Tapiola-ryhmän yhtiöiden vakavaraisuus vahvistui, asiakkaille maksetut korvaukset kasvoivat

Ennakkotietoja vuoden 2010 tilinpäätöksestä

Julkaisuvapaa 16.2.2011 kello 9.30

Yhtiöiden kehitys

• Vahinko-Tapiolan vakuutusmaksutulo kasvoi 2,5 prosenttia 691,9 miljoonaan euroon (675,1 milj. e). Lisääntyneet vahingot sekä korvausvastuiden täydentäminen liikenne- ja tapaturmavakuutuksessa vaikuttivat yhtiön tulokseen. Yhtiön liikevoitto oli 7,2 miljoonaa euroa (83,0 milj. e). Kokonaistulos oli 51,6 miljoonaa euroa (149,1 milj. e).  Vastuunkantokyky eli vakavaraisuuspääoma suhteessa vakuutusmaksutuottoihin nousi 206,7 prosenttiin (203,6 %).
  • Henki-Tapiolan maksutulo kasvoi 9,9 prosenttia 256,1 miljoonaan euroon (233,1 milj. e). Yhtiön liikevoittoa rasittivat henkivakuutuksen korkotäydennykset ja sairauskuluvakuutuskannan tuleviin tappioihin varautuminen. Liikevoitto oli 4,1 miljoonaa euroa (66,8 milj. e) ja kokonaistulos 28,5 miljoonaa euroa (123,8 milj. e). Vakavaraisuusaste nousi 18,1 prosenttiin (17,3 %).
  • Tapiola Pankki -konsernin liikevoitto nousi 4,0 miljoonaan euroon (2,1 milj. e).  Pankkikonsernin asiakasmäärä kasvoi vuoden aikana noin 27 000 asiakkaalla 218 400 asiakkaaseen.  Myös konsernin luotonanto ja varainhankinta asiakkailta kasvoivat. Tapiola Varainhoidon hallinnoimien rahastojen osuudenomistajien lukumäärä kasvoi noin 6 000 osuudenomistajalla 50 900 osuudenomistajaan ja Varainhoidon hallinnoimien sijoitusrahastojen rahastopääomat kasvoivat 1810,4 miljoonaan euroon (1594,2 milj. e).
  • Eläke-Tapiolan sijoitustoiminnan tuottoprosentti käyvin arvoin oli 10,8 prosenttia (13,5 %). Yhtiön kokonaistulos oli 575,4 miljoonaa euroa (583,1 milj. e). Eläke-Tapiolan vakavaraisuusaste nousi 29,6 prosenttiin (23,7 %). Toimintapääoman suhde vakavaraisuusrajaan oli 3,0 -kertainen (3,0 -kertainen).
  • Kiinteistö-Tapiolan liikevaihto nousi 8,8 miljoonaan euroon (7,5 milj. e) ja liikevoitto oli 0,6 miljoonaa euroa (0,7 milj. e).

Pääjohtajan kommentit

”Epävarmassa taloudellisessa toimintaympäristössä yhtiöryhmässä on kiinnitetty erityisesti huomiota taseriskien hallintaan. Tapiola-ryhmän yhtiöiden vakavaraisuus edustaa finanssialan huipputasoa ja vakavaraisuus parani vielä hieman edellisestä vuodesta”, sanoo Tapiola-ryhmän pääjohtaja Asmo Kalpala.

”Poikkeuksellisista sääoloista sekä useista suurvahingoista johtuen vuosi 2010 oli runsasvahinkoinen edellisen vähävahinkoisen vuoden jälkeen. Lisäksi vahvistimme tilinpäätöksen yhteydessä tasettamme sekä vahinko- että henkivakuutustoiminnassa varautumalla ihmisen eliniän pitenemiseen ja matalana jatkuvaan korkotasoon”, Kalpala kertoo.

”Tapiola-ryhmä haluaa olla omalta osaltaan luomassa vakautta suomalaiseen finanssimarkkinaan.”

