Vahinko- ja Henki-Tapiola onnistuivat sijoitustoiminnassaan ja kasvattivat maksutulojaan

15.2.2012

Ennakkotietoja Tapiola-ryhmän yhtiöiden vuoden 2011 tilinpäätöksistä

Yhtiöiden kehitys

• Vahinko-Tapiolan vakuutusmaksutulo kasvoi 3,0 prosenttia 712,3 miljoonaan euroon. Liiketulos oli 45,7 miljoonaa euroa tappiollinen. Yhtiön tulosta rasittivat korvausvastuiden täydennykset erityisesti liikenne- ja tapaturmavakuutuksessa sekä kasvaneet korvausmenot. Vakavaraisuus säilyi erittäin vahvana.

• Henki-Tapiolan maksutulo kasvoi 10,4 prosenttia 282,9 miljoonaan euroon alan maksutulon alentuessa. Liikevoitto kasvoi 25,5 miljoonaan euroon. Sijoitustoiminnan arvostuserojen muutos kasvatti kokonaistulosta 9,2 miljoonalla eurolla 34,7 miljoonaan euroon. Vakavaraisuus vahvistui ja vakavaraisuusaste nousi 19,5 prosenttiin.

• Tapiola Pankin liikevoitto kasvoi 4,5 miljoonaan euroon 1,8 miljoonasta eurosta. Liikevaihto nousi 20,8 prosentilla 67,1 miljoonaan euroon. Asiakasmäärä kasvoi 22 000 asiakkaalla 233 000 asiakkaaseen. Vakavaraisuus vahvistui.

• Tapiola Varainhoidon hallinnoimien asiakasvarojen määrä kasvoi 6 408,8 miljoonaan euroon ja osuudenomistajien määrä kasvoi 52 993 osuudenomistajaan.

• Eläke-Tapiolan sijoitusten tuotto käyvin arvoin laskettuna oli -3,1 prosenttia. Sijoitusten kymmenen vuoden keskimääräiset tuotot ovat edelleen hyvällä tasolla, 5,1 prosenttia. Eläke-Tapiolan toimintapääoma oli 22,3 prosenttia vastuuvelasta ja 3,6-kertainen vakavaraisuusrajaan nähden.

• Kiinteistö-Tapiola -konsernin liikevaihto kasvoi 29,1 prosenttia 11,5 miljoonaan euroon ja liikevoitto nousi 2,9 miljoonaan euroon.

Pääjohtajan kommentit

”Poikkeuksellisen haastavassa taloudellisessa toimintaympäristössä Tapiola-ryhmän vakavaraisuus säilyi vahvana ja ryhmän kaikkien liiketoiminta-alueiden volyymit kasvoivat. Huonot sääolosuhteet kasvattivat vahinkovakuutuksen korvausmenoja. Sijoitustoiminta onnistui haasteelliseen sijoitusmarkkinaan nähden hyvin. Vuoden 2013 alusta Tapiola yhdistyy Lähivakuutuksen kanssa ja uudesta yhtiöryhmästä syntyy vahinkovakuuttamisen markkinajohtaja. Fuusio mahdollistaa entistäkin tehokkaamman liiketoiminnan kehittämisen ja tuo yhtiöryhmän palvelut lähemmäksi asiakkaita”, sanoo Tapiola-ryhmän pääjohtaja Asmo Kalpala.

Tulokset

Vahinko-Tapiola

Vahinko-Tapiolan vakuutusmaksutulo kasvoi 3,0 prosenttia 712,3 miljoonaan euroon (691,9 milj. e). Ensivakuutuksen maksutulo kasvoi 2,9 prosenttia 665,3 miljoonaan euroon (646,7 milj. e).

Vahinko-Tapiolan liiketulos oli 45,7 miljoonaa euroa tappiollinen (7,2 milj. e voitollinen). Sijoitustoiminnan arvostuserojen muutos heikensi kokonaistulosta 6,8 miljoonalla eurolla 52,5 miljoonaan euroon (51,6 milj. e voitollinen).

”Kuluneena vuonna onnistuimme sijoitustoiminnassa heikosta sijoitusmarkkinasta huolimatta erinomaisesti. Vakuutustoiminnassa tulosta rasittivat lakisääteiseen tapaturmavakuutukseen ja liikennevakuutukseen tehdyt korvausvastuun täydennykset sekä korvausmenoa kasvattaneet Tapanin ja Hannunpäivän myrskyt”, sanoo toimitusjohtaja Juha-Pekka Halmeenmäki, joka jatkaa Lähivakuutus-Tapiola-yhdistymisessä muodostuvan keskinäisen vahinkovakuutusyhtiön toimitusjohtajana.

