Tapiolan sijoitusmarkkinanäkemys: Matalat korot puoltavat vielä osakesijoituksia

9.3.2011

Toistaiseksi melko alhainen korkotaso puoltaa vielä osakesijoituksia, mutta tilanne on heikentymässä. Kustannusten nousu, kohoavat korot ja inflaatio rasittavat yritysten kannattavuutta. Tapiola Pankki suositteleekin osakesijoitusten kohteiksi yhtiöitä, jotka pystyvät siirtämään nousevia kustannuksiaan myyntihintoihin tai jotka hyötyvät kehittyvien maiden kasvusta. ”Vahva markkina-asema, vakaasti kasvava tulos ja hyvä osinkotuotto ovat jatkossakin houkutteleva yhdistelmä. Erot toimialojen välillä ovat kasvaneet”, sanoo Tapiola Pankin pääanalyytikko Kim Gorschelnik.

Kim Gorschelnik puhuu keskiviikkona 9.3.2011 Helsingissä pidettävässä Tapiolan Sijoittajan suurennuslasi -tilaisuudessa. Hänen mukaansa suomalaisten pörssiyhtiöiden viime tilikausi ylitti analyytikkojen odotukset liikevaihtokehityksessä, mutta petti odotukset liikevoitoissa. Ne laskivat yli 7 prosenttia edellisvuodesta.

”Pörssiyritykset odottavat kasvua myös tältä vuodelta, mutta tuloskasvu on käymässä haasteellisemmaksi tuotantokustannusten kasvaessa. Hyödykkeiden hinnat ovat jo ylittäneet edellisen huipun, joka oli vuonna 2008. Varsinkin perusmetallien ja elintarvikkeiden hintataso on vahvassa kasvussa. Myös raakaöljyn hintakehityksellä on huomattava merkitys maailmantalouteen ja se voi kasvattaa inflaatiopaineita.”

Kotimaisista osakkeista hän nostaa esiin vakaan markkina-aseman, vahvan taseen ja hyvän osinkotuoton perusteella Fortumin, Sammon ja Telia Soneran sekä kasvupotentiaalin vuoksi Nokian Renkaat.

Korkosijoittajien näkymät ovat hänen mukaansa osakesijoittamista epävarmemmat, mikä johtuu inflaatio-odotuksista ja velkakirjojen arvoa laskevasta korkojen noususta. Jatkossa hyödykesijoitukset saattavat olla hyvä kohde suojaksi kohoavaa inflaatiota vastaan, Gorschelnik arvioi.

Tapiola haastaa alan toimijat omalla markkinanäkemyksellä ja kantaa ottavilla sijoitussuosituksilla

Tapiola Pankin oma arvopaperivälitystoiminto alkoi tammikuussa, ja maaliskuussa myös verkossa toimiva osakepalvelu uudistui. Nyt Tapiola hallinnoi itse koko osakepalvelua sekä asiakkaiden arvopaperien ja arvo-osuustilien säilytystä. Osakkeiden lisäksi asiakkaita palvellaan muissakin pääomaluokissa.

”Tapiola aikoo haastaa alan vakiintuneet toimijat tuomalla asiakkaille oman markkinanäkemyksensä ja kantaaottavat sijoitussuositukset eri sijoitusluokissa ja -kohteissa. Näkemys perustuu pankin sijoitustutkimustiimin kattavaan sijoitustutkimukseen. Seurannassamme ovat kotimaisten pörssiosakkeiden lisäksi myös muut sijoituskohteet ja otamme aktiivisesti kantaa myös oikea-aikaiseen ajoitukseen sijoituspäätösten tueksi”, sanoo palvelupäällikkö Satu Norhomaa Tapiola Pankista.

Tapiola on määrätietoisesti laajentanut pankki-, säästö- ja sijoituspalveluiden tarjontaansa asiakkailleen viime vuosina. Keväällä 2009 Tapiola aloitti Private-yksityispankkipalvelun asiakkaille, joilla on yli 100 000 euron sijoitusvarallisuus.

”Tapiola tarjoaa yhden katon alta kaikki palvelut säästäjille ja sijoittajille eli voi todella olla asiakkaidensa ykköspankki. Myynnin, asiakaspalvelun ja Tapiola-ryhmän omistavien asiakkaiden näkökulmasta palveluiden laajentuminen on ehdottoman hyvä asia. Esimerkiksi pääkaupunkiseudun pankki- ja varainhoitoasiakkaat ovat pitkään toivoneet meiltä arvopaperivälitystä. Keskinäisenä yhtiönä kuuntelemme asiakkaidemme toiveita tarkasti, ja palvelulaajennuksen myötä voimme sanoa, että asiakkaiden toive on toteutunut”, sanoo Tapiola-ryhmän pääkaupunkiseudun alueen paikallisjohtaja Jukka Heikkinen.

Arvopaperivälityksen lisäksi Tapiola täydentää entisestään myös varainhoitopalvelujaan kevään aikana.

Tapiola laajentaa toimistoverkostoa Helsingissä

Pankki-, säästö- ja sijoituspalveluiden myynnin näkökulmasta pääkaupunkiseutu on erittäin kiinnostava markkina-alue, sanoo paikallisjohtaja Jukka Heikkinen.

”Tapiolan kaltaisen kotimaisen ja vakaan toimijan palveluille tuntuu löytyvän paljon kysyntää juuri täällä. Meidän puolestamme puhuu muun muassa se, että olemme menestyneet toistuvasti erinomaisesti puolueettomissa vertailuissa. Viimeksi helmikuussa rahastoluokittaja Lipper palkitsi Tapiolan Suomi-rahaston. Hyvä vertailumenestys ja asiakkaiden suosittelun kautta tapahtunut asiakasmäärän kasvu ilahduttavat meitä kovasti. Käytämme tietoisesti enemmän resursseja kilpailukykyisiin palvelu-ratkaisuihin ja laadukkaaseen asiakaspalveluun kuin laajamittaiseen mainostamiseen, sillä tämä on myös asiakkaidemme edun mukaista.”

Pääkaupunkiseudun toiminnalla ja kasvulla on Tapiola-ryhmälle erityinen painoarvo. Tapiola ei vielä ole täysin saavuttanut pääkaupunkiseudulla samaa markkinaosuutta, joka sillä valtakunnallisesti on. Toiminnan laajentamiselle on kuitenkin tilausta, sillä pankki- ja varainhoitoasiakkaiden määrä on kasvanut voimakkaasti jo useana vuotena. Kasvanut kysyntä ja markkinatavoitteet ovat olleet vaikuttamassa päätökseen vahvistaa pääkaupunkiseudun palveluverkostoa.

”Monet kilpailijat ovat supistaneet toimistoverkostoaan, mutta me olemme päättäneet satsata palveluun. Avaamme huhtikuun alussa Kannelmäen uuden kauppakeskuksen yhteyteen toimiston, joka palvelee erityisesti pohjoishelsinkiläisiä asiakkaitamme. Keskeisen sijaintinsa ja suurten liikenneväylien läheisyyden puolesta toimisto pystyy palvelemaan myös laajemmin asiakaskuntamme tarpeita”, Heikkinen sanoo.

--

Sijoittajan suurennuslasi -tilaisuus järjestetään Bio Rexissä Helsingissä keskiviikkona 9.3.2011 kello 18.00-20.30. Asiantuntijat ovat tavattavissa Bio Rexissä jo ennen tilaisuuden alkua.

Sijoittajan suurennuslasi -kiertue jatkuu torstaina 10.3. kello 18.00-20.30 Turussa ICT-talolla osoitteessa Joukahaisenkatu 3-5, ja ensi viikolla Espoossa, jossa tilaisuus pidetään tiistaina 15.3.2011 kello 18.00-20.30. Paikkana on Tapiola-ryhmän pääkonttori osoitteessa Revontulenkuja 1, Tapiola.

Ilmoita osoitteeseen tiina.riippa@tapiola.fi, jos olet kiinnostunut haastattelemaan asiantuntijoita tai osallistumaan tilaisuuksiin.

Sijoitustutkimus
Pääanalyytikko Kim Gorschelnik