• LähiTapiola/

LokalTapiolas nya visuella utseende och logo publicerades – den nya logon återspeglar sammanslagningen av två bolag

TILL MEDIA
11.6.2012

LokalTapiolas nya logo har publicerats. Bolagsgruppens logo och namn beskriver sammanslagningen av två etablerade finländska finans- och försäkringsbolag. Logon signalerar tydlighet och den blå färgen betonar inledningen av en ny fas. Logons kubiska form återspeglar LokalTapiolas kundnära verksamhetsmodell. Den grafiska designern Ilmo Valtonen har designat det nya utseendet.

– Den nya logon återspeglar ytterst bra den nya kundägda finansgruppen LokalTapiola som strävar framåt utan att glömma sina rötter. LokalTapiola skapar på ett genuint sätt ny potential i försäkrings- och bankbranschen. Finländsk identitet, lokal närvaro och närhet till kunder kännetecknar bolaget, säger LokalTapiolas kommunikationsdirektör Jyrki Antikainen.

– Det första halvåret av fusionsprocessen har präglats av ett intensivt och lyckat samarbete i båda bolagen. Den nya logon förenar oss och betonar inledningen av en ny fas. Det nya utseendet syns till en början i vår kommunikation och så småningom på kontoren runt om i Finland, fortsätter Jyrki Antikainen.

Lokalförsäkring och Tapiola meddelade om fusionen i februari 2012. I april sökte bolagsgruppen ett nytt namn genom en tävling i vilken 18 000 kunder deltog. Det överlägset populäraste namnet var LähiTapiola som föreslogs över 5 100 gånger och den svenska motsvarigheten blev alltså LokalTapiola.

Förslagen på LähiTapiola motiverades bl.a. av att namnet för tankarna till finskhet, närhet och trygghet samtidigt som det ligger något bekant över det. Namnet är också beskrivande för båda bolagen och förenar dem.

Den nya logon innehåller bokstäverna L, V och T. Finansgruppen LokalTapiolas huvudsakliga färg är fräsch ljusblå som även betonar inledningen av en ny fas.

– Den nya logon återspeglar bolagsgruppen mycket väl. På sätt och vis finns den inbyggt i båda bolagen. En typografisk kombination av initialerna valdes slutligen som utgångspunkt för designprocessen. Genom designprocessen fick logon så småningom en allt tydligare form. Dessutom återspeglar logon sammanslagningen av två aktörer till en harmonisk helhet, berättar den grafiska designern Ilmo Valtonen som designat logon.

Bokstäverna gör att logon känns bekant. Däremot är logons ställning något helt nytt. Den kubiska formen är intressant och ger individen en möjlighet att upptäcka bokstavssymbolik i kuben. De runda kanterna syftar till LokalTapiolas kundnära verksamhetsmodell.

– Logon skapar en öppen, transparent passage. Vid logon finns LokalTapiolas tydliga logotyp. LokalTapiola vill vara en okonstlad, tydlig och pålitlig aktör.

Ytterligare information:
Kommunikationsdirektör
Jyrki Antikainen
jyrki.antikainen@tapiola.fi
tel. (09) 4538448

Grundandet av gruppen LokalTapiola godkändes i en serie av förenings- och bolagsstämmor där Lokalförsäkrings och Tapiolas ägarkunder fungerade som beslutsfattare. LokalTapiola används tillsvidare som marknadsföringsnamn.

Finansgruppen LokalTapiola bildar Finlands största och mest solventa skadeförsäkringsbolag som har uppskattningsvis
• en marknadsandel på ca 30 procent inom skadeförsäkring,
• en premieinkomst på ca 1 miljard euro inom skadeförsäkring och
• ca 1,5 miljoner ägarkunder.

Ytterligare information om Ilmo Valtonen:
Ilmo Valtonen utexaminerades som grafisk designer från Lahtis Designinstitut år 1990. Under sin karriär har Valtonen fungerat som kreativ direktör i diverse designbyråer och designat företagsimage bl.a. för Finlands Post, Itella, Etera, Ruukki, Valtra samt stadsimage för Esbo, Salo och Vasa. Dessutom har Valtonen designat Finlandiahusets visuella utseende år 2006 och utseendet av Åbo som Europas kulturhuvudstad år 2011. År 2004 fick Valtonen Statspriset för design.