• LähiTapiola/

LähiTapiolan uusi visuaalinen ilme ja logo on julkaistu – uusi logo kuvaa kahden yrityksen yhteenliittymistä

11.6.2012

LähiTapiolan uusi yritystunnus on julkaistu. LähiTapiolan nimi ja uusi yritystunnus kuvastavat vahvasti kahden suomalaisen finanssialan toimijan yhteenliittymistä. Liikemerkki viestii selkeydestä ja sininen väri korostaa uuden vaiheen alkua. Liikemerkin kuutiomainen muoto kertoo LähiTapiolan tavasta toimia inhimillisesti. Uuden ilmeen on suunnitellut graafinen suunnittelija Ilmo Valtonen.

”Uusi logo kuvastaa erinomaisesti uutta LähiTapiolaa, asiakkaidensa omistamaa suomalaista yhtiötä, joka pyrkii eteenpäin unohtamatta juuriaan. Tuleva LähiTapiola on aidosti luomassa uutta potentiaalia vakuutus- ja pankkialalle. Suomalaisuus on vahvasti läsnä, samoin paikallisuus ja läheisyys”, viestintäjohtaja Jyrki Antikainen LähiTapiolasta sanoo.

”Ensimmäiset puoli vuotta fuusiossa ovat sujuneet rivakan ja onnistuneen yhteistyön merkeissä molemmissa yhtiöissä. Uusi logo yhdistää meidät ja korostaa uuden vaiheen alkua. Uusi ilme tulee näkymään aluksi viestinnässämme ja vähitellen myös toimistojemme ulkoasussa ympäri Suomen”,  Jyrki Antikainen kertoo.

Lähivakuutus ja Tapiola ilmoittivat yhdistyvänsä helmikuussa 2012.  Huhtikuussa uudelle yhtiölle haettiin nimeä nimikilpailulla, johon osallistui 18 000 asiakasta. Ehdoton suosikki eri kirjoitusasuissaan oli LähiTapiola. Näitä ehdotuksia tuli yli 5 100. Yhtiön nimi ruotsiksi on LokalTapiola.

Perusteluissa nousivat esille muun muassa suomalaisuus, läheisyys, tuttuus ja turvallisuus sekä se, että nimi kuvaa molempia yhtiöitä ja yhdistää ne.

Liikemerkki pitää sisällään kirjaimet L, V ja T. Uuden LähiTapiolan pääväri on vaalea, raikas sininen, jolla korostetaan myös uuden vaiheen alkua.

”Uusi logo kuvastaa hyvin pitkälle yhtiöitä. Se on ikään kuin niiden geeneissä. Typografinen alkukirjainten yhdistäminen oli yksi suunnittelupolku, joka lopulta tuli valituksi. Vähitellen muotoilun keinoin merkki muuttui pelkistetympään ja pelkistetympään suuntaan. Lisäksi logo kuvaa vahvasti fuusiota, yhteenliittymistä, toisin sanoen kahdesta syntyy yksi eheä kokonaisuus”, logon suunnitellut graafinen suunnittelija Ilmo Valtonen kuvailee.

Logossa tuttuus syntyy kirjaimista, mutta merkin asennossa on jotain aivan uutta. Kuutiomainen muoto on kiinnostava ja mahdollistaa katsojalle oivalluksen löytää kirjainsymboliikka kuution sisältä. Pyöreät kulmat viestivät LähiTapiolan tavasta toimia inhimillisesti.

”Merkki muodostaa läpinäkyvän reitin, merkki ei ole suljettu, vaan avoin. Liikemerkin rinnalla on LähiTapiolan logotyyppi selkeästi ja pelkistetysti. LähiTapiola haluaa olla konstailematon, selkeä ja luotettava toimija.”

Jyrki Antikainen
jyrki.antikainen@tapiola.fi
puh. (09) 4538448

Tunnukset:
Tunnukset löytyvät Tapiola.fi-sivuilta kohdasta Tietoja Tapiolasta > Media > Tunnukset ja ohjeet. Lähivakuutuksen verkkosivuilla tunnukset sijaitsevat kohdassa Lähivakuutus > Media > Logot.

LähiTapiola-ryhmän muodostuminen hyväksyttiin yhdistys- ja yhtiökokousten sarjassa, joissa päättäjinä olivat Lähivakuutuksen ja Tapiolan omistaja-asiakkaat. LähiTapiolaa käytetään toistaiseksi markkinointinimenä.

LähiTapiola-ryhmästä muodostuu Suomen suurin ja vakavaraisin vahinkovakuuttaja, jonka arvioitu
• vahinkovakuuttamisen markkinaosuus on noin 30 prosenttia,
• vahinkovakuutuksen maksutulo on noin 1 miljardia euroa ja
• omistaja-asiakkaiden määrä on noin 1,5 miljoonaa.

Lisätietoa Ilmo Valtosesta:
Ilmo Valtonen valmistui graafiseksi suunnittelijaksi Lahden muotoiluinstituutista vuonna 1990. Uransa aikana hän on toiminut luovana johtajana lukuisissa suunnittelutoimistoissa ja ollut suunnittelemassa muun muassa Suomen Postin, Itellan, Eteran, Ruukin, Valtran sekä Espoon, Salon ja Vaasan kaupunkien brändejä. Valtonen on myös suunnitellut esimerkiksi Finlandia-talon ja Turku Euroopan kulttuuripääkaupunki 2011 -ilmeen. Vuonna 2004 Valtoselle myönnettiin graafisena suunnittelijana Muotoilun Valtionpalkinto.