Uusi kapitalisaatiosopimus tuo toimitilasijoittamisen myös yksityissijoittajien ulottuville

14.3.2012

Henki-Tapiola toi maaliskuussa markkinoille yhdessä Kiinteistö-Tapiolan ja Tapiola Varainhoidon kanssa Tapiola Toimitila -kapitalisaatiosopimuksen. Pitkäaikaisena sijoituksena toimitilat ovat suhteellisen turvallinen kohde ja uuden tuoteratkaisun myötä toimitilasijoittaminen tulee myös yksityissijoittajan ulottuville.

Tapiola Toimitilan minimisijoitus on 100 000 euroa. Rahat sijoitetaan hajautettuun kiinteistösalkkuun, jonka hoidosta vastaa ammattimainen kiinteistösijoittaja.

Suomen vakaa toimitilamarkkina on hyvä sijoituskohde epävarmoina aikoina

”Haluamme jatkaa vakuutukseen liitettyjen kiinteistösijoitustuotteiden tarjontaa asiakkaillemme. Tapiola Asuntosijoitus oli menestys ja se myytiin loppuun viime vuonna. Tuoteratkaisu on ainutlaatuinen markkinoilla, muilla toimijoilla ei vastaavia vielä ole”, kertoo sijoitusasiakkaiden tuotteiden ja palveluiden kehityksestä vastaava Tom Lillandt Henki-Tapiolasta.

Tapiola Toimitilan sijoituskohteena olevat kiinteistöt ovat kaikki suhteellisen uusia. Vuokrasopimukset ovat pitkäaikaisia, jolloin vuokratuotto hyvällä vuokrausasteella on mahdollisimman turvattua.

”Pitkäaikaisena sijoituksena toimitilat ovat suhteellisen turvallinen kohde. Suomen toimitilamarkkina on vakaa ja toimitilojen hinnat ovat usean vuoden aikana pysyneet lähes ennallaan. Kiinteistö-Tapiolan näkemys on, että uusissa kohteissa vuokratasot pysyvät hyvinä, kun kohteet sijaitsevat hyvien kulkuyhteyksien varrella”, toteaa kiinteistörahastojohtaja Kim Särs Kiinteistö-Tapiolasta. ”Odotetut vuokratuotot ovat vakaat, ja Euroopassa vallitseva epävarmuus ehtii tasaantua ennen kuin kiinteistösalkun sijoituskohteita ryhdytään realisoimaan.”

”Sijoitettaessa toimitiloihin kohteiden valinta on keskeistä. Kasvavien kaupunkien alueilla sijaitsevat toimitilat ovat nyt hyviä sijoituskohteita, koska niiden tuottoa odotettuihin riskeihin nähden voidaan pitää hyvänä. Yritykset tarvitsevat jatkuvasti hyviltä paikoilta muunneltavissa olevia tiloja. Vuokralaiset pysyvät tyytyväisinä, kun tiloja voidaan räätälöidä myös vuokrasopimuksen kestoaikana”, Särs sanoo.

Vuokratuottoja maksetaan sijoittajille jo ensi vuonna

Tapiola Toimitilan sijoituskohteena oleva sijoituskori sijoittaa varansa 99 prosenttisesti Tapiola KR I Ky -kiinteistöpääomarahastoon. Kiinteistöpääomarahaston sijoituskohteet ovat toimisto-, liike- ja logistiikkakiinteistöjä. Kiinteistöjä on kuusi ja ne sijaitsevat Helsingissä, Vantaalla, Tampereella ja Lappeenrannassa. Kiinteistöjen markkina-arvo 31.12.2011 oli 141,5 miljoonaa euroa ja niissä on vuokrattavaa pinta-alaa85 000 m2.

Sijoituskoriin kertyviä varoja, kuten vuokratuottoja, maksetaan sijoittajalle kahdesti vuodessa. Tuottojen maksu alkaa helmikuussa 2013. Sijoituskohteiden myynti aloitetaan, kun arvioidaan, että sijoittajille tuleva tuotto saadaan maksimoitua. Sijoitusaika päättyy vuonna 2017. Jos markkinatilanne ei ole suotuisa kiinteistöjen myynnille, voidaan sijoitusaikaa jatkaa aina vuoteen 2020 asti.

Henki-Tapiola:
Tom Lillandt