Puolivuositulos: Tapiola-ryhmän yhtiöiden tulokset parantuivat selvästi

LEHDISTÖTIEDOTE 16.8.2012

Tapiola-ryhmän yhtiöt kasvattivat tuloksiaan ja vakuutusyhtiöt lisäksi maksutuloaan ajalla 1.1.-30.6.2012:

• Vahinko-Tapiolan kokonaistulos kasvoi 105,6 miljoonalla eurolla 115,2 miljoonaan euroon. Yhtiön yhdistetty kulusuhde ilman perustekorkokulua aleni 96,8 prosenttiin.
  • Henki-Tapiolan kokonaistulos kasvoi 71,2 miljoonalla eurolla 73,8 miljoonaan euroon. Vakuutusmaksutulo kasvoi 3,7 prosentilla 164,1 miljoonaan euroon.
  • Tapiola Pankki –konsernin liikevoitto oli 1,8 miljoonaa euroa. Pankkikonsernin hallinnoitavat varat kasvoivat katsauskauden loppuun mennessä 6,6 prosentilla 8705,2 miljoonaan euroon. Pankkiasiakkaiden määrä kasvoi noin 11 000 asiakkaalla yltäen katsauskauden lopussa 244 000 pankkiasiakkaaseen. Pankkikonserniin kuuluvan Tapiola Varainhoidon hallinnoimien rahastojen osuudenomistajien lukumäärä kasvoi 4137 osuudenomistajalla 57 130 osuudenomistajaan.
  • Kiinteistö-Tapiola-konsernin liikevaihto kasvoi 16,4 prosenttia 5,4 miljoonaan euroon ja liikevoitto kasvoi 0,8 miljoonaan euroon.
  • Eläke-Tapiolan tuloksesta kerrotaan omalla erillisellä tiedotteella.

LähiTapiola-ryhmä

Lähivakuutus ja Tapiola yhdistyvät vuoden 2013 alusta alkaen. Asiakkaiden omistama uusi yhtiöryhmä muodostetaan sulauttamalla Lähivakuutus Keskinäinen Yhtiö vastaanottavaan yhtiöön Keskinäiseen Vakuutusyhtiö Tapiolaan, josta tulee yhtiöryhmän vahinkovakuutustoimintaa harjoittava keskusyhtiö. Lisäksi ryhmään kuuluu 19 alueyhtiötä, jotka tarjoavat omalla toimialueellaan kokonaispalvelua vakuutuksissa, pankkipalveluissa ja sijoittamisessa. Uuden ryhmän ja siihen kuuluvien yhtiöiden markkinointinimeksi valittiin LähiTapiola. Uudesta finanssiryhmästä muodostuu Suomen johtava vahinkovakuuttaja.

LähiTapiolan vahinkovakuutustoiminnan ensivakuutuksen vakuutusmaksutulo kasvoi 3,3 prosenttia. Yhdistetty kulusuhde ilman perustekorkokulua aleni 94,5 prosenttiin (101,8 %). Vastuunkantokyky oli katsauskauden lopussa 195,3 prosenttia (184,8 % 12/2011).

LähiTapiola-ryhmän tulevan pääjohtajan Erkki Moisanderin mukaan yhtiöryhmän kehitys alkuvuonna oli hyvin positiivista. ”LähiTapiolan vahinkovakuutustoiminnan yhteenlaskettu yhdistetty kulusuhde (pro forma), joka mittaa vakuutustoiminnan kannattavuutta, oli selvästi parempi kuin vuotta aikaisemmin. Ryhmän integraatiotyö on edennyt suunnitelmien mukaan. Toiminnalliset organisaatiot aloittivat toimintansa 1.6.2012 ja merkittävimmät ICT-linjaukset ovat tehty. Asiakaspalvelussa tavoitteena on siirtyä mahdollisimman pian yhtenäiseen palvelumalliin. Näin varmistamme omistaja-asiakkaillemme entistäkin paremmat ja sujuvammat palvelut lähellä asiakasta.”

Pääjohtajan kommentit

”Tapiola-ryhmän positiivinen taloudellinen kehitys etenee toimintasuunnitelmien mukaan. Yhdessä alan vahvimman vakavaraisuuden kanssa tämä luo pohjaa vakaalle liiketoiminnalle epävakaassa taloudellisessa ympäristössä. Omistaja-asiakkaille tämä merkitsee luotettavaa taloudellista turvaa ja hyviä asiakasetuja”, sanoo Tapiola-ryhmän pääjohtaja Asmo Kalpala.

Tulokset

Vahinko-Tapiola

Vahinko-Tapiolan liikevoitto kasvoi 48,6 miljoonalla eurolla 86,5 miljoonaan euroon (37,9 milj. e). Yhtiön kokonaistulos, jossa liikevoittoon lisätään sijoitustoiminnan arvostuserojen muutos 28,7 miljoonaa euroa, oli 115,2 miljoonaa euroa (9,6 milj. e).

Sijoitustoiminnan nettotuotto käyvin arvoin oli 3,9 prosenttia (1,5 %). Sijoitukset käyvin arvoin olivat 2 953,9 miljoonaa euroa (2 839,2 milj. e 12/2011).

Yhtiön vakuutusmaksutulo kasvoi 2,4 prosenttia 491,7 miljoonaan euroon (480,4 milj. e). Ensivakuutuksen maksutulo kasvoi myös 2,4 prosentilla 445,1 miljoonaan euroon (434,5 milj. e). Eniten kasvoi lakisääteisen tapaturmavakuutuksen maksutulo, 9,3 prosenttia.

Yhdistetty kulusuhde ilman perustekorkokulua aleni 96,8 prosenttiin (107,2 %). Yhdistetty kulusuhde mittaa yhtiön vakuutustoiminnan kannattavuutta.

Toimitusjohtaja Jukka Kinnusen mukaan yhdistetyn kulusuhteen parantumisessa näkyy korvauskulujen ja liikekulujen alentuminen. ”Etenkin yritysasiakasliiketoiminnassa tulokset ovat kehittyneet positiivisesti. Vakuutustoiminnan kannattavuuden parantaminen on tämän vuoden lopussa päättyvän strategiajakson päätavoite.”

Vahinko-Tapiolan vakavaraisuuspääoma oli 1 404,2 miljoonaa euroa (1 296,6 milj. e 12/2011). Vastuunkantokyky oli katsauskauden lopussa 206,2 prosenttia (194,3 % 12/2011). Vahinko-Tapiolan vakavaraisuusasemaa on erittäin vahva.

Henki-Tapiola

Henki-Tapiolan liikevoitto kasvoi 9,6 miljoonalla eurolla 40,0 miljoonaan euroon (30,4 milj. e). Arvostuserojen muutos kasvatti kokonaistulosta 33,8 miljoonalla eurolla 73,8 miljoonaan euroon (2,6 milj. e).

Sijoitustoiminnan nettotuotto käyvin arvoin oli 4,3 prosenttia (1,5 %). Sijoitukset käyvin arvoin olivat 2 580,5 miljoonaa euroa (2 582,3 milj. e 12/2011).

Vakuutusmaksutulo kasvoi 3,7 prosentilla 164,1 miljoonaan euroon (158,3 milj. e). Finanssialan Keskusliiton (FK) mukaan koko alan maksutulo ilman vastuunsiirtoja aleni 1,4 prosenttia. Kasvu oli vahvaa etenkin riskihenkivakuutuksessa ja ryhmäeläkevakuutuksessa, toimitusjohtaja Minna Kohmo kertoo.

Yhtiön vakavaraisuusaste oli hyvä. Vakavaraisuuspääoma suhteessa vastuuvelkaan oli 22,3 prosenttia, kun vuoden 2011 lopussa se oli 19,5 prosenttia.

Tapiola Pankki –konserni

Tapiola Pankki –konsernin liikevoitto kasvoi 1,8 miljoonaan euroon (1,7 milj. e). Korkokate nousi 31,6 prosentilla 10,4 miljoonaan euroon (7,9 milj. e). Antolainaus ja muut saamiset kasvoivat 1 713,7 miljoonaan euroon (1 631,4 milj. e 12/2011). Talletuskanta ja muu varainhankinta asiakkailta kasvoi 1 849,9 miljoonaan euroon (1 761,3 milj. e).

Pankkikonsernin hallinnoitavat varat kasvoivat katsauskauden loppuun mennessä 6,6 prosentilla 8 705,2 miljoonaan euroon (8 162,6 milj. e). Toimitusjohtaja Marja Pajulahden mukaan eniten kasvoi konserniin kuuluvan Tapiola Varainhoidon asiakasvarat.

Pankkikonsernin vakavaraisuussuhde oli 11,2 prosenttia, kun vuoden 2011 tilinpäätöksessä vakavaraisuussuhde oli 14,1 prosenttia. Emoyhtiö Tapiola Pankin vakavaraisuussuhde oli 12,2 prosenttia (15,3 % 12/2011).

Pankkiasiakkaiden määrä kasvoi noin 11 000 asiakkaalla yltäen katsauskauden lopussa 244 000 pankkiasiakkaaseen (233 000 as. 12/2011).

Pankkikonserniin kuuluvan Tapiola Varainhoidon hallinnoimien rahastojen pääomat kasvoivat 11,6 prosentilla 1 861,5 miljoonaan euroon (1 667,8 milj. e 12/2011). Osuudenomistajien lukumäärä kasvoi 57 130 osuudenomistajaan (52 993 os.om. 12/2011). Asiakkaiden lukumäärä kasvoi 29 407 asiakkaaseen (27 660 as. 12/2011).

Tapiola Varainhoidon markkinaosuus rahastomarkkinoista nousi 3,1 prosenttiin (3,0 % 12/2011).

Tapiola Varainhoidon omaisuudenhoitopalvelujen hallinnoimat asiakasvarat kasvoivat 7,1 prosenttia 6 855,6 miljoonaan euroon (6 401,8 milj. e 12/2011). Toimitusjohtaja Tom Liljeströmin mukaan myös varainhoitoasiakkaiden määrä jatkoi kasvuaan alkuvuonna.

Kiinteistö-Tapiola-konserni

Kiinteistö-Tapiola-konsernin liikevaihto kasvoi 16,4 prosenttia 5,4 miljoonaan euroon (4,6 milj. e). Toimitusjohtaja Vesa Immosen mukaan liikevaihdon kasvuun vaikutti etenkin sijoittaja-asiakkaiden ja hallinnoitavien rahastojen kiinteistövarallisuuden kasvu sekä vilkas investointitoiminta.

Kiinteistö-Tapiola-konsernin muodostavat emoyhtiö Kiinteistö-Tapiola Oy ja kiinteistörahastoliiketoiminnan hallinnointiyhtiöt.

Konsernin liikevoitto kasvoi 0,8 miljoonaan euroon (0,4 milj. e). Hallinnoidun kiinteistökannan markkina-arvo kasvoi 60,0 miljoonalla eurolla 2 821,9 miljoonaan euroon (2 761,9 milj. e 12/2011).

Puolivuosikatsaukset 2012: www.tapiola.fi/tulos

Vesa Immonen
Kiinteistö-Tapiola
puh. (09) 453 3412

Sähköpostiosoitteet ovat muotoa etunimi.sukunimi@tapiola.fi.

Avainsanat: