TYKSin ensiavun henkilökunnalle turvallisuuspalkinto toiminnasta sairaalapalossa

15.11.2011

Tapiola-ryhmä on päättänyt myöntää Turun yliopistollisen keskussairaalan ensiapupoliklinikan työntekijöille turvallisuuspalkinnon tunnustuksena esimerkillisestä toiminnasta syyskuun sairaalapalossa. Henkilökunnan toiminnan ansiosta yhtään ihmishenkeä ei menetetty. Ensimmäistä kertaa jaettavalla palkinnolla tuetaan arvokasta työtä tekevän hoitohenkilöstön työhyvinvointia ja työssä jaksamista.

TYKSin A-sairaalassa syttyi perjantaina 2. syyskuuta varhain aamulla tulipalo, joka tuhosi puolet ensiapupoliklinikasta sekä kokonaan kardiologian, päivystyslaboratorion ja kirurgian hallinnon tilat. Vaikka itse palopesäke saatiin rajattua ja sammutettua varsin nopeasti, jouduttiin koko rakennus tyhjentämään runsaan savun vuoksi.

”Ensiavun henkilökunnan toiminta tulipalon laajemman leviämisen estämisessä ja nopeassa reagoinnissa vaikeaan tilanteeseen oli ensiluokkaista. Toimimalla oikein ja ohjeiden mukaan ensiavun paloyön koko henkilökunta osaltaan vaikutti olennaisesti siihen, että henkilövahinkoja ei syntynyt”, TYKSin ensiapupoliklinikan vs. ylilääkäri Paulina Salminen toteaa.

Sairaalan henkilökunta ja aluepelastuslaitos evakuoivat 180 potilasta parissa tunnissa TYKSin muihin sairaalarakennuksiin. Tulipalo aiheutti mittavat aineelliset vahingot ja vaikeutti vakavasti TYKSin ydintoimintoja.

Tapiolan turvallisuuspalkinto jaetaan ensimmäistä kertaa

Tapiola-ryhmän turvallisuuspalkinto annetaan TYKSin ensiapupoliklinikan työntekijöille. Palotilanteessa mukana olleet noin 20 henkilöä saavat palkinnoksi henkilökohtaista valmennusta työhyvinvointiin liittyvissä asioissa.

”Ensiapupoliklinikan henkilökunnan toiminta oli alkusysäyksenä Tapiolan turvallisuuspalkinnon perustamiselle. He työskentelivät kovan paineen alla erittäin rauhallisesti ja järkevästi. Totesimme, että emme ole tässä muodossa aiemmin antaneet tunnustusta hyvästä toiminnasta vahinkotilanteissa, liiketoimintajohtaja Jukka Kinnunen Tapiola-ryhmän yritysasiakasliiketoiminnasta kertoo.

”Tapiola aikoo jatkossa jakaa turvallisuuspalkinnon vuosittain. Palkitsemista on syytä jatkaa, jotta saadaan lisää hyviä esimerkkejä riskienhallinnan tärkeydestä yrityksissä. Palkittavat teot voivat liittyä joko vahinkotilanteessa toimimiseen tai suurvahinkojen ennaltaehkäisyyn”, Kinnunen jatkaa.

TYKSissä Tapiolan jakamalle palkinnolle annetaan suuri merkitys. Palkinto luovutetaan tiistaina 15. marraskuuta Turussa järjestettävässä iltatilaisuudessa ensiapupoliklinikan henkilökunnalle.

”Vuoden turvallisuuspalkinnon perustaminen hoitohenkilökuntamme toiminnan pohjalta ja palkinnon myöntäminen ensiavun paloyön henkilökunnalle on tärkeä tunnustus tehokkaasta toiminnasta vaikeassa tilanteessa”, ensiapupoliklinikan vs. ylilääkäri Paulina Salminen kiittää.

Kriisivalmiuksien ylläpitäminen erittäin tärkeää

TYKSissä tapahtunut palo osoittaa, että kriisivalmiuksien ylläpitäminen on erittäin tärkeää. Tapiola painottaa riskienhallinnan roolia osana yritysten jokapäiväistä arkea. Pelastussuunnitelmien säännöllistä ylläpitoa ja harjoittelua tulisi pitää esillä päivittäisessä tekemisessä kiireestä huolimatta. Ennakkovarautumisen avulla aineellisia ja henkilöön kohdistuvia riskejä voidaan merkittävästi pienentää.

”Varautuminen suuronnettomuuksiin ja muihin hätätilanteisiin on luonnollisesti tärkeä osa sairaalan säännönmukaista toimintaa. TYKSin kaltaisen akuuttisairaalan täytyy kyetä hoitamaan vakavasti sairastuneet tai loukkaantuneet potilaat kaikissa tilanteissa, myös silloin kun oma sairaala on tulessa”, tulosryhmän johtaja Timo Ali-Melkkilä TYKSistä toteaa.

Jukka Kinnunen, liiketoimintajohtaja
Tapiola-ryhmän yritysasiakasliiketoiminta