Yhtiön kannattavuutta mittaava yhdistetty kulusuhde oli 119,5 prosenttia (112,4 %). Korvauskulut kasvoivat 62,2 miljoonalla 644,7 miljoonaan euroon. Eliniän pidentymisen johdosta Vahinko-Tapiola korotti liikenne- ja tapaturmavakuutuksesta maksettavien eläkkeiden korvausvastuuta yhteensä 16,4 miljoonalla eurolla. Tämän lisäksi lakisääteisten lajien eläkepääomat ja kollektiivivaraus kasvoivat vuonna 2011 selvästi. Vastuiden kasvu kohdistuu tilivuotta edeltäviin vuosiin. Näiden lajien eläkepääomien ja kollektiivivarausten muutokset heikensivät tulosta ilman eliniän pidentymisestä johtuvia tarkistuksia yhteensä noin 104,7 miljoonalla eurolla (43,6 milj. e). Tämä kasvatti yhdistettyä kulusuhdetta noin 15,7 prosenttiyksiköllä (6,6 pros.yks.).

Sijoitustoiminnan nettotuotto käyvin arvoin oli 3,4 prosenttia (5,4 %). Sijoitustoiminnan nettotuotot kirjanpidossa kasvoivat 4,2 prosenttia 103,1 miljoonaan euroon (98,9 milj. e).

Yhtiön vakavaraisuuspääoma oli 1 296,6 miljoonaa euroa (1355,9 milj. e). Vastuunkantokyky eli vakavaraisuuspääoma suhteessa vakuutusmaksutuottoihin oli 194,3 prosenttia (206,7 %). Vahinko-Tapiolan vakavaraisuusasemaa on pidettävä alalla erittäin vahvana.

Vahinko-Tapiolan konsernin omistaja-asiakasetujen kokonaisarvo nousi 87,1 miljoonaan euroon (84,4 milj. e), kun otetaan huomioon asiakashyvitykset, keskittämisalennukset, palveluedut ja yhteistyösopimusten perusteella maksetut alennukset.

Henki-Tapiola

Henki-Tapiolan liikevoitto kasvoi 25,5 miljoonaan euroon (4,1 milj. e). Sijoitustoiminnan arvostuserojen muutos kasvatti kokonaistulosta 9,2 miljoonalla eurolla 34,7 miljoonaan euroon (28,5 milj. e).

Maksutulo kasvoi 10,4 prosenttia 282,9 miljoonaan euroon (256,1 milj. e) vastoin alan yleistä kehitystä. Finanssialan Keskusliiton arvion mukaan henkivakuutusyhtiöiden maksutulo aleni edellisvuodesta yli 30 prosentilla. ”Kasvoimme strategiamme mukaisesti kaikissa henkivakuutuslajeissa sekä yksityisasiakas- että yritysasiakassegmenteissä”, sanoo toimitusjohtaja Minna Kohmo.

Henki-Tapiolan maksutulon markkinaosuus vahvistui kaikissa Finanssialan Keskusliiton tilastoimissa riskihenki- ja säästöhenkivakuutuksissa - niin yksityistalouksissa kuin yrityksissäkin.

Sijoitustoiminnan nettotuotto käyvin arvoin ilman sijoitussidonnaisen vakuutuksen sijoitusten tuottoja oli 3,7 prosenttia (4,9 %). Sijoitustoiminnan nettotuotot kirjanpidossa olivat 85,6 miljoonaa euroa (98,8 milj.e).

Vakavaraisuusaste eli vakavaraisuuspääoma suhteessa vastuuvelkaan nousi 19,5 prosenttiin (18,1 %). Asiakasetujen määrä nousi 10,3 miljoonaan euroon (8,4 milj. e).

Tapiola Pankki

Tapiola Pankin liikevoitto kasvoi 4,5 miljoonaan euroon (1,8 milj. e). Liikevaihto nousi 20,8 prosentilla 67,1 miljoonaan euroon (55,5 milj. e).

”Tuloksemme oli odotuksia parempi. Pääasiallisena syynä tähän oli onnistuminen sijoitustoiminnassa ja korkokatteen kasvaminen kevään ja kesän korkotason nousun myötä. Tulokseen vaikuttivat myös maksuliikennepalveluista saatavien palkkiotuottojen kasvaminen ja vuosi sitten käynnistetyn arvopaperivälitystoiminnon tuotot”, sanoo toimitusjohtaja Marja Pajulahti.

Pankin asiakasmäärä kasvoi 22 000 asiakkaalla katsauskauden aikana 233 000 asiakkaaseen (211 000 as.). Tiliasiakkaiden määrä nousi 10 000 asiakkaalla katsauskauden aikana 174 000 asiakkaaseen (164 000 as.).

Vakavaraisuussuhde oli 15,3 prosenttia kun se vuosi sitten vastaavana ajankohtana oli 13,7 prosenttia. Ensisijaisten omien varojen osuus oli 11,8 prosenttia (10,1 %). Vakavaraisuutta vahvistettiin katsausvuonna tulevan pankkien vakavaraisuussääntelyn kiristymisen vuoksi.