Tulokset

Vahinko-Tapiola

Vahinko-Tapiolan vakuutusmaksutulo kasvoi 2,5 prosenttia ja oli 691,9 miljoonaa euroa (675,1 milj. e).  Ensivakuutuksen vakuutusmaksutulo kasvoi 2,7 prosenttia ollen 646,7 miljoonaa euroa (629,5 milj. e).  Finanssialan Keskusliiton (FK) joulukuussa 2010 julkaiseman ”Arvio vakuutusmarkkinoiden kehityksestä 2010” -katsauksen mukaan alan maksutulon ennustetaan kasvavan kaksi prosenttia.  Ensivakuutuksen maksutulo kasvanee sekin kaksi prosenttia.

Eniten kasvoivat vapaaehtoisten tapaturma- ja sairauskuluvakuutuksen sekä lakisääteisen tapaturmavakuutuksen maksutulo.

Yhtiön liikevoitto oli 7,2 miljoonaa euroa (83,0 milj. e) ja kokonaistulos 51,6 miljoonaa euroa (149,1 milj. e). Arvostuserojen muutos paransi kokonaistulosta 44,4 miljoonalla eurolla (66,1 milj. e).

”Suurin syy liikevoiton ja tuloksen pienenemiseen löytyy myrskyvahingoista ja useista suurvahingoista sekä korvausvastuiden täydentämisestä liikenne- ja tapaturmavakuutuksessa”, kertoo Vahinko-Tapiolan toimitusjohtaja Juha-Pekka Halmeenmäki.

Tapaturmavakuutuslaitosten Liitto ja Liikennevakuutuskeskus päivittävät eliniän pitenemisen vuoksi vakuutusyhtiöiden käyttämää niin sanottua kuolevuusmallia vuonna 2010.  Selvityksen perusteella elinaikaodote olisi noussut edellisestä vuonna 2004 tapahtuneesta päivityksestä 1,5 vuodella.  Muutoksen johdosta Vahinko-Tapiola korotti liikenne- ja tapaturmavakuutuksesta maksettavien eläkkeiden korvausvastuuta yhteensä 20,7 miljoonalla eurolla.

Maksettujen korvausten määrä oli 525,1 miljoonaa euroa (451,5 milj. e), missä oli 16,3 prosentin nousu edelliseen vuoteen nähden. FK:n vahinkovakuutuksen kuukausittaisen vakuutusmaksu- ja korvaustilaston mukaan alan maksetut korvaukset kasvoivat edellisvuodesta 6,4 prosenttia.

Sijoitustoiminnan nettotuotto käyvin arvoin oli 5,4 prosenttia (7,2 %).

Yhtiön vakavaraisuuspääoma nousi 1355,9 miljoonaan euroon (1317,0 milj. e) ja vastuunkantokyky eli vakavaraisuuspääoma suhteessa vakuutusmaksutuottoihin nousi 206,7 prosenttiin (203,6 %).

Yhtiön kannattavuutta mittaava yhdistetty kulusuhde ilman perustekorkokulua nousi 112,4 prosenttiin (102,7%). Omistaja-asiakasedut vaikuttavat yhdistettyyn kulusuhteeseen. Ilman omistaja-asiakasetujen vaikutusta olisi yhdistetty kulusuhde ilman perustekorkokulua ollut 103,4 prosenttia (94,7 %).

Vahinko-Tapiolan konsernin omistaja-asiakasetujen kokonaisarvo nousi 84,4 miljoonaan euroon (82,5 milj. e), kun otetaan huomioon asiakashyvitykset, keskittämisalennukset, palveluedut ja yhteistyösopimusten perusteella maksetut alennukset. Lukuun sisältyy Tapiola Pankin kautta annetut edut, joiden määrä nousi 11,0 miljoonaan euroon (10,0 milj. e). Pankin edut annettiin keskittämisetuina ja markkinoita parempina korkoina.

Henki-Tapiola

”Henki-Tapiola kasvatti maksutuloaan keskeisillä liiketoiminta-alueillaan riskihenkivakuutuksessa, säästöhenkivakuutuksessa ja ryhmäeläkevakuutuksessa. Erityisesti riskihenkivakuutuksen uusmyynnissä tehtiin erinomainen tulos, joka perustuu asiakastarvelähtöiseen tuotteiden ja palveluiden tarjoamaan”, kertoo toimitusjohtaja Minna Kohmo.

