Talletuksella tuottoa lääkeyhtiöistä

17.8.2012

Tapiola Pankki toi markkinoille 16.8.2012 uuden sijoitustalletuksen, joka sijoittaa kansainvälisiin lääkeyhtiöihin, Johnson & Johnsoniin, Sanofiin ja Takedaniin. Lääkkeiden kysyntä on melko vakaata suhdanteista riippumatta. Tämän johdosta talletuksen tuotto-odotus on epävakaasta sijoitusympäristöstä huolimatta hyvä ja tuottoa saa turvallisen talletustuotteen muodossa.

”Lääketeollisuusyritykset ovat globaalisti toimivia yhtiöitä, joiden tuotteiden kysyntä muodostuu pääosin kehittyneiltä markkinoilta. Kehittyneillä markkinoilla tuotteiden kysyntää kasvattaa pitkälle tulevaisuuteen väestön ikääntyminen. Kehittyvillä markkinoilla lääketeollisuuden kasvua tukee lisäksi kuluttajien elintason nousu”, sanoo analyytikko Aaron Kaartinen Tapiola Pankin sijoitustutkimuksesta.

Lääkkeet ovat suurelta osin välttämättömyyshyödykkeitä, joiden kysyntä on melko vakaata suhdanteista riippumatta. Tämän vuoksi toimialan riski on sijoittajan kannalta keskimääräistä osakemarkkinasijoitusta matalampi.

”Talletuksen sijoituskohteeksi on valittu alan suuria yhtiöitä, joiden tuote- ja tuotekehitysvalikoima on laaja. Valittujen yhtiöiden liiketoiminta kestää paremmin, mikäli yhtiöille tulee ongelmia esimerkiksi yksittäisten lääkkeiden patenttien kanssa. Lääkeyhtiöiden merkittävimmät riskit liittyvät patenttien umpeutumiseen sekä uusien lääkkeiden kehitysprojektien ongelmiin. Lisäksi sijoituksen riskiä pienentää se, että kohdeyhtiöiden päämarkkinat ovat hajautuneet melko tasaisesti tärkeimpiin talouksiin Yhdysvaltoihin, kehittyville markkinoille, Eurooppaan ja Japaniin”, Kaartinen sanoo.

Sijoitustalletuksesta mahdollista saada määräaikaistalletusta parempaa tuottoa

Kaksivuotinen lääkeyhtiöihin sijoittava Sijoitustalletus Pharma on määräaikaistalletus, jolle maksetaan vuotuista takuukorkoa 0,1 prosenttia ja lisäkorkoa, mikäli lisäkoron ehdot toteutuvat. Alustava mahdollinen lisäkorko on 6 prosenttia. ”Talletuksen korko on houkutteleva verrattuna normaaleihin kahden vuoden mittaisiin määräaikaistalletuksiin”, sanoo palvelujohtaja Satu Norhomaa Tapiola Pankista.

Tapiola maksaa kahden vuoden määräaikaiselle 1000 euron talletukselle vuotuista talletuskorkoa 1,07 prosenttia (tilanne 9.8.2012).  Sen sijaan kahden vuoden mittaiselle sijoitustalletukselle maksettava vuotuinen talletuskorko on puolestaan 3,1 prosenttia, jos odotettu 6,0 prosentin lisäkorko toteutuu.  Lisäkorko maksetaan, mikäli osakekorin kaikkien neljän osakkeen arvot ovat määrittelypäivänä 18.9.2014 samalla tasolla tai korkeammalla, kuin lähtöpäivänä 3.10.2012. Mahdollisen lisäkoron lopullinen prosentti vahvistuu 3.10.2012, alustava mahdollinen lisäkorko on 6,0 prosenttia.

Talletuksen pääoma ja takuukorko kuuluvat Suomen talletussuojan piiriin. Talletuksen lisäkorko ei kuulu talletussuojan piiriin. Minimitalletus on 1000 euroa.

Lisätiedot

Satu Norhomaa, palvelujohtaja, Tapiola Pankki, puh. (09) 453 7007 ja 050 3615771

Aaron Kaartinen, analyytikko, Tapiola Pankin sijoitustutkimus, puh. (09) 453 2563

www.tapiola.fi/sijoitustalletus