Tapiola Pankki -konsernin liikevoitto oli 4,7 miljoonaa euroa (4,0 milj. e). Liikevaihto nousi 15,5 prosenttia 86,6 miljoonaan euroon (75,0 milj. e). Vakavaraisuussuhde oli 14,1 prosenttia, kun se vuotta aikaisemmin vastaavana ajankohtana oli 12,1 prosenttia. Ensisijaisten omien varojen osuus oli 10,5 prosenttia (8,5 %).

Tapiola Varainhoito

Tapiola Pankki -konserniin kuuluvan Tapiola Varainhoidon hallinnoimien asiakasvarojen määrä kasvoi 6 408,8 miljoonaan euroon (5 893,0 milj. e) ja osuudenomistajien määrä kasvoi 52 993 osuudenomistajaan (50 872 os.om.) Tapiola Varainhoidon markkinaosuus Suomeen rekisteröityjen sijoitusrahastojen rahastopääomista nousi 3,0 prosenttiin (2,9 %). Yhtiö oli vuodenvaihteessa Suomen kahdeksanneksi suurin rahastoyhtiö (9. suurin).

”Erityisen ilahduttavaa oli omaan näkemykseemme perustunut sijoitusten hyvä allokaatio, sen ansiosta sijoitusmarkkinaan nähden erinomaiset tuotot ja poikkeuksellisen tyytyväiset asiakkaat. Merkittävä asia oli myös instituutioasiakkaiden määrän kasvu ja asiakassuhteiden kehittyminen”, sanoo toimitusjohtaja Tom Liljeström.

Tapiola Varainhoidon liikevoitto ylitti asetetun tavoitteen ollen 1,3 miljoonaa euroa (3,1 milj. e). Liikevaihto oli 15,5 miljoonaa euroa (15,9 milj. e). Vakavaraisuussuhde (ensisijaiset omat varat) oli 25,4 prosenttia, kun se vuotta aikaisemmin oli 25,9 prosenttia.

Eläke-Tapiola

Eläke-Tapiolan sijoitusten tuotto käyvin arvoin laskettuna oli -3,1 prosenttia (10,8 %). Sijoitustoiminnan tulos oli -491,0 miljoonaa euroa (525,0 milj. e). Sijoitusten kymmenen vuoden keskimääräiset tuotot ovat edelleen hyvällä tasolla, 5,1 prosenttia.

Eläke-Tapiolan vakavaraisuus kesti hyvin sijoitusvuoden 2011 heikon osakemarkkinoiden kehityksen. Listattuja osakesijoituksia lukuun ottamatta kaikki muut omaisuusluokat – noin neljä viidesosaa sijoituksista – tuottivat positiivisesti viime vuonna”, sanoo toimitusjohtaja Satu Huber.

Yhtiön kokonaistulos oli -521,2 miljoonaa euroa (575,4 milj. e).

Eläke-Tapiolan vakavaraisuusaste eli toimintapääoma vastuuvelasta oli 22,3 prosenttia (29,6 %) ja 3,6-kertainen (3,0) vakavaraisuusrajaan nähden. Ilman tilapäisiä lakimuutoksia vakavaraisuusaste olisi ollut 17,4 prosenttia (24,4 %) ja vakavaraisuusasema 2,8 (2,4).

Toimintapääoman korkea taso mahdollistaa edelleen kilpailukykyiset asiakashyvitykset. Arvio asiakashyvityksistä on 21,2 miljoonaa euroa (25,3 milj. e), joka on 0,36 prosenttia palkkasummasta (0,44 %).

Kiinteistö-Tapiola -konserni

Kiinteistö-Tapiola -konsernin liikevaihto kasvoi 29,1 prosenttia 11,5 miljoonaan euroon (8,9 milj. e) ja liikevoitto nousi 2,9 miljoonaan euroon (0,8 milj. e)

Kiinteistö-Tapiola -konsernin muodostavat emoyhtiö Kiinteistö-Tapiola Oy ja kiinteistörahastoliiketoiminnan hallinnointiyhtiöt.

Hallinnoidun kiinteistökannan markkina-arvo kasvoi 222,5 miljoonalla 2 761,9 miljoonaan euroon
(2 539,4 milj. e).

”Merkittävin osa liikevaihdon kasvusta muodostui kiinteistörahastojen kiinteistökannan kasvusta ja rahastokehittämisen palkkiosta. Kiinteistörahastoliiketoiminta on edelleen vahvassa kasvussa”, sanoo toimitusjohtaja Vesa Immonen.

----------

Tiedotteen luvut ovat alustavia. Tapiola-ryhmän yhtiöiden tilinpäätökset ja toimintakertomukset julkaistaan viikolla 12.

Liitteet:

Tapiola-ryhmän avainluvut 2011, pdf

Eläke-Tapiolan avainluvut 2011, pdf

Vahinko-Tapiolan, Henki-Tapiolan ja Eläke-Tapiolan sijoitustoiminnasta vuonna 2011 voit lukea tarkemmin sijoituskatsauksista, jotka löytyvät osoitteesta www.tapiola.fi/talous.

Timo Laakso
Talousjohtaja