Yhtiön liikevoitto oli 4,1 miljoonaa euroa (66,8 milj. e) ja kokonaistulos 28,5 miljoonaa euroa (123,8 milj. e). Liikevoittoa rasittivat henkivakuutuksen korkotäydennykset ja sairauskuluvakuutuskannan tuleviin tappioihin varautuminen. Arvostuserojen muutos paransi kokonaistulosta 24,4 miljoonalla eurolla (57,0 milj. e).

Maksetut korvaukset nousivat 14,0 prosenttia 244,2 miljoonaan euroon (214,3 milj. e).

Henki-Tapiolan sijoitustoiminnan nettotuotto käyvin arvoin oli 4,9 prosenttia (7,0 %).

Vakavaraisuusaste eli vakavaraisuuspääoma suhteessa vastuuvelkaan nousi 18,1 prosenttiin (17,3 %).  Asiakasetujen määrä oli 8,4 miljoonaa euroa (9,8 milj. e).

Tapiola Pankki -konserni

Tapiola Pankki -konsernin liikevoitto nousi 4,0 miljoonaan euroon (2,1 milj. e). Toimitusjohtaja Harri Lauslahden mukaan pankkikonsernin asiakasmäärät kasvoivat aikaisempaa maltillisemmin. ”Reilu koronmaksu päiväsaldon mukaan on kasvattanut palkkatiliasiakkaiden määrää odotettua enemmän.”

Pankkitoiminnassa asiakasmäärän kasvu oli noin 27 000 asiakasta yltäen tilikauden lopussa 211 000 pankkiasiakkaaseen. Tiliasiakkaiden määrä nousi 11 900 asiakkaalla 163 700 asiakkaaseen.

Lainat ja muut saamiset kasvoivat 169,4 miljoonalla eurolla 1 381,9 miljoonaan euroon (1 212,5 milj. e) ja varainhankinta asiakkailta 201,2 miljoonalla eurolla 1 434,7 miljoonaan euroon (1 233,5 milj. e).

Alhainen korkotaso vaikutti pankkitoiminnan korkokatteeseen. Korkokate oli 13,7 miljoonaa euroa (12,8 milj. e). Konsernin vakavaraisuussuhde säilyi vahvana ja oli tilikauden päättyessä 12,1 prosenttia (13,4 %).

Pankkikonsernin hallinnassa olevat varat kasvoivat tilikauden loppuun mennessä 7 380,6 miljoonaan euroon (6 821,7 milj. e).

Tapiola Pankki -konserni siirtyy käyttämään kansainvälistä IFRS-tilinpäätöskäytäntöä (International Financial Reporting Standard) vuoden 2010 tilinpäätöksestä alkaen.

”Konserni siirtyy IFRS-käytäntöihin, koska se haluaa vahvistaa asemaansa pääomamarkkinoilla. Tapiola Pankin on tarkoitus ryhtyä laskemaan liikkeelle joukkovelkakirjalainoja ja debentuureja tulevana keväänä. Näin Pankki voi laajentaa varainhankintakeinojaan”, Lauslahti kertoo.

Tapiola Pankki -konserniin kuuluvan Tapiola Varainhoito Oy:n hallinnoimat rahastot saivat vuoden aikana noin 6 000 uutta osuudenomistajaa. Vuoden lopussa osuudenomistajien määrä oli 50 900. Varainhoidon hallinnoimien sijoitusrahastojen rahastopääomat kasvoivat 13,6 prosentilla nousten 1810,4 miljoonaan euroon (1594,2 milj. e).

Yhtiön markkinaosuus rahastomarkkinoista oli 2,9 prosenttia (2,9 %). Tapiola Varainhoito on edelleen Suomen yhdeksänneksi suurin toimija rahastomarkkinoilla.

”Omaan näkemykseemme perustuvat varainhoitokonseptimme saivat lukuisia uusia asiakkuuksia niin instituutioista kuin Private-varainhoitoasiakkaistakin. Ilahduttavaa on myös se, että saimme uusmerkintöjä lähes kaikkiin rahastoihimme”, toimitusjohtaja Tom Liljeström kertoo.

