Haluamme varmistaa, että palkittavien rahastojen salkunhoito ja prosessi ovat kunnossa.”

Palkinnoista kisaavat kaikki Suomessa yksityissijoittajien saatavilla olevat rahastot. Eurooppalaisten osakerahastojen sarjassa oli mukana arvoyhtiöt, sekatyyliset yhtiöt, kasvutyyliset yhtiöt sekä joustava tyyli -luokkien rahastot.

−Olemme erittäin iloisia ja ylpeitä saamastamme palkinnosta, totesivat Outi Kalpio ja Tommi Äikäs palkintotilaisuuden jälkeen.

−Eurooppa-rahaston menestyksen kulmakivinä on omaan tutkimukseen ja näkemykseen perustuvat onnistuneet yritysvalinnat (stock picking), pitkäjänteisyys ja systemaattisuus sijoitustoiminnassa sekä tiimityö, kertoo Outi Kalpio, joka vastaa Tapiola Varainhoidon suorista osake- ja korkosijoituksista.

Outi Kalpio
apulaisjohtaja, Tapiola Varainhoito Oy