Tapiola Pankin uusi Sijoitustalletus sijoittaa lannoiteyhtiöihin

Tapiola Pankin uusi Sijoitustalletus Kasvu sijoittaa lannoitteita tuottaviin yhtiöihin. Tavoitteena on tarjota tallettajille mahdollisuus hyötyä maataloustuotteiden kasvavan kysynnän myötä lisääntyvästä lannoitteiden käytöstä ja lannoiteteollisuuden mahdollisesta menestyksestä. Tuote tulee myyntiin maanantaina 21.3.2011.

21.3.2011

”Maataloustuotteiden kysyntä kasvaa jatkuvasti talouden elpyessä ja siten myös lannoitteiden myynti lisääntyy. Lannoiteyhtiöt ovat kasvattaneet kapasiteettiaan viime vuosina, joka mahdollistaa tuotantomäärien kasvattamiseen vastaamaan kysyntää. Toisaalta meillä on Tapiolassa paljon asiakkaina maanviljelijöitä, jotka ovat lannoiteyhtiöiden asiakkaita. Uusi talletustuote tarjoaa myös lannoiteyhtiöiden asiakkaille mahdollisuuden hyötyä lannoiteyhtiöiden mahdollisesta positiivisesta kurssikehityksestä”, kertoo Tapiola Pankin palvelupäällikkö Satu Norhomaa.

”Tuomme markkinoille useita sijoitustalletuksia vuosittain. Valitsemme kuhunkin talletukseen osakkeet aina teeman mukaisesti: joko samalta toimialalta tai saman teeman ympäriltä. Näin lisäämme todennäköisyyttä sille, että kuhunkin osakekoriin valitut osakkeet liikkuvat samansuuntaisesti. Tämä parantaa sijoitustalletuksen lisäkoron toteutumisen mahdollisuutta. Eri teemoin rakennetut talletukset ovat siis aina erilaisia ja niissä pyritään ajankohtaisuuteen ”, Norhomaa kertoo.

Tapiola Pankin edellinen sijoitustalletus, jonka teemana oli muoti, oli myynnissä tammi-helmikuussa.

Sijoitustalletus Kasvussa on maantieteellisesti hajautettu toimialakori

Kaksivuotisen Sijoitustalletus Kasvun kohteeksi on valittu neljä lannoiteteollisuudessa toimivaa yhtiötä eri maantieteellisiltä alueilta: Uralkali Venäjältä, Monsanto Yhdysvalloista, China BlueChemical Kiinasta ja Yara Norjasta.

”Saimme talletukselle erinomaiset ehdot, kun otimme siihen mukaan neljä samalla toimialalla toimivaa yhtiötä. Mahdollinen lisäkorko on 9-11 prosenttia ja vuosittain talletukselle maksettava kiinteä korko on 0,2 prosenttia”, Norhomaa kertoo.

Mahdollisen lisäkoron lopullinen prosentti vahvistuu 28.4.2011. Alustavasti lisäkoroksi arvioidaan 10 prosenttia, ja jos se toteutuu, vuotuinen korko talletukselle on 5,2 prosenttia.

Lisäkorko maksetaan, mikäli osakekorin kaikkien osakkeiden arvot ovat määrittelypäivänä 15.4.2013 samalla tasolla tai korkeammalla kuin lähtöpäivänä 28.4.2011.

Sijoitustalletuksen vähimmäistalletus on 1000 euroa.

Turvallinen tapa päästä hyötymään osakekurssien kehityksestä

Sijoitustalletus Kasvu kuuluu Suomen talletussuojan piiriin, sillä Tapiola Pankki kuuluu suomalaiseen talletussuojarahastoon.

”Sijoitustalletus on turvallinen tapa säästää. Tuote antaa tallettajalle mahdollisuuden päästä ilman riskiä hyötymään osakemarkkinoiden mahdollisesta noususta. Sijoitustalletus ei ole suora sijoitus kohdeyhtiöihin, vaan se on talletus Tapiola Pankkiin, jonka kautta asiakas voi päästä osalliseksi osakemarkkinoiden positiivisesta kehityksestä.”

Satu Norhomaa
palvelupäällikkö