Tapiola Varainhoito allekirjoitti katsauskauden alussa YK:n vastuullisen sijoittamisen periaatteet. Yhtiö sitoutuu noudattamaan ja edistämään ympäristöön, yhteiskuntaan ja hyvään hallintotapaan liittyviä näkökohtia sijoitusanalyysissä, -päätöksissä sekä omistajapolitiikassa.

Eläke-Tapiola

Eläke-Tapiolan sijoitustoiminnan tuottoprosentti käyvin arvoin oli 10,8 prosenttia (13,5 %). Sijoitustoiminnan tulos käyvin arvoin oli 525,0 miljoonaa euroa (591,2 milj. e). Eniten tuottivat osakkeet ja osuudet, joiden tuotto oli 21,0 prosenttia (39,4 %).

”Erityisen merkillepantavaa tuloksessamme on korkosijoitusten yli kuuden prosentin tuotto, mikä on erittäin hyvä saavutus muutamien euromaiden ongelmien leimaaman sijoitusvuoden aikana”, toimitusjohtaja Satu Huber sanoo. Eläke-Tapiola saavutti markkinaindeksejä korkeamman tuoton niin osake- kuin korkosijoituksissa.

Eläke-Tapiolan vakuutusmaksutulo nousi 2,7 prosenttia 1425,7 miljoonaan euroon (1388,0 milj. e). Eniten kasvoi yrittäjän eläkevakuutuksen YEL:n maksutulo, jossa oli kasvua 4,1 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna.

Yhtiön kokonaistulos oli 575,4 miljoonaa euroa (583,1 milj. e).

Asiakkaille vahvistunut vakavaraisuus merkitsee entistä korkeampia asiakashyvityksiä. Hyvitysten arvioidaan nousevan 0,44 prosenttiin palkkasummasta (0,3 %).

Kiinteistö-Tapiola Oy

Toimitusjohtaja Vesa Immosen mukaan Kiinteistö-Tapiolan toiminta kehittyi katsauskaudella suunnitelmien mukaan. Kiinteistö-Tapiolan liikevaihto nousi 8,8 miljoonaan euroon (7,5 milj. e) ja liikevoitto oli 0,6 miljoonaa euroa (0,7 milj. e). Yhtiön hallinnoima kiinteistövarallisuus kasvoi 230,3 miljoonalla eurolla 2539,4 miljoonaan euroon (2309,1 milj. e) ja vuokrattava pinta-ala oli 1,1 miljoonaa neliömetriä (1,1 milj. m2).

Yhtiön omavaraisuusaste nousi tilikauden lopussa 67,6 prosenttiin (42,5 %).

Katsauskauden aikana toteutettiin asiakkaille kiinteistöinvestointeja 228,7 miljoonalla eurolla (268,0 milj. e) ja kiinteistömyyntejä 15,7 miljoonalla eurolla (42,7 milj. e).

Kiinteistö-Tapiola allekirjoitti katsauskauden alussa YK:n vastuullisen sijoittamisen periaatteet. Yhtiö sitoutuu noudattamaan ja edistämään ympäristöön, yhteiskuntaan ja hyvään hallintotapaan liittyviä näkökohtia sijoitusanalyysissä, -päätöksissä sekä omistajapolitiikassa.

------------
Tiedotteen luvut ovat alustavia. Tapiola-ryhmän yhtiöiden tilintarkastetut tulokset julkaistaan 23.3.2011.
Talousviestinnän tarkemmat aikataulut löytyvät osoitteesta
www.tapiola.fi/talous.

Tapiola-ryhmän tilinpäätöksen 2010 ennakkotiedot, pdf (kalvopaketti liitteenä)

Ennakkotietoja Eläke-Tapiolan vuoden 2010 tilinpäätöksestä, pdf (kalvopaketti liitteenä)

Vahinko-Tapiolan, Henki-Tapiolan ja Eläke-Tapiolan sijoitustoiminnasta vuonna 2010 voit lukea tarkemmin sijoituskatsauksista, jotka löytyvät osoitteesta www.tapiola.fi/talous.

Timo Laakso
Talousjohtaja
Talouspalvelut
puh. (09) 453 3048, 050 326 8659