Tapiola Pankki ja Tapiola Varainhoito tekivät odotuksia paremmat tulokset

Ennakkotietoja vuoden 2011 tilinpäätöksestä

2.2.2012 Julkaisuvapaa kello 9.00

Tapiola Pankin liikevoitto kasvoi 4,5 miljoonaan euroon (1,8 milj. e). Liikevaihto nousi 20,8 prosentilla 67,1 miljoonaan euroon (55,5 milj. e).

”Tuloksemme oli odotuksia parempi. Pääasiallisena syynä tähän oli onnistuminen sijoitustoiminnassa ja korkokatteen kasvaminen kevään ja kesän korkotason nousun myötä. Tulokseen vaikuttivat myös maksuliikennepalveluista saatavien palkkiotuottojen kasvaminen ja vuosi sitten käynnistetyn arvopaperivälitystoiminnon tuotot”, sanoo toimitusjohtaja Marja Pajulahti.

Pankin korkokate nousi 25,7 prosentilla 17,7 miljoonaan euroon (14,1 milj. e). Palkkiotuotot kasvoivat 15,4 prosentilla 17,8 miljoonaan euroon (15,4 milj. e). Saamiset yleisöltä ja julkisyhteisöiltä (antolainaus) kasvoivat 11,0 prosentilla 1 500,4 miljoonaan euroon (1351,7 milj. e) ja velat yleisölle ja julkisyhteisöille (ottolainaus) 13,3 prosentilla 1 625,9 miljoonaan euroon (1435,1 milj. e).

Asiakasmäärä kasvoi 22 000:lla

Pankin asiakasmäärä kasvoi 22 000 asiakkaalla katsauskauden aikana 233 000 asiakkaaseen (211 000 as.). Tiliasiakkaiden määrä nousi 10 000 asiakkaalla katsauskauden aikana 174 000 asiakkaaseen (164 000 as.).

”Asiakasmäärämme kasvu pysyi varsin hyvällä tasolla katsausvuonna talouden epävarmuuden lisääntymisestä huolimatta. Olemme iloisia, että myös asiakkaiden tyytyväisyys Tapiola Pankkiin säilyi erittäin hyvällä tasolla. Asiakkaat antoivat yleisarvosanaksi palveluillemme 9- ja 79 prosenttia asiakkaistamme on suositellut meitä ystävilleen ja tuttavilleen. Lisäksi asiakkaamme arvioivat asuntolainamme alan parhaiksi pankkien lainavertailussa EPSI Rating -tutkimuksessa ”, Pajulahti sanoo.

Vakavaraisuus parani edellisestä vuodesta

Vakavaraisuussuhde oli 15,3 prosenttia kun se vuosi sitten vastaavana ajankohtana oli 13,7 prosenttia. Tästä ensisijaisten omien varojen osuus oli 11,8 prosenttia (10,1 %). Vakavaraisuutta vahvistettiin katsausvuonna tulevan pankkien vakavaraisuussääntelyn kiristymisen vuoksi.

Marja Pajulahden mukaan Tapiola Pankin tavoitteena on pitää tulos myös kuluvana vuonna voitollisena haasteellisesta taloudellisesta tilanteesta huolimatta. ”Asuntolainojen alhaiset marginaalitasot jäänevät historiaan pankkien jälleenrahoituksen kallistumisen vuoksi. Odotamme ihmisten varallisuuden kasvaessa kiinnostuksen varainhoidollisiin palveluihin lisääntyvän.”

Tapiola Varainhoidon asiakasvarat ja osuudenomistajien määrä kasvoivat

Tapiola Pankki -konserniin kuuluva Tapiola Varainhoito teki myös haasteellisessa sijoitusympäristössä odotuksia paremman tuloksen. Tapiola Varainhoidon hallinnoitujen asiakasvarojen määrä kasvoi 6 408,8 miljoonaan euroon (5 893,0 milj. e) ja osuudenomistajien määrä kasvoi 52 993 osuudenomistajaan (50 872 os.om.) Tapiola Varainhoidon markkinaosuus Suomeen rekisteröityjen sijoitusrahastojen rahastopääomista nousi 3,0 prosenttiin (2,9 %). Yhtiö oli vuodenvaihteessa Suomen kahdeksanneksi suurin rahastoyhtiö (9. suurin).

”Erityisen ilahduttavaa oli omaan näkemykseemme perustunut sijoitusten hyvä allokaatio, sen ansiosta sijoitusmarkkinaan nähden erinomaiset tuotot ja poikkeuksellisen tyytyväiset asiakkaat. Vaikka markkinoilla sijoitusvuosi 2011 oli tuomittu "menetetyksi", saivat Tapiola Varainhoidon rahasto- ja varainhoitoasiakkaat nauttia sijoitusmarkkinaan nähden hyvistä tuotoista. Merkittävä asia oli myös instituutioasiakkaiden määrän kasvu ja asiakassuhteiden kehittyminen”, sanoo toimitusjohtaja Tom Liljeström.

Tapiola Varainhoidon liikevoitto ylitti asetetun tavoitteen ollen 1,3 miljoonaa euroa (3,1 milj. e). Liikevaihto oli 15,5 miljoonaa euroa (15,9 milj. e). Vakavaraisuussuhde (ensisijaiset omat varat) oli 25,4 prosenttia, kun se vuotta aikaisemmin vastaavana ajankohtana oli 25,9 prosenttia.

----------

Tiedotteen luvut ovat alustavia. Tapiola-ryhmän yhtiöiden tilinpäätökset ja toimintakertomukset julkaistaan viikolla 12. Tapiola-ryhmän muiden yhtiöiden tilinpäätöksen ennakkotiedot julkaistaan tiedotteella 15.2.2012.

Marja Pajulahti
Tapiola Pankki Oy