Moottoripyörällä turvallisesti kohti kesää

31.1.2012

Turvallisuus on tärkeä tekijä moottoripyöräilyssä, jossa pienikin virhe voi johtaa isoihin vahinkoihin niin moottoripyörälle kuin kuljettajalle itselleen. Turvallisuutta voi onneksi nykyään merkittävästi parantaa moottoripyörissä yleistyvien uusien ominaisuuksien myötä. Kevään tullen moni suunnittelee moottoripyörän hankintaa ja esimerkiksi moottoripyörämessuilla on hyvä käydä tutustumassa alan uutuuksiin. Mihin moottoripyörän hankinnassa pitäisi kiinnittää huomiota?

"Uuden moottoripyörän hankintaa mietittäessä kannattaa ehdottomasti satsata turvallisuuteen. Lukkiutumattomat ABS-jarrut sekä luistonestojärjestelmä ovat yleistyneet moottoripyörien vakiovarusteina, ja ne parantavat huomattavasti moottoripyörän hallittavuutta", liikenneturvallisuuspäällikkö Markus Nieminen Tapiolasta kertoo ja huomauttaa näiden turvavarusteiden maksavan itsensä todennäköisesti takaisin moottoripyörän parempana jälleenmyyntiarvona.

"Osasta vakuutusyhtiöistä, kuten Tapiolasta, saa myös alennusta liikenne- ja kaskovakuutusmaksuihin kun kyseessä on ABS-jarrullinen moottoripyörä."

Ajovarusteet kuntoon

Niin ikään ajovarusteiden hyvä kunto lisää ajamisen nautintoa ja turvallisuutta. Tärkeimmän turvavarusteen, kypärän, hankintaan kannattaa uhrata hieman aikaa. Hätäisesti ostettu kypärä on usein liian iso ja irtoaa helposti kaatumistilanteissa.

"Sovitettaessa uuden kypärän on oltava napakka ja muun muassa poskipalojen kuuluu tuntua tiukoilta, jopa hieman epämukavilta. Ne, kuten muutkin pehmustetut osat, löystyvät ja muotoutuvat käytössä. Kypärä ei saa liikkua päässä sivusuunnassa sitä käsin liikuteltaessa. Eri kypärämalleista kiinteä umpikypärä on kaikkein turvallisin. Sovita eri merkkisiä kypäriä rauhassa ja juttele valinnasta asiantuntevan myyjän kanssa", Nieminen neuvoo.

"Uuden hyvin istuvan kypärän hankinta ei tietenkään ole jokakeväinen juttu, mutta visiirin kunto on syytä tarkistaa ennen ajokauden alkua. Pienetkin naarmut tuovat moottoripyöräilijän jo muutenkin suppeaan näkökenttään häiriötekijöitä, joten visiirin kunnosta ja puhtaudesta kannattaa pitää erityistä huolta."

Moottoripyöräily on suosittu harrastus Suomessa, vaikka taloustaantumasta johtuen kaksipyöräisten ensirekisteröinnit ovatkin viime vuosina olleet laskusuunnassa. Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin tilastojen mukaan vuonna 2011 rekisteröitiin 5 736 uutta moottoripyörää, kun vuonna 2010 ensirekisteröintien määrä oli 6 054 kappaletta. Manner-Suomessa on 235 240 rekisterissä olevaa moottoripyörää.

Markus Nieminen, liikenneturvallisuuspäällikkö
Tapiola-ryhmä