Sijoitustalletus hakee menestystä Venäjän markkinoilta

7.2.2013

Tapiola Pankki toi 7.2.2013 markkinoille uuden sijoitustalletuksen, joka sijoittaa Venäjällä menestyviin, kotimaisiin pörssiyhtiöihin. Sijoituskohteita ovat Fortum, Nokian Renkaat, TeliaSonera ja Kesko. Talletuksen kautta on mahdollista hyötyä yhtiöiden kasvusta turvallisen talletustuotteen muodossa ilman pääoman menettämisen riskiä.

”Sijoitustalletus on turvallinen tapa säästää ja hyötyä osakemarkkinoiden mahdollisesta noususta ilman riskiä pääoman menettämisestä. Sijoitustalletus ei ole suora sijoitus kohdeyhtiöiden osakkeisiin, vaan se on talletus Tapiola Pankkiin, jonka kautta asiakas voi päästä osalliseksi osakemarkkinoiden positiivisesta kehityksestä. Lisäksi sijoitustalletus tarjoaa houkuttelevaa korkoa verrattuna samanmittaisiin määräaikaistalletuksiin”, sanoo asiakkuusjohtaja Satu Norhomaa Tapiola Pankista.

Tapiola Pankki maksaa kahden vuoden määräaikaiselle 1000 euron talletukselle vuotuista talletuskorkoa 1,2 % (tilanne 29.1.2013). Sen sijaan kahden vuoden mittaiselle sijoitustalletukselle maksettava vuotuinen talletuskorko on puolestaan 2,6 prosenttia, jos odotettu 5,0 prosentin lisäkorko toteutuu. Lisäkorko maksetaan, mikäli osakekorin kaikkien neljän osakkeen arvot ovat määrittelypäivänä 3.3.2015 vähintään lähtötasossaan.

Kohdeyhtiöt hakevat kasvua Venäjältä

Kaksivuotisen talletuksen mahdollinen lisätuotto perustuu neljän eri aloilla toimivan tunnetun pörssiyhtiön eli Fortumin, Nokian Renkaiden, TeliaSoneran ja Keskon osakekurssien kehitykseen. Yhtiöt ovat Tapiola Pankin sijoitustutkimuksen valitsemia: ne ovat kaikki omalla toiminta-alueellaan johtavia yrityksiä. Tämän lisäksi yhtiöitä yhdistää se, että ne kaikki toimivat Venäjän markkinoilla. Venäjän markkinat tarjoavat näille yhtiöille merkittävän kasvumahdollisuuden myös jatkossa.

Fortumin ydinliiketoiminta on Pohjoismaissa sähkön ja lämmön tuotannossa, myynnissä ja jakelussa. Mielestämme yhtiön asema pohjoismaisilla sähkömarkkinoilla on hyvä. Kasvua Fortum hakee Venäjältä, jonne yhtiö investoi yhteensä 2,5 miljardia euroa vuoteen 2014 mennessä. Yhtiön tavoitteena on investointiohjelman myötä parantaa merkittävästi tulostasoaan Venäjällä.

Nokian Renkaat on keskittynyt talvirenkaisiin ja on omalla markkina-alueellaan markkinajohtaja näissä tuotteissa. Nokian Renkaiden taloudellinen kehitys on ollut voimakasta vuoden 2009 notkahduksen jälkeen. Kolmen vuoden aikana (2009−2012) liikevaihto on noin kaksinkertaistunut ja liiketulos nelinkertaistunut. Kasvun veturina on ollut Venäjän myynnin kasvu, jonka ennakoidaan edelleen jatkuvan.

TeliaSonera on Suomen ja Ruotsin johtava matkaviestinoperaattori ja toimii laajasti Euraasiassa sekä osakkuusyhtiöidensä kautta muun muassa Venäjällä (Megafon) ja Turkissa (Turkcell). Venäläisoperaattori Megafon on liittymämäärällä mitattu Venäjän toiseksi suurin operaattori ja yhtiön osakkeen kurssi on vahvistunut selvästi marraskuussa tapahtuneen listautumisen jälkeen. Kokonaisuudessaan TeliaSoneran kasvumahdollisuudet löytyvät pitkälti pohjoismaiden ulkopuolelta.

Kesko on johtavia toimijoita ruokakaupassa, käyttötavarakaupassa, rautakaupassa sekä auto- ja konekaupassa Suomessa ja osassa toimintoja lähimaissa. Kesko aloitti laajentumisen Venäjälle vuonna 2005 hankkimalla omistukseen Stroymaster-rautakauppaketjun. Vuonna 2012 Venäjän rautakauppatoimintojen liikevaihto oli noin 284 miljoonaa euroa eli noin 10 % koko Rautakeskon liikevaihdosta ja kasvu ruplissa oli 16,8 %. Tämän lisäksi Kesko avasi ensimmäisen ruokakaupan Venäjällä edellisvuoden lopulla ja suunnitelmissa on jatkaa laajentumista Venäjällä.

Alustava lisäkorko on 5,0 prosenttia

Sijoitustalletus Venäjän menestyjät 1/2013 on määräaikaistalletus, jolle maksetaan vuotuista takuukorkoa 0,1 prosenttia ja lisäkorkoa, mikäli lisäkoron ehdot toteutuvat. Lisäkorko maksetaan, mikäli osakekorin kaikkien osakkeiden arvot ovat määrittelypäivänä 3.3.2015 samalla tasolla tai korkeammalla, kuin lähtöpäivänä 15.3.2013. Mahdollisen lisäkoron lopullinen prosentti vahvistuu 15.3.2013, alustava mahdollinen lisäkorko on 5,0 prosenttia. Minimitalletus on 1000 euroa. Talletus on myynnissä 11.3.2013 saakka.

Talletuksen pääoma ja takuukorko kuuluvat Suomen talletussuojan piiriin. Talletuksen lisäkorko ei kuulu talletussuojan piiriin.

Satu Norhomaa, asiakkuusjohtaja, Tapiola Pankki, puh. (09) 453 7007 ja 050 3615771

Kim Gorschelnik, pääanalyytikko, Tapiola Pankin sijoitustutkimus, puh. (09) 453 2905 ja 050 